PE chce większego udziału paliw ekologicznych w lotnictwie do 70% w 2050 r.

Czas2 min

W środę 13 września br. europosłowie zatwierdzili nowe prawo mające na celu zwiększenie wykorzystania zrównoważonych paliw, takich jak zaawansowane biopaliwa lub wodór, w sektorze lotniczym.

Przepisy dotyczące lotnictwa RefuelEU są częścią pakietu ,,Gotowi na 55„, planu UE mającego na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 r., w porównaniu z poziomami z 1990 roku oraz zapewnienie, że UE stanie się neutralna dla klimatu do 2050 r. Mają one na celu zachęcenie sektora lotniczego do korzystania ze zrównoważonych paliw lotniczych w celu ograniczenia emisji.

Ambitny harmonogram

Posłowie zapewnili ambitny harmonogram dostarczania mieszanki paliwa lotniczego, zobowiązując unijne lotniska i dostawców paliwa do zagwarantowania, że od 2025 r., co najmniej 2% paliw lotniczych będzie ekologicznych, a udział ten będzie wzrastał co pięć lat: 6% w 2030 r., 20% w 2035 r., 34% w 2040 r., 42% w 2045 r. i 70% w 2050 r. Ponadto określona część mieszanki paliwowej (1,2% w 2030 r., 2% w 2032 r., 5% w 2035 r. i stopniowo osiągając 35% w 2050 r. musi obejmować paliwa syntetyczne, takie jak e-kerosen.

Co jest zielone?

Posłowie zapewnili, że paliwa oparte na paszach i roślinach spożywczych oraz paliwa pochodzące z materiałów palmowych i sojowych nie będą klasyfikowane jako ekologiczne, ponieważ nie spełniają kryteriów zrównoważonego rozwoju. Udało im się również włączyć zielony wodór jako część zrównoważonej mieszanki paliwowej, obiecującej technologii, która może stopniowo przyczyniać się do dekarbonizacji transportu lotniczego.

Zgodnie z nowymi przepisami, termin „zrównoważone paliwa lotnicze” będzie obejmował paliwa syntetyczne, niektóre biopaliwa produkowane z pozostałości rolnych lub leśnych, alg, bioodpadów, zużytego oleju spożywczego lub niektórych tłuszczów zwierzęcych. Paliwa lotnicze z recyklingu produkowane z gazów odlotowych i odpadów tworzyw sztucznych są również uważane za „ekologiczne”.

Nowe oznakowanie lotu

Aby promować dekarbonizację w sektorze lotniczym i lepiej informować opinię publiczną, posłowie zapewnili, że od 2025 r. będzie istnieć unijne oznakowanie efektywności środowiskowej lotów. Linie lotnicze będą mogły sprzedawać swoje loty z etykietą wskazującą oczekiwany ślad węglowy na pasażera i oczekiwaną wydajność CO2 na kilometr. Pozwoli to pasażerom na porównanie efektywności środowiskowej lotów obsługiwanych przez różne firmy na tej samej trasie.

– To ogromny krok w kierunku dekarbonizacji lotnictwa. Nadszedł czas, aby rządy UE wdrożyły nowe przepisy i wsparły przemysł w celu zapewnienia opłacalnego wdrożenia zrównoważonych paliw lotniczych w całej Europie, a także osiągnięcia celów UE. Nie ma czasu do stracenia. W złożonym i konkurencyjnym świecie, jestem w pełni przekonany, że ReFuelEU jest świetną okazją do pozycjonowania Unii Europejskiej jako globalnego lidera w produkcji i stosowaniu SAF – powiedział sprawozdawca Parlamentu, José Ramón Bauzá Díaz.

Kolejne kroki

Nowe przepisy dotyczące zrównoważonych paliw lotniczych zostały przyjęte 518 głosami ZA, 97 przeciwk, przy 8 wstrzymujących się. Po zatwierdzeniu przez Radę nowe przepisy będą obowiązywać od 1 stycznia 2024 r., a niektóre przepisy od 1 stycznia 2025 r.

Źródło: Parlament Europejski

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Pierwsza w Wielkopolsce realizacja ZPI dla fotowoltaiki – Łobżenica otwiera drogę do 40 MWp energii słonecznej

Rada Miejska w Łobżenicy uchwaliła 31 marca 2025 r. pierwszy w Wielkopolsce Zintegrowany Plan Inwestycyjny (ZPI) dla odnawialnych...

Branża cementowa w obliczu dekarbonizacji – roku 2034 nie da się odłożyć na później (RELACJA)

Producenci cementu w Polsce stoją przed poważnym wyzwaniem – do 2034 roku stracą bezpłatne uprawnienia do emisji CO2,...

Innowacyjne technologie neutralne emisyjnie fundamentem bezpieczeństwa energetycznego i konkurencyjności UE

Transformacja energetyczna Europy wymaga zróżnicowanego podejścia uwzględniającego specyfikę poszczególnych krajów członkowskich – to główny przekaz konferencji zorganizowanej przez...

ORLEN: Wodór może odegrać wiodącą rolę w transformacji energetycznej

Wodór ma szansę stać się siłą napędową zielonej transformacji, jednak, jak podkreślają eksperci, powinny być do tego spełnione...

Wkrótce konsumenci będą lepiej chronieni przed greenwashingiem

Nawet 80 proc. sklepów internetowych, stron internetowych i reklam zawiera informacje o wpływie produktów na środowisko – wynika z danych KE....

Ørsted publikuje plan działań dla europejskiej energetyki wiatrowej na morzu

Globalna firma Ørsted opublikowała raport "Morska energetyka wiatrowa na rozdrożu", w którym przedstawia kompleksowy plan działań mający na...

Ożywienie OZE obniżyło ceny energii

W marcu średnia cena energii na Rynku Dnia Następnego (SPOT) wyniosła 90,97 EUR/MWh, co oznacza spadek o 30,21%...

Ministerstwo Klimatu i Środowiska startuje z innowacyjną kampanią edukacyjną o bioróżnorodności

Tuż przed Światowym Dniem Chomika, przypadającym 12 kwietnia, Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomiło kampanię edukacyjną „Bioróżnorodnie połączeni", skierowaną...