Politechnika Śląska w projekcie badań nad ekologicznymi silnikami

Czas1 min

Politechnika Śląska znalazła się w międzynarodowym konsorcjum, które otrzymało finansowanie projektu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na prowadzenie badań nad zwiększeniem sprawności turbin silników lotniczych na rzecz neutralności klimatycznej.

Jak zwiększyć wydajność silników lotniczych równocześnie zmniejszając emisję gazów cieplarnianych? Na to pytanie odpowiedzą realizatorzy międzynarodowego projektu, w którym znaleźli się też naukowcy Politechniki Śląskiej.

Projekt poświęcony będzie powłokowym barierom cieplnym do ekologicznych zastosowań, związanych z przetwarzaniem ciepła w energię, co pozwoli zrozumieć ograniczenia w warunkach spalania wodoru i poznać perspektywę zrównoważonego rozwoju.

W skład międzynarodowego konsorcjum projektu, przyznanego w ramach konkursu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wchodzi pięć jednostek – 3 z Polski (Łukasiewicz-GIT, Politechnika Śląska i firma AvioAero) oraz 2 partnerów zagranicznych – MINES Paris z Francji i Fraunhofer Institute for Material and Beam Technology IWS z Niemiec. Koordynatorem projektu jest dr inż. Radosław Swadźba z Centrum Badań Materiałów w Łukasiewicz – GIT, natomiast w Politechnice Śląskiej projektem kieruje dr hab. inż. Bogusław Mendala, prof. PŚ z Wydziału Inżynierii Materiałowej, Katedra Technologii Materiałowych.

Celem projektu jest zdobycie nowej wiedzy na temat degradacji w wysokiej temperaturze powłokowych barier cieplnych, wytworzonych na monokrystalicznych, żarowytrzymałych nadstopach na bazie niklu, pracujących w turbinach nowoczesnych silników lotniczych. Ich zastosowanie pozwoli na podniesienie temperatury pracy i co za tym idzie sprawności turbin silników lotniczych, a tym samym zmniejszy zużycie paliwa przez samoloty nowej generacji i bezpośrednio przyczyni się do redukcji emisji CO2 do środowiska. To z kolei zaspokoi globalne potrzeby w zakresie budowania neutralności klimatycznej.

– Zakładając, że zastosowanie w przyszłości wodoru jako paliwa spowoduje zwiększenie zawartości pary wodnej w spalinach, my – jako naukowcy chcemy również określić wpływ pary wodnej w atmosferze na trwałość zaawansowanych powłokowych barier cieplnych podczas testów utleniania wysokotemperaturowego – wyjaśnia dr hab. inż. Bogusław Mendala, prof. PŚ i dodaje, że wszystkie ambitne cele postawione w ramach projektu mogą zostać osiągnięte jedynie poprzez ścisłą współpracę pomiędzy partnerami polskimi, francuskimi i niemieckimi.

Wszystkie prace będą prowadzone jednocześnie zarówno w laboratoriach polskich, francuskich, jak i niemieckich.

Źródło: Politechnika Śląska

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Sekwestracja i podziemne magazynowanie CO2 – zrównoważona technologia przyszłości

W obliczu rosnących wyzwań związanych ze zmianami klimatu, kluczowe pytanie brzmi: jak skutecznie przeciwdziałać globalnemu ociepleniu? W jaki sposób...

Platformy pod bocianie gniazda Energa-Operator liczy już w tysiącach

Już ponad 14 tysięcy platform pod bocianie gniazda założyła Energa-Operator na swoich słupach energetycznych. W ramach ochrony tego gatunku...

Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP

Firmy wprowadzające na rynek produkty w opakowaniach będą z tego tytułu wnosić opłaty na rzecz państwa, nie mając...

Eiffage Polska buduje pierwszy hotel dla dzikich pszczół w rezerwacie Kadzielnia w Kielcach

Eiffage Polska Budownictwo we współpracy z Fundacją Ekologiczną Pszczoła Musi Być, Geonaturą Kielce i Miastem Kielce zrealizowało w...

ORLEN inwestuje w szkocki start-up recyklingu plastiku – technologia może zwiększyć dostępność surowców wtórnych

ORLEN Venture Capital zainwestował w szkocki start-up ReVentas, który opracował nowatorską technologię oczyszczania odpadów z tworzyw sztucznych umożliwiającą...

KFC rozwija sieć ładowarek dla aut elektrycznych w Polsce

Sieć restauracji KFC rozwija infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych, montując szybkie ładowarki przy lokalach z opcją Drive Thru. Inwestycja...

Veolia rozpoczyna dekarbonizację ciepłowni w Chrzanowie – inwestycja za miliony złotych wyeliminuje węgiel do 2030 roku

Veolia Południe z Grupy Veolia term zainaugurowała 29 maja 2025 roku budowę kotła biomasowego oraz czterech gazowych silników...

Odpad jako zasób. Nowe podejście firm do cyklu życia produktów 

Współczesna gospodarka coraz częściej musi odpowiadać na wyzwania związane z ograniczonymi zasobami naturalnymi, zmianami klimatu i nadmiarem odpadów....