Działania antysmogowe w Polsce zaczynają przynosić efekty, chociaż nie wszyscy zauważają poprawę

Czas4 min

Działania antysmogowe w Polsce zaczynają przynosić efekty, chociaż nie wszyscy i nie wszędzie zauważają poprawę – wynika z badania “Strefy Czystego Transportu. Czy chcemy oddychać świeżym powietrzem w miastach?”. Co piąta osoba uznaje, że w jej okolicy powietrze jest złe przez cały rok, a w dużych miastach to przekonanie jest jeszcze powszechniejsze. Jesteśmy też mocno podzieleni w kwestii tego, czy sytuacja się poprawia, chociaż niezależne raporty pokazują pozytywny trend.

Tylko 3 proc. Polek i Polaków wskazuje na zanieczyszczenie powietrza jako najważniejszy problem dla Polski. Jako wyzwanie rozwojowe smog zdecydowanie przegrywa z inflacją i wysokimi kosztami życia, na które zwraca uwagę co trzecia osoba. Jednak poproszeni o wybranie trzech najważniejszych tematów, respondenci już znacznie częściej zaliczają do nich jakość powietrza – robi tak 18% badanych.

Ten wynik otwiera badanie “Strefy Czystego Transportu. Czy chcemy oddychać świeżym powietrzem w miastach?” przeprowadzone pod koniec lutego 2024 r. na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie badawczej, z dodatkowym rozszerzeniem jej na wywiady w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu, czyli miastach, gdzie mają powstać strefy czystego transportu (SCT). Autorzy badania chcieli poznać postawy zarówno  mieszkańców dużych miast, jak i osób z całego kraju wobec głośnego ostatnio tematu stref, zobaczyć je w szerszym kontekście zanieczyszczeń powietrza oraz sprawdzić na ile Polki i Polacy łączą ze sobą te kwestie.

Jak zmienia się poziom zanieczyszczeń powietrza?

Co siódma osoba deklaruje, że regularnie sprawdza informacje o stanie powietrza (w dużych miastach ten wskaźnik jest nieco wyższy), podczas gdy prognozę pogody regularnie sprawdza 60 proc. Gdy chodzi o codzienną percepcję smogu, większość z nas opiera się na własnych wrażeniach zmysłowych, a rzadziej na odczytach urządzeń pomiarowych. ​

Nic dziwnego zatem, że oceny postępu w tym obszarze są niejednoznaczne i powiązane z miejscem zamieszkania. 24 proc. badanych twierdzi, że w ostatnich latach jakość powietrza w ich miejscu zamieszkania się poprawiła, 17 proc. że się pogorszyła, a blisko połowa, że pozostała bez zmian.  Najwięcej osób uznających, że lepiej się u niej oddycha jest w Krakowie – uważa tak co drugi mieszkaniec stolicy Małopolski.

ZielonaGospodarka
Fot. Materiały prasowe

Ich opinie są zbieżne z wynikami raportu Airly z 2020 r. Pokazuje on, że wprowadzony rok wcześniej zakaz palenia węglem w Krakowie doprowadziły do znacznej poprawy jakości powietrza w tym mieście, ale pozostawiając nadal wysoki poziom zanieczyszczeń w tzw. obwarzanku. Znikanie smogu w Krakowie wykazuje również tegoroczny raport IQ Air. Pomiędzy rokiem 2017 a 2023 średnioroczne stężenie pyłów PM 2.5 spadło z poziomu 30,2 na 17,3. Również niedawna analiza Krakowskiego Alarmu Smogowego, że liczba dni smogowych (z przekroczonymi normami jakości powietrza) w Krakowie na przestrzeni ostatniej dekady zmniejszyła się o ok 100.  Co ciekawe w tym samym czasie z podobnej skali spadkiem stężenia PM2.5 (z poziomu 26,7 na 13,2) miała do czynienia Warszawa, jednak jej mieszkańcy są w znacznie mniejszym stopniu przekonani, że powietrze w ich mieście poprawia się.

Nie wszyscy Polacy odczuwają poprawę

Główny Inspektorat Ochrony Środowiska w opublikowanej niedawno “Ocenie jakości powietrza za rok 2023” również odnotował zauważalną poprawę jakości powietrza w Polsce.  Po raz pierwszy na żadnym z obszarów naszego kraju nie odnotowano przekroczeń rocznej normy pyłu PM2.5 (jeszcze dwa lata temu występowały w ponad połowie regionów Polski). Z kolei dla PM10 GIOŚ stwierdził średni spadek poziomu zanieczyszczeń tym pyłem w całym kraju o 13 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.

Nie są to jednak zmiany, które przekonałyby zdecydowaną większość Polek i Polaków, że oddychają już czystym powietrzem. Aż 40 proc. badanych nadal twierdzi, że  stan powietrza zimą jest zły (co piąta osoba uznaje, że jest taki również latem), a najwięcej osób mających takie zdanie jest w dużych miastach – 60 proc. w Warszawie, 76 proc. we Wrocławiu i aż 84 proc. w Krakowie.

