150 mln kilometrów przejechanych na polskich bateriach

fot. Impact Clean Power Technology
fot. Impact Clean Power Technology
Czas3 min

Baterie pod konkretne oczekiwania Klienta (custom design), nowe generacje uznanych na świecie produktów UVES POWER LTO GEN 3.0, UVES ENERGY i UVES LFP, autorski system zarządzania baterią BMS oraz zaprezentowanie nowej fabryki baterii GigafactoryX – to niektóre propozycje Impactu na tegoroczną edycję BusWorld 2023. Na odbywających się w Brukseli największych targach autobusowych w Europie polski producent zaprezentuje również możliwości własnej, najnowocześniejszej w Europie linii produkcyjnej baterii heavy duty o zdolności produkcyjnej 1,2GWh, na której pierwsze systemy bateryjne będą wytwarzane już w drugim kwartale 2024 r. 

W nowej GigafactoryX do 2027 r. moce produkcyjne zostaną zwiększone do 4GWh rocznie. Produkcja będzie oparta na europejskim łańcuchu dostaw m.in. dzięki umowom z LG i Freyrem.

– W samym sercu Europy prezentujemy najnowocześniejsze systemy bateryjne, które od wielu lat wykorzystują najwięksi producenci autobusów na świecie tacy jak Solaris Bus&Coach czy ADL. Doświadczenie zdobyte w trakcie wieloletniej współpracy z liderami rynku, tysiące dostarczonych systemów bateryjnych i BMS-ów jest czynnikiem, który wyróżnia nas na tle konkurencji i pozwala wyznaczać nowe trendy na rynku – mówi Ireneusz Kazimierski, prezes Zarządu Impact Clean Power Technology S.A.

Koncentracja na potrzebach Klienta była od zawsze wpisana w DNA Impactu. Zespół inżynierów projektuje baterie w oparciu o konkretne wymogi partnerów stosując nowoczesne technologie ogniw zgodnie z ich oczekiwaniami. Litowo-jonowe systemy bateryjne UVES są budowane w oparciu o ogniwa NMC, LTO i LFP. Te pierwsze charakteryzują się bardzo dużą gęstością energii oraz konkurencyjną ceną w porównaniu do innych baterii tego typu. Wymagają dłuższego czasu ładowania, który w zamian zapewnia duży zasięg i możliwość całodziennej eksploatacji pojazdu. Trwające kilka godzin ładowanie odbywa się zwykle w zajezdni w godzinach nocnych. Z kolei moduły pracujące w oparciu o technologię LTO mogą być ładowane bardzo szybko i często, na przykład w trakcie krótkich postojów na pętlach. Ładowanie trwa wtedy od 8 – 15 minut, co powoduje, że tego typu pojazdy mogą być wykorzystywane praktycznie 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Baterie LTO mogą mieć mniejsze pojemności i zajmować mniej miejsca w pojeździe. Baterie oparte na technologiach LFP są natomiast są rozwiązaniem wszędzie tam, gdzie wymagana jest dostawa systemów bezkobaltowych.

Baterie Impacu znajdują także zastosowanie w autobusach wodorowych. Firma pracuje nad własnymi technologiami ogniw paliwowym opartym o wodór w porozumieniu z ITOCHU Plantech Inc. i Toshiba Energy Systems and Solutions Corp.  Systemy będą charakteryzować się dwukrotnie dłuższą żywotnością niż jakiekolwiek inne rozwiązanie na rynku.

– Od końca września 2023 roku cała produkcja Impactu odbywa się już w nowej GigafactoryX. Powstanie zaawansowanego technologicznie zakładu będzie silnym impulsem do rozwoju branży elektromobilności oraz OZE w Polsce i na świecie. GigafactoryX to także kolejny krok w obszarze produkcji energii oraz transformacji transportu publicznego i przemysłu, który pozwoli konsekwentnie redukować emisje CO2. Do tej pory autobusy elektryczne napędzane bateriami z Impactu przejechały już ponad 150 mln km – mówi Ireneusz Kazimierski, Prezes Impact Clean Power Technology.

Busworld to jedna z najważniejszych i największych międzynarodowych imprez targowych poświęconych przemysłowi autobusowemu i transportowemu. Impreza ta gromadzi producentów pojazdów, dostawców sprzętu i technologii związanych z transportem publicznym oraz innych kluczowych graczy branży z całego świata. Targi Busworld zostały po raz pierwszy zorganizowane w 1971 roku w belgijskim mieście Kortrijk.

Impact Clean Power Technology SA jest na rynku od 2007 r. Swoje systemy bateryjne sprzedaje w Europie, Nowej Zelandii i Stanach Zjednoczonych. W laboratorium Impactu powstają innowacyjne systemy bateryjne, które posiadają parametry zapewniające przewagę rynkową w każdym segmencie działalności spółki. Firma cały czas pracuje nad kolejnymi generacjami swoich baterii. Jest gotowa na wsparcie globalnych działań zmierzających do gospodarki bezemisyjnej i związanych z nadchodzącą wodorową rewolucją. Dostarczyła ponad 20 tysięcy niezawodnych systemów bateryjnych. Pojazdy z bateriami Impactu przejechały już ponad 100 mln km na całym świecie. Spółka zatrudnia ponad 290 pracowników, w tym ponad 100 inżynierów różnych specjalności.

Źródło: Impact Clean Power Technology