Elektromobilność w Polsce rozwija się zbyt wolno – przedsiębiorcy omijają elektryki

Czas2 min

Na koniec stycznia 2025 roku w Polsce zarejestrowano 146 133 pojazdów osobowych z napędem elektrycznym, z czego 82 508 to samochody w pełni elektryczne (BEV). Mimo wzrostu liczby rejestracji, barierami rozwoju rynku pozostają wysokie koszty zakupu i ograniczona infrastruktura ładowania. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej w segmencie pojazdów ciężarowych, gdzie Polska nie spełnia unijnych wymogów dotyczących infrastruktury ładowania.

Transformację elektromobilności napędzają głównie regulacje unijne, w tym rozporządzenie AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), które zobowiązuje Polskę do rozbudowy infrastruktury ładowania na kluczowych trasach transportowych i w miastach. Od 2035 roku wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze sprzedawane w UE mają być bezemisyjne.

Tymczasem według raportu „Transport Drogowy w Polsce” tylko 10% firm planujących zakup pojazdów w 2025 roku rozważa auta elektryczne. Głównymi barierami są wysokie koszty i niewystarczająca infrastruktura ładowania. Negatywny wpływ ma również brak kontynuacji programu „Mój Elektryk”, który wspierał firmy w elektryfikacji floty.

„Niski stopień zainteresowania elektrykami ze strony przedsiębiorców nie jest niestety zaskakujący. Dotychczas rynek elektromobilności napędzały dotacje na zakup pojazdów elektrycznych, których głównymi beneficjentami były MŚP i większe firmy. Obecnie jednak zostały one wykluczone z finansowania – program ’Mój Elektryk’ został zastąpiony programem ’NaszEauto’, w ramach którego wsparcie przysługuje wyłącznie osobom prywatnym i jednoosobowym działalnościom gospodarczym,” – podkreśla Bartłomiej Jaworski, Senior Product Manager w firmie Eaton.

Flota elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych w Polsce na początku 2025 roku liczyła zaledwie 8316 pojazdów, mimo że Polska posiada największą flotę pojazdów ciężkich w UE.

Również konsumenci pozostają sceptyczni – według „Barometru Elektromobilności” tylko 24% Polaków planujących zakup nowego samochodu w ciągu najbliższych trzech lat rozważa pojazd w pełni elektryczny. Dla 58% badanych barierą jest wysoki koszt zakupu, a 66% wskazuje na długi czas ładowania.

Obecnie strefy ładowania dla samochodów osobowych pokrywają zaledwie 11% europejskiej sieci TEN-T w Polsce, a dla pojazdów ciężarowych współczynnik ten wynosi 0%. Zgodnie z wymogami AFIR, do 2027 roku połowa sieci bazowej TEN-T powinna dysponować strefami ładowania dla pojazdów ciężkich o mocy minimum 2800 kW każda.

„Sama decyzja o budowie stacji ładowania to dopiero początek złożonego procesu, zarówno w przypadku samochodów osobowych, jak i ciężarowych. Kluczowym wyzwaniem jest zapewnienie wystarczającej mocy przyłączeniowej, szczególnie dla stacji obsługujących pojazdy ciężkie, które wymagają jej znacznie więcej. Wiąże się to z koniecznością modernizacji infrastruktury elektroenergetycznej, w tym instalacją transformatorów oraz przebudową sieci dystrybucyjnej. Procesy te są kosztowne i czasochłonne – od momentu złożenia wniosku o przyłączenie do faktycznego uruchomienia stacji może minąć nawet kilkanaście miesięcy” – wyjaśnia Bartłomiej Jaworski.

Pomimo niedawno ogłoszonych przez NFOŚiGW programów wsparcia rozwoju infrastruktury ładowania, rozbudowa infrastruktury dla pojazdów elektrycznych w Polsce wymaga znacznie szerszych działań systemowych i inwestycyjnych, aby sprostać wymaganiom unijnym i potrzebom rynku.

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Sekwestracja i podziemne magazynowanie CO2 – zrównoważona technologia przyszłości

W obliczu rosnących wyzwań związanych ze zmianami klimatu, kluczowe pytanie brzmi: jak skutecznie przeciwdziałać globalnemu ociepleniu? W jaki sposób...

Platformy pod bocianie gniazda Energa-Operator liczy już w tysiącach

Już ponad 14 tysięcy platform pod bocianie gniazda założyła Energa-Operator na swoich słupach energetycznych. W ramach ochrony tego gatunku...

Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP

Firmy wprowadzające na rynek produkty w opakowaniach będą z tego tytułu wnosić opłaty na rzecz państwa, nie mając...

Eiffage Polska buduje pierwszy hotel dla dzikich pszczół w rezerwacie Kadzielnia w Kielcach

Eiffage Polska Budownictwo we współpracy z Fundacją Ekologiczną Pszczoła Musi Być, Geonaturą Kielce i Miastem Kielce zrealizowało w...

ORLEN inwestuje w szkocki start-up recyklingu plastiku – technologia może zwiększyć dostępność surowców wtórnych

ORLEN Venture Capital zainwestował w szkocki start-up ReVentas, który opracował nowatorską technologię oczyszczania odpadów z tworzyw sztucznych umożliwiającą...

KFC rozwija sieć ładowarek dla aut elektrycznych w Polsce

Sieć restauracji KFC rozwija infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych, montując szybkie ładowarki przy lokalach z opcją Drive Thru. Inwestycja...

Veolia rozpoczyna dekarbonizację ciepłowni w Chrzanowie – inwestycja za miliony złotych wyeliminuje węgiel do 2030 roku

Veolia Południe z Grupy Veolia term zainaugurowała 29 maja 2025 roku budowę kotła biomasowego oraz czterech gazowych silników...

Odpad jako zasób. Nowe podejście firm do cyklu życia produktów 

Współczesna gospodarka coraz częściej musi odpowiadać na wyzwania związane z ograniczonymi zasobami naturalnymi, zmianami klimatu i nadmiarem odpadów....