Rusza projekt, którego celem jest promowanie mobilności aktywnej pracowników oraz zmniejszenie liczby samochodów na ulicach miasta. Pracownicy dwóch firm uhonorowanych certyfikatami Pracodawców Przyjaznych Rowerzystom, przez najbliższe tygodnie będą testować rowery elektryczne Hopper. Pilotaż potrwa do połowy listopada 2023 roku.
Rozpoczynające się testy to nie jedyne działania prowadzone w Gdańsku, których celem jest zachęcenie mieszkańców do zmian nawyków transportowych. Miasto stale poszukuje rozwiązań, które sprawią, że coraz większa liczba mieszkańców będzie wybierała aktywne i ekologiczne sposoby podróżowania.
– Gdańsk od wielu lat rozwija zrównoważoną mobilność i tutaj jesteśmy aktywni na wielu polach. Na ostatniej sesji Rada Miasta przyjęła STER 2 0, czyli projekt rozwoju dróg rowerowych w Gdańsku. Mamy też mnóstwo kampanii społecznych promujących mobilność aktywną. Zakończyliśmy Rowerowy Maj i jesteśmy w trakcie kolejnej edycji kampanii Kręć Kilometry dla Gdańska. Te wszystkie działania zostały docenione za granicą, dzięki czemu Gdańsk otrzymał prawo organizowania największego kongresu rowerowego na świecie – Velocity w roku 2025 – mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta ds. usług komunalnych. – Promujemy też różne innowacje w zakresie mobilności. Nie tak dawno testowaliśmy autonomiczne busy przy gdańskim zoo i na cmentarzach. Dzisiaj, razem partnerami zagranicznymi, rozpoczynamy kolejny projekt. Jako jedyne miasto w Polsce będziemy testowali ten wyjątkowy rower – dodaje Piotr Kryszewski.
Gdańskie testy superrowerów
W ramach pilotażu, testowane będą dwa modele rowerów Hopper: dwuosobowy oraz towarowy. Pierwszy z pojazdów, przez najbliższe tygodnie będzie wykorzystywany przez pracowników firmy Multiconsult Polska, drugi zostanie przetestowany na terenie Gdańskiej Stoczni Remontowej.
Rower elektryczny Hopper to innowacyjne rozwiązanie, które, mimo swojego kompaktowego rozmiaru, oferuje wygodę i komfort jazdy w miejskich warunkach. Rower ten wyposażony jest w pomocniczy napęd elektryczny i zaskakuje futurystycznym wyglądem. Dodatkowo, rowery są wyposażone w system GPS, co umożliwia ich łatwą lokalizację za pomocą aplikacji.
Jednym z atutów rowerów Hopper jest to, że ich akumulatory nie zawierają kobaltu. To sprawia, że są to baterie bardziej ekologiczne i mogą być ładowane z gniazdka domowego. Rowery są w pełni zabudowane, co ma znaczący wpływ na komfort użytkownika i sprawia, że są w pełni użyteczne również w czasie deszczowej pogody. Hopper łączy zalety samochodu i roweru: oferuje komfort w każdej sytuacji oraz przestrzeń do przewozu pasażerów i bagażu. Pojazdy mają możliwość przewozu towarów do 120 kg lub 2 osób i mogą się poruszać z prędkością 25 km/h.
– Rowery elektryczne Hopper nie różnią się rozmiarem od klasycznego roweru cargo i posiadają homologację na drogi rowerowe. Dzięki pełnemu zawieszeniu, użytkownicy cieszą się maksymalnym komfortem. Cztery rowery elektryczne Hopper mieszczą się na jednym miejscu postojowym dla samochodu – podkreśla Anna Klinkosz, koordynatorka gdańskiej odsłony projektu z Referatu Mobilności Aktywnej.
– Innowacją jest tylne koło skrętne, co daje zupełnie nowe wrażenia z jazdy. Rower wyposażony jest w fotel, który można wyregulować, a z tyłu znajduje się kanapa dla drugiego pasażera. Do dyspozycji mamy kierownicę, oświetlenie, kierunkowskazy, lusterka, ogrzewanie przedniej szyby oraz wycieraczkę. Pojazd jest zabudowany, ale nie ma drzwi – dodaje Anna Klinkosz.
NEDAM w Gdańsku
Projekt pilotażowy jest częścią większego projektu europejskiego NEDAM (New E-Bikes Design for Employee´s Mobility). Głównym jego celem jest udostępnienie pracownikom wygodnej formy mobilności aktywnej. To krok w kierunku zrównoważonej mobilności, który może wpłynąć na jakość życia mieszkańców Gdańska oraz innych miast partnerskich. Projekt jest współfinansowany ze środków EIT Urban Mobility, programu wspieranego przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), organ Unii Europejskiej.
– Naszą misją jest skupianie zróżnicowanej sieci partnerów obejmującej miasta, przedsiębiorstwa, instytucje badawcze i uniwersytety, w celu wspierania innowacji i wprowadzania pozytywnych zmian w transporcie miejskim – mówi Pavel Vbra, przedstawiciel EIT Urban Mobility. – Naszym głównym celem jest tworzenie zrównoważonych, wydajnych i dostępnych rozwiązań w zakresie mobilności. Chodzi o projekty, które poprawiają jakość życia w miastach, zmniejszając jednocześnie wpływ transportu miejskiego na środowisko – podkreśla Pavel Vbra.
Źródło: Gdansk.pl