Komisja Europejska, poprzez swoje Wspólne Centrum Badawcze (JRC), przedstawiła kompleksową strategię zarządzania zużytymi bateriami, która ma kluczowe znaczenie zarówno dla środowiska, jak i strategicznej niezależności Unii Europejskiej. Inicjatywa ta nabiera szczególnego znaczenia w kontekście prognozowanego wzrostu zapotrzebowania na surowce – przykładowo, do 2050 roku popyt na lit ma wzrosnąć aż 21-krotnie.
Nowe podejście do recyklingu baterii koncentruje się na trzech kluczowych obszarach. Pierwszym jest usprawnienie systemu zbierania zużytych baterii. JRC proponuje nową metodologię, która uwzględnia szybko rozwijające się technologie, takie jak baterie litowe stosowane w lekkich pojazdach transportowych czy urządzeniach elektronicznych. Ma to zapewnić lepsze odzwierciedlenie rzeczywistych strumieni odpadów bateryjnych.
Drugim istotnym elementem jest aktualizacja klasyfikacji odpadów bateryjnych. JRC rekomenduje uznanie większości zużytych baterii za odpady niebezpieczne, co ma przyczynić się do podniesienia standardów ochrony środowiska podczas ich przetwarzania. Ta zmiana odzwierciedla również rosnące znaczenie baterii litowych na rynku.
Trzecim filarem jest ujednolicenie metod obliczania wskaźników recyklingu w całej UE. JRC przedstawiło konkretne propozycje dotyczące pomiaru efektywności recyklingu i odzysku kluczowych materiałów, takich jak kobalt, miedź, ołów, lit i nikiel. Co istotne, eksperci podkreślają, że wysokiej jakości recykling nie musi ograniczać się do zamkniętego obiegu baterii – materiały z nich pochodzące mogą być wykorzystywane w innych produktach, które również podlegają recyklingowi.
Inicjatywa ta ma znaczenie nie tylko środowiskowe, ale również strategiczne. UE jest uzależniona od importu surowców do produkcji baterii, więc efektywny recykling może zmniejszyć tę zależność i wzmocnić konkurencyjność europejskiego przemysłu. Jest to szczególnie istotne w kontekście rozwoju elektromobilności i magazynowania energii ze źródeł odnawialnych.
JRC zapowiada kolejne raporty techniczne dotyczące innych aspektów cyklu życia baterii, w tym wymagań dotyczących wydajności i trwałości, możliwości wymiany baterii w urządzeniach przenośnych i pojazdach elektrycznych, oraz standardów bezpieczeństwa dla stacjonarnych systemów magazynowania energii.