Skąd się bierze smog – przekonania i wiedza

Przekonanie o złym stanie powietrza nie zawsze idzie w parze z poparciem antysmogowych działań. Zaledwie połowa respondentów (49 proc.) popiera zakazy palenia węglem w domowych piecach, co trzecia osoba jest im przeciwna, a co szósta nie ma zdania na ten temat.

Jednocześnie co druga osoba uznaje, że największy negatywny wpływ na powietrze w jej miejscu zamieszkania ma ogrzewanie domów. 21 proc. wskazuje na samochody, a 12 proc. na zakłady przemysłowe. Co ciekawe najwięcej osób przekonanych, że samochody szkodzą powietrzu jest w dużych miastach, a zwłaszcza w Warszawie – tu aż 41 proc. wskazało jako winnych kiepskiej jakości powietrza na samochody, a 28 proc. na ogrzewanie domów.

ZielonaGospodarka
Fot. Materiały prasowe


Ta rozbieżność ma pokrycie w badaniach naukowych. Z raportu UN Global Compact Network Poland wynika, że w skali kraju za 46 proc. zanieczyszczeń pyłami PM10 w Polsce odpowiada niska emisja, czyli ogrzewanie domów, za 20 proc. – przemysł, 12 proc. – rolnictwo, a za 8 proc. – transport drogowy.

Jednak inaczej wygląda ta kwestia w dużych miastach, które w znacznej mierze posiadają systemy centralnego ogrzewania, za to codziennie wjeżdżają do nich dziesiątki, a nawet setki tysięcy samochodów. Jest to szczególnie widoczne w przypadku emisji tlenków azotu, które wg. Europejskiej Agencji Środowiska z 37 proc. pochodzą transportu, zaś w przypadku dużych miast ich udział rośnie. Raport Najwyższej Izby Kontroli  z 2020 r. szacuje, że 75 proc. emisji trujących tlenków azotu w Warszawie i Krakowie pochodzi z rur wydechowych pojazdów.   

Badanie „Strefy czystego transportu. Czy chcemy oddychać świeżym powietrzem w miastach?” zrealizowała w marcu 2024 r. agencja badawcza Research Collective na zlecenie agencji PR Profeina, w ramach projektu “Rozwój hubu informacyjnego nt. stref czystego transportu w Polsce”, finansowanego przez Clean Air Fund. Wywiady metodą CAWI przeprowadzono na grupie 1084 dorosłych Polaków reprezentatywnej ze względu na wiek, płeć i miejsce zamieszkania. Ponadto rozszerzono próbę o 1079 wywiady w 3 miastach: Warszawie, Krakowie i Wrocławiu.

Źródło: Strefa Czystego Transportu

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Elektrody diamentowe, leki weterynaryjne i oddziaływanie na środowisko

Prof. Paweł Lochyński z Instytutu Inżynierii Środowiska realizuje projekt finansowany z funduszy Narodowego Centrum Nauki – do współpracy...

37 autobusów mild hybrid Solarisa zasila flotę MPK w Krakowie

Solaris zakończył realizację kontraktu na dostawę 37 niskoemisyjnych autobusów z napędem mild hybrid dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w...

Greenvolt Group zakończyła sprzedaż hybrydowego projektu Sompolno do Energa Wytwarzanie

Grupa Greenvolt finalizuje sprzedaż hybrydowego projektu odnawialnej energii Sompolno na rzecz Energa Wytwarzanie, po spełnieniu wszystkich warunków określonych...

Polska ma szansę stać sie hubem elektromobilności w Europie

Elektryfikacja transportu drogowego stwarza realną szansę na wzmocnienie pozycji Polski w globalnej branży motoryzacyjnej, wynika z najnowszego raportu...

W 2024 r. emisja gazów cieplarnianych grupy DANONE zmniejszyła się o ponad 40 proc. Firma wyznacza kolejne cele

Grupa spółek DANONE w Polsce systematycznie zmniejsza emisję gazów cieplarnianych. Zgodnie z danymi za rok 2024, w stosunku...

Jak zapewnić bezpieczeństwo pracowników w odzieży trudnopalnej i jednocześnie wspierać zrównoważony rozwój?

Odzież trudnopalna odgrywa kluczową rolę w ochronie pracowników narażonych na zagrożenia termiczne, łuk elektryczny oraz środowiska wysokiej temperatury....

Technologia a system kaucyjny. Polacy otwarci na innowacje, ale potrzebują edukacji

Ponad 60% Polaków deklaruje chęć korzystania z aplikacji mobilnych i innych technologii wspierających system kaucyjny – wynika z...

Wielkanoc w duchu slow fashion – jak ubrać się stylowo i ekologicznie?

W obliczu rosnących wyzwań ekologicznych, takich jak zmiany klimatyczne, zanieczyszczenie wód i nadmierna konsumpcja zasobów naturalnych, coraz więcej...