Czy polskie firmy są innowacyjne i podejmują działania prośrodowiskowe?

Czas2 min

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) właśnie opublikowała najnowszy raport na temat stanu innowacyjności polskich przedsiębiorstw i czynników ją kształtujących. Piąta edycja badania prezentuje analizę firm w kontekście ich umiędzynarodowienia, współpracy z innymi podmiotami oraz uwarunkowań rozwoju działalności innowacyjnej.

W „Monitoringu innowacyjności polskich przedsiębiorstw” po raz kolejny przedstawiono Wskaźnik Dojrzałości Innowacyjnej (WDI)– syntetyczną miarę dojrzałości innowacyjnej polskich firm, który w 2023 roku osiąga wartość 34,6 na 100 punktów – podobnie jak w poprzedniej edycji badania.

Analiza firm na podstawie tej syntetycznej miary posłużyła do opracowania segmentacji przedsiębiorstw i scharakteryzowania poszczególnych segmentów pod kątem działalności innowacyjnej. Wyróżnionym segmentom nadano nazwy: Liderzy innowacji, Dojrzali innowatorzy, Umiarkowani innowatorzy, Początkujący innowatorzy, Nieinnowacyjne przedsiębiorstwa.

Ponad połowę firm (64%) stanowiły podmioty, które wdrożyły innowacje w 2022 r. lub wykazywały potencjał w zakresie działalności innowacyjnej, co oznacza, że np. działały na rynkach międzynarodowych, podejmowały działania mające na celu ochronę prawną swoich produktów czy choćby nawiązywały współpracę z innymi podmiotami w zakresie działalności innowacyjnej (Liderzy innowacji, Dojrzali innowatorzy, Umiarkowani i Początkujący).

Innowacyjność przedsiębiorstw jest ściśle skorelowana z wielkością zatrudnienia

Do grona najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw (Liderów, Dojrzałych i Umiarkowanych Innowatorów) należą przede wszystkim duże podmioty. To oznacza z kolei, że do nieinnowacyjnych podmiotów należą przede wszystkim podmioty zatrudniające 1­–9 osób. Tu warto zwrócić uwagę, że prezentowane badanie jest unikalne, ponieważ obejmuje również mikroprzedsiębiorstwa.

Dbałość o środowisko z aktywnością innowacyjną

Dbałość o przyjazność dla środowiska oferowanych produktów/usług jest jedną z częstszych strategii konkurowania przyjmowaną zarówno przez firmy innowacyjne, jak i nieinnowacyjne, przy czym pierwsze wskazują na ten aspekt nieco częściej (83% vs. 75%). Podobnie jest, jeśli chodzi o realizowanie działań prośrodowiskowych – w 2022 r. zadeklarowało je prawie 70% firm innowacyjnych wobec 59% nieinnowacyjnych. Również firmy innowacyjne chętniej niż ­nieinnowacyjne oferowały w 2022 r. produkty, które ograniczają oddziaływanie na środowisko w dalszych procesach biznesowych lub konsumpcji. Jeśli chodzi o przyszłość – niemal trzy czwarte firm innowacyjnych zamierza ograniczać negatywny wpływ firmy na środowisko naturalne poprzez planowane na kolejne 12 miesięcy wdrożenia innowacji.

Korzyści i bariery prowadzenia działalności innowacyjnej

Podejmowane przez przedsiębiorstwa w 2022 r. działania innowacyjne przyczyniły się najczęściej do ogólnego rozwoju firmy (twierdzące odpowiedzi stanowiły 91,7%). Wpłynęły ponadto na podniesienie jakości usług i wyrobów (75,3%) oraz zwiększenie wydajności pracy (74,0%). Wprowadzenie innowacji nie przełożyło się natomiast istotnie ani na wzrost, ani na spadek zatrudnienia (odpowiednio 6,8% i 2,9% wskazań). Okazuje się, że najczęściej efekty wdrażanych innowacji usprawniają funkcjonowanie firm. Badanie wskazuje również na występowanie zależności pomiędzy innowacyjnością a umiędzynarodowieniem przedsiębiorstw. Aktywność na rynkach międzynarodowych prowadzi sześciokrotnie więcej firm innowacyjnych niż nieinnowacyjnych.

Kluczowymi kwestiami, które wpłynęły na podejmowanie działań innowacyjnych w 2022 r., była przede wszystkim inflacja, w szczególności wzrost kosztów energii. Zdaniem przedsiębiorców ważnymi czynnikami negatywnie oddziałującymi na działalność innowacyjną były bariery administracyjne, ale wskazywano je nieco rzadziej niż w badaniu z 2021 r. (72,9% vs. 77,9% firm).

Więcej szczegółów na temat innowacyjności przedsiębiorstw w Polsce można przeczytać w raporcie dostępnym na stronie PARP.

Źródło: PARP

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Pierwsza w Wielkopolsce realizacja ZPI dla fotowoltaiki – Łobżenica otwiera drogę do 40 MWp energii słonecznej

Rada Miejska w Łobżenicy uchwaliła 31 marca 2025 r. pierwszy w Wielkopolsce Zintegrowany Plan Inwestycyjny (ZPI) dla odnawialnych...

Branża cementowa w obliczu dekarbonizacji – roku 2034 nie da się odłożyć na później (RELACJA)

Producenci cementu w Polsce stoją przed poważnym wyzwaniem – do 2034 roku stracą bezpłatne uprawnienia do emisji CO2,...

Innowacyjne technologie neutralne emisyjnie fundamentem bezpieczeństwa energetycznego i konkurencyjności UE

Transformacja energetyczna Europy wymaga zróżnicowanego podejścia uwzględniającego specyfikę poszczególnych krajów członkowskich – to główny przekaz konferencji zorganizowanej przez...

ORLEN: Wodór może odegrać wiodącą rolę w transformacji energetycznej

Wodór ma szansę stać się siłą napędową zielonej transformacji, jednak, jak podkreślają eksperci, powinny być do tego spełnione...

Wkrótce konsumenci będą lepiej chronieni przed greenwashingiem

Nawet 80 proc. sklepów internetowych, stron internetowych i reklam zawiera informacje o wpływie produktów na środowisko – wynika z danych KE....

Ørsted publikuje plan działań dla europejskiej energetyki wiatrowej na morzu

Globalna firma Ørsted opublikowała raport "Morska energetyka wiatrowa na rozdrożu", w którym przedstawia kompleksowy plan działań mający na...

Ożywienie OZE obniżyło ceny energii

W marcu średnia cena energii na Rynku Dnia Następnego (SPOT) wyniosła 90,97 EUR/MWh, co oznacza spadek o 30,21%...

Ministerstwo Klimatu i Środowiska startuje z innowacyjną kampanią edukacyjną o bioróżnorodności

Tuż przed Światowym Dniem Chomika, przypadającym 12 kwietnia, Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomiło kampanię edukacyjną „Bioróżnorodnie połączeni", skierowaną...