Polacy stworzyli aplikację parkingową, która skróci czas dostawy do sklepów

Czas2 min

Naukowcy z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego opracowali prototyp inteligentnej zatoki parkingowej oraz aplikację pozwalającą na wyszukanie i rezerwowanie wolnych miejsc parkingowych w centrach miast. Przetestowali ją już w Kaliszu, a zdobyte doświadczenia będzie można zastosować w miastach całej Unii Europejskiej. Aplikacja powstała w ramach projektu SPROUT – Sustainable Policy RespOnse to Urban mobility Transition realizowanego w 15 państwach.

Poznańscy badacze przeprowadzili pilotaż obejmujący samochody dostawcze w Kaliszu. Testy trwały kilka miesięcy, a zakończone zostały badaniami ankietowymi przeprowadzonymi wśród kierowców oraz właścicieli sklepów i restauracji. Aż 66 proc. respondentów przyznało, że aplikacja stwarza potencjał do skracania czasu dostawy oraz umożliwia redukcję zatłoczenia na ulicach. Prawie jedna czwarta osób zwracała uwagę na możliwy wzrost bezpieczeństwa na drogach. 

W wyznaczonych zatokach parkingowych zamontowano specjalne czujniki, które przesyłały dane o ich zajętości. W aplikacji kierowcy mogli sprawdzić, czy dane miejsce jest wolne, a jeśli tak – zarezerwować je dla siebie.

-Przeprowadzony w Kaliszu pilotaż pozwolił nam też zebrać pierwsze dane dotyczące ruchu samochodów dostawczych w tym mieście. Dowiedzieliśmy się np., że przeciętny wyładunek towaru w 40 proc. przypadków trwa do 5 minut i że dla kierowców wygodniejszy byłby abonament parkingowy zamiast każdorazowego płacenia za postój, bo dzięki temu oszczędzą czas. Wiemy też, w jakich godzinach zatoki są zazwyczaj wolne, co stwarza potencjał udostępniania ich samochodom osobowym – powiedział Wiktor Żuchowski, kierownik projektu, Główny specjalista ds. doradztwa logistycznego Łukasiewicz – PIT.

Z aplikacji mogą też docelowo korzystać służby miejskie, np. aby sprawdzić, czy dany pojazd dostawczy zajmuje wskazaną zatokę zgodnie z rezerwacją. Można ją też rozbudować o możliwość płatności za parkowanie. Przy odpowiedniej infrastrukturze (sensory przy każdym miejscu parkingowym) aplikacja może działać w całej strefie parkowania i obejmować też samochody osobowe. Wtedy jeszcze przed włączeniem silnika można by zarezerwować sobie wolne miejsce parkingowe, opłacić je i wyjechać, nie przejmując się tym, że trzeba będzie tracić czas i paliwo na szukanie wolnego miejsca. Zarządcom dróg aplikacja dostarczałaby kompletnych danych na temat obłożenia miejsc parkingowych w różnych rejonach miast. 

Aplikacja powstała w ramach projektu SPROUT – Sustainable Policy RespOnse to Urban mobility Transition realizowanego w 15 państwach. W Polsce partnerami są Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, Miasto Kalisz oraz Kaliski Inkubator Przedsiębiorczości. 

W ramach tego projektu badano, jak zmienia się mobilność w europejskich miastach i jak na nią mogą wpłynąć nowe technologie, zmiany społeczne, demograficzne czy klimatyczne.  W pięciu miastach – Budapeszcie, Kaliszu, Padwie, Walencji i Tel Awiwie – testowano nowe rozwiązania. Oprócz aplikacji były to np. parkingi rowerowe z kontrolą dostępu czy umiejscowienie punktów odbioru przesyłek. 

Ważnym elementem były warsztaty z przedstawicielami różnych grup społecznych i biznesowych miasta, którzy mieli sobie wyobrazić, jak zmieni się Kalisz do 2030 roku – zgodnie z ideą, że dobrym początkiem efektywnego budowania strategii zmian w przyszłości jest rozmowa i rozpoznanie potrzeb oraz oczekiwań mieszkańców. 

-Stworzyliśmy na tych warsztatach trzy alternatywne scenariusze rozwoju Kalisza i zastanawialiśmy się, jak w każdym z nich wyglądać będzie mobilność miejska. Jednym z nich był Kalisz jako nowy Amsterdam. Miasto, w którym będzie coraz mniej prywatnych samochodów oraz zwiększy się powszechność alternatywnych środków transportu – powiedziała Paulina Młodawska, Zastępca Kierownika Grupy Badawczej Doskonałości Procesowej Łukasiewicz.

Inteligentna zatoka parkingowa była także testowo wdrożona w Poznaniu na przełomie 2020 i 2021 roku w ramach inicjatywy EIT Urban Mobility.  

Źródło: lukasiewicz.gov.pl

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Pierwsza w Wielkopolsce realizacja ZPI dla fotowoltaiki – Łobżenica otwiera drogę do 40 MWp energii słonecznej

Rada Miejska w Łobżenicy uchwaliła 31 marca 2025 r. pierwszy w Wielkopolsce Zintegrowany Plan Inwestycyjny (ZPI) dla odnawialnych...

Branża cementowa w obliczu dekarbonizacji – roku 2034 nie da się odłożyć na później (RELACJA)

Producenci cementu w Polsce stoją przed poważnym wyzwaniem – do 2034 roku stracą bezpłatne uprawnienia do emisji CO2,...

Innowacyjne technologie neutralne emisyjnie fundamentem bezpieczeństwa energetycznego i konkurencyjności UE

Transformacja energetyczna Europy wymaga zróżnicowanego podejścia uwzględniającego specyfikę poszczególnych krajów członkowskich – to główny przekaz konferencji zorganizowanej przez...

ORLEN: Wodór może odegrać wiodącą rolę w transformacji energetycznej

Wodór ma szansę stać się siłą napędową zielonej transformacji, jednak, jak podkreślają eksperci, powinny być do tego spełnione...

Wkrótce konsumenci będą lepiej chronieni przed greenwashingiem

Nawet 80 proc. sklepów internetowych, stron internetowych i reklam zawiera informacje o wpływie produktów na środowisko – wynika z danych KE....

Ørsted publikuje plan działań dla europejskiej energetyki wiatrowej na morzu

Globalna firma Ørsted opublikowała raport "Morska energetyka wiatrowa na rozdrożu", w którym przedstawia kompleksowy plan działań mający na...

Ożywienie OZE obniżyło ceny energii

W marcu średnia cena energii na Rynku Dnia Następnego (SPOT) wyniosła 90,97 EUR/MWh, co oznacza spadek o 30,21%...

Ministerstwo Klimatu i Środowiska startuje z innowacyjną kampanią edukacyjną o bioróżnorodności

Tuż przed Światowym Dniem Chomika, przypadającym 12 kwietnia, Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomiło kampanię edukacyjną „Bioróżnorodnie połączeni", skierowaną...