Ekoenergetyka wdraża technologię Plug&Charge w standardzie ISO15118

fot. Ekoenergetyka
fot. Ekoenergetyka
Czas3 min

Ekoenergetyka, światowy lider w dziedzinie rozwiązań infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, na tegorocznym Kongresie Mobilności Elektrycznej zaprezentowała technologię „Plug & Charge”. Wydarzenie, w którym wzięli udział liderzy branży, użytkownicy z sektora mobilności elektrycznej, pokazało zaangażowanie Ekoenergetyki w rozwój przyszłości zrównoważonego transportu.

Technologia „Plug & Charge” ma zrewolucjonizować proces ładowania pojazdów elektrycznych, oferując właścicielom pojazdów płynne i bezpieczne transakcje. To innowacyjne rozwiązanie eliminuje potrzebę korzystania z wielu aplikacji, kart RFID lub płatności kartą kredytową, dzięki czemu ładowanie pojazdów elektrycznych jest tak proste, jak podłączenie i odjechanie. Tym bardziej jest to ważne dla rynku europejskiego w związku z wdrożeniem regulacji AFIR. To unijne rozporządzenie zastępujące dyrektywę ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Dla rynku jest to ważny sygnał, bo nowe przepisy wejdą w życie już w kwietniu 2024 r., a Polska ma coraz mniej czasu na wdrożenie niezbędnych zmian prawnych w tym także dostępność do infrastruktury ładowania i bezpośrednie płatności.

Ekoenergetyka-Polska wdrożyła softwarowe rozwiązania Plug & Charge opierające się na standardzie ISO 15118 a dostępność tej funkcji w produktach Ekoenergetyka jest wynikiem wieloletnich prac i testów. Prace nad ta technologią rozpoczęły się w 2020 roku, przy kooperacji z globalną organizacją CharIN. Już rok później potwierdziliśmy w praktyce  podczas CharIN Testival pierwsze testy z producentami samochodów, a w 2022 roku zakończono kompleksowe testy z producentami pojazdów.

Eksperci z Ekoenergetyka-Polska w 2022 przeprowadzili testy i komunikację z samochodem ciężarowym eActros z  Daimler Truck AG. W tym samym roku uruchomiono pierwszą stację ładowania w pełni obsługiwaną przez przez Plug&Charge dla IONITY – jednego z najważniejszych operatorów sieci ładowania w Europie.

Jak to działa w praktyce?

Rozliczanie ładowania samochodu elektrycznego może być dużo prostsze od tankowania. Po latach zapowiedzi producentów samochodów i operatorów stacji ładowania wdrażają technologię Plug&Charge. Całe ładowanie zostanie zainicjowane automatycznie, a rozliczenie zostanie doliczone do faktury u dostawcy usług ładowania.

Michał Małecki, Dyrektor Biura Rozwoju Oprogramowania w Ekoenergetyka Polska S.A., podkreślił: „Plug&Charge to ten rodzaj technologii, która przypomina magię. Proces jest technologicznie dość skomplikowany, ale ukryty przed klientem. Wszystko dzieje się automatycznie, sprawiając, że korzystanie z ładowarek staje się niezwykle intuicyjne i proste.”

Niezwykle istotnym elementem, który wymaga podkreślenia, jest zapewnienie kompleksowego cyberbezpieczeństwa całego procesu oraz ochrona danych wrażliwych klientów. W miarę rozwoju branży elektromobilnej, zagadnienie bezpieczeństwa cybernetycznego nabiera coraz większego znaczenia i staje się nieodzownym aspektem.

W dzisiejszym świecie motoryzacji adaptacja do nowych technologii staje się kluczowym elementem komfortu i wygody kierowcy. Niemal wszystkie nowe modele samochodów już teraz przygotowane są do korzystania z unikalnych kluczy cyfrowych, które zapewniają dostęp do usług ładowania pojazdów elektrycznych. Warto przyjrzeć się, jak to działa.

fot. Ekoenergetyka
fot. Ekoenergetyka

W Polsce Plug & Charge będzie można już wkrótce używać na ultraszybkich hubach EKOEN.. To rozwiązanie również ma zastosowanie w infrastrukturach zamkniętych, takich jak depo autobusowe.  Obecnie za zajezdniach nie ma takich rozwiązań, a w przyszłości przy zwiększeniu skali zeroemisyjnych flot może zrewolucjonizować podejście do codziennej eksploatacji.

„Ekoen jest pierwszym Polskim operatorem, który umożliwi ładowanie pojazdów elektrycznych w standardzie Plug&Charge na swoich wielostanowiskowych hubach ultraszybkiego ładowania. Do końca bieżącego roku planuje uruchomić łącznie 7 hubów o całkowitej mocy blisko 10 MW” – dodaje Tomasz Siedlecki, Dyrektor EKOEN.

Plug & Charge działa w ekosystemie, który łączy operatorów sieci ładowania, producentów oprogramowania oraz instytucje certyfikujące, takie jak Hubject. Hubject upraszcza proces ładowania pojazdów elektrycznych poprzez swoją platformę eRoaming, zwana intercharge, która łączy operatorów punktów ładowania (CPO) i dostawców usług eMobility (EMP), umożliwiając ujednolicony, niezależny od sieci dostęp do infrastruktury ładowania.

„Jednym z kluczowych elementów usług oferowanych przez Hubject jest Plug&Charge. Oznacza to, że każdemu pojazdowi elektrycznemu przypisywany jest unikalny certyfikat, który służy do zapewnienia bezpiecznej komunikacji w ekosystemie pojazdów elektrycznych” – wyjaśniał na scenie Kongresu Nowej Mobilności Steffen Rhinow, dyrektor Plug&Charge Hubject – „Kiedy właściciel pojazdu chce naładować swój pojazd elektryczny, może użyć tego certyfikatu, aby zidentyfikować się w systemie i wykonać sesję ładowania”. Warto zauważyć, że Hubject miał również znaczący wpływ na wzrost akceptacji pojazdów elektrycznych na rynku, przyczyniając się do rozwoju infrastruktury ładowania i usprawniając proces korzystania z pojazdów elektrycznych. W ten sposób firma odegrała ważną rolę w przyspieszeniu przejścia na bardziej zrównoważone i przyjazne dla środowiska formy transportu.”

Źródło: Ekoenergetyka