Autonomiczny minibus w połowie listopada pojawi się na Politechnice Śląskiej 

Czas1 min

Autonomiczny minibus zaprojektowany przez gliwicką firmę Blees i naukowców Politechniki Śląskiej wkrótce pojawi się w miasteczku akademickim Politechniki Śląskiej i to właśnie tu będzie testowany.  

– To historyczny moment dla Politechniki Śląskiej. Pierwszy polski pojazd autonomiczny powstał przy współpracy naukowców Politechniki Śląskiej i to u nas będzie testowany – podkreśla dr hab. inż. Anna Timofiejczuk, prof. PŚ – dziekan Wydziału Mechanicznego Technologicznego. 

Rolą naukowców pod kierownictwem prof. Piotra Przystałki w tym projekcie było głównie przygotowanie algorytmów i stanowiska zdalnego operatora, który obserwuje działanie pojazdu i w razie potrzeby przejmuje nad nim kontrolę. 

Pilotażowe kursy rozpoczęły się kilka dni temu w Katowicach, w Dolinie 3 Stawów.  

– Mieszkańcy będą mogli z bliska przyjrzeć się najnowszej technologii wykorzystującej m.in. zaawansowane technologicznie sensory, systemy: rozpoznawania obiektów oraz sterowania pojazdem za pomocą sztucznej inteligencji. Wszystko to, obudowane nowoczesną i wyróżniająca się formą pojazdu Blees BB-1. Dla Katowic i Gliwic, które są organizatorami testów, to przełomowy krok na drodze do wprowadzania autonomicznych minibusów w komunikacji zbiorowej – czytamy w komunikacie firmy Blees. W przyszłości tego typu pojazdy będą uzupełnieniem transportu publicznego, realizując przewozy na obszarach, gdzie obecnie jest to niemożliwe lub nieefektywne. W ten sposób zwiększy się dostępność komunikacji dla wszystkich mieszkańców.  

Oprócz Katowic, testy będą prowadzone w Gliwicach, a konkretnie w miasteczku akademickim Politechniki Śląskiej wzdłuż ulicy Akademickiej. 13 listopada pojazd pojawi się w terenie, ale dopiero od 20 listopada będzie woził pasażerów. Jednorazowo do pojazdu może wsiąść 9 osób. Do realizacji testów zapraszamy również studentów naszej Uczelni, którzy będą mogli być pasażerami, ale również dołączyć do grupy osób realizujących testy. 

– Oprócz testu samego pojazdu, w tym samym czasie przy współpracy z psychologami z Uniwersytetu Śląskiego będziemy również prowadzili badania reakcji osób na kontakt z minibusem, którym w przyszłości nie będzie kierował człowiek siedzący w pojeździe – dodaje Anna Timofiejczuk. 

Zdalny kierowca będzie przejmował kontrolę w pojeździe wyłącznie wtedy, gdy sytuacja drogowa będzie zbyt złożona na to, aby autonomiczny układ sterowania sam sobie poradził. Naukowcy sprawdzą, czy pasażerowie są otwarci na takie rozwiązania technologiczne.

Osoby zainteresowanie dołączeniem do zespołu wolontariuszy biorących udział w testach minibusa, mogą się zgłosić do 9.11.2023 r.

Źródło: Politechnika Śląska

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Dekarbonizacja w polskich firmach nabiera tempa. Odbył się trzeci odczyt Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki

Znaczenie dekarbonizacji i ochrony środowiska w działalności polskich przedsiębiorstw nadal rośnie – tak wynika z trzeciego odczytu Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki (IDPG)...

Jest pierwszy wpis w wykazie obywatelskich społeczności energetycznych

11 kwietnia 2025 r. Stowarzyszenie Obywatelskiej Społeczności Energetycznej MES-TOWN Łódź uzyskało wpis do wykazu obywatelskich społeczności energetycznych. Stowarzyszenie OSE...

Grupa Enea skutecznie wdraża strategię i przyspiesza inwestycje w OZE

Rok 2024 w Grupie Enea to pozytywne zmiany oraz działania, które pozwoliły na zdefiniowanie kierunków transformacji i określenie...

Tauron publikuje Sprawozdanie Zrównoważonego Rozwoju za 2024 rok

TAURON opublikował Sprawozdanie Zarządu z działalności TAURON Polska Energia S.A. oraz Grupy Kapitałowej TAURON za rok obrotowy 2024....

Gaz zamiast węgla – nowe źródło ciepła w Kaliszu

Program inwestycyjny w aktywa ciepłownicze Grupy Energa w Kaliszu osiągnął kluczowy kamień milowy – odebrana do eksploatacji została kotłownia rezerwowo-szczytowa...

Elektrody diamentowe, leki weterynaryjne i oddziaływanie na środowisko

Prof. Paweł Lochyński z Instytutu Inżynierii Środowiska realizuje projekt finansowany z funduszy Narodowego Centrum Nauki – do współpracy...

37 autobusów mild hybrid Solarisa zasila flotę MPK w Krakowie

Solaris zakończył realizację kontraktu na dostawę 37 niskoemisyjnych autobusów z napędem mild hybrid dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w...

Greenvolt Group zakończyła sprzedaż hybrydowego projektu Sompolno do Energa Wytwarzanie

Grupa Greenvolt finalizuje sprzedaż hybrydowego projektu odnawialnej energii Sompolno na rzecz Energa Wytwarzanie, po spełnieniu wszystkich warunków określonych...