Tallin stawia na transportowe rozwiązania z Polski

Czas1 min

Już wkrótce na ulice Tallina wyjadą tramwaje z napisem „made in Poland”. Dostarczy je PESA Bydgoszcz, która wyposaży składy w energooszczędne przekształtniki ABB, również produkowane w Polsce.

Estonia posiada praktycznie jedną sieć tramwajową, właśnie w Tallinie. To 3 linie i około 20 km torów. Dla porównania, w nieco mniejszej Bydgoszczy długość torowisk jest dwa razy większa, ale w stolicy Estonii transport publiczny to też bardzo sprawna, bezemisyjna sieć autobusowa. Miasto cały czas stawia na transport szynowy – buduje nową linię tramwajową i modernizuje tabor, inwestując w bardziej ekologiczne i mniej hałaśliwe składy.

Dlatego też w przyszłym roku w Tallinie mają pojawić się tramwaje z rodziny Twist, których producentem jest Pesa. Tamtejszy przewoźnik zamówił 23 składy. Twisty zostaną wyposażone w lekkie i wytrzymałe przekształtniki Bordline CC400, produkowane w zakładzie ABB w Aleksandrowie Łódzkim.

Wszystkie komponenty do zasilania układu napędowego i układów pomocniczych znajdują się w jednej obudowie przekształtnika, co umożliwia łatwy montaż na dachu lub pod podłogą pojazdu. Urządzenia mają gwarantować niezawodność zasilania, ale i ograniczać koszty – podczas hamowania tramwaju pozwolą odzyskiwać energię, która będzie wracała do sieci. W napędach znajdą się ładowarki baterii najnowszej generacji z technologią SIC. To z kolei zoptymalizuje moc układu. Na potrzeby projektu aleksandrowscy inżynierowie ABB opracowali również rozdzielnie wysokiego napięcia, które znajdą się na pokładzie pojazdów.

‒ Estoński przewoźnik może być spokojny o niezawodność napędów w zamówionych tramwajach. Znajdzie się w nich nowa generacja urządzeń, które sprawdzają się już w ponad 1000 pojazdów szynowych w różnych krajach Europy ‒ mówi Maciej Duczyński, dyrektor Lokalnego Biznesu Trakcji ABB w Polsce. – Po udanej współpracy przy konstrukcji pierwszej wodorowej lokomotywy, to już kolejny projekt, który w ostatnich dwóch latach realizujemy z PESA Bydgoszcz. Cieszy nas zaufanie do technologii ABB oraz kompetencji naszego zespołu.

Nowe, trzyczłonowe tramwaje pomieszczą ponad 180 pasażerów i będą mogły poruszać się z prędkością 50 km/godz. Zostaną wyposażone w nowoczesne systemy informacyjne, monitoringu i diagnostyki online. Podobnie jak reszta floty transportu publicznego w Tallinie, mają korzystać w 100 proc. z energii odnawialnej. Zamówienie jest częścią projektu modernizacyjnego komunikacji w stolicy Estonii, mającego na celu powiększenie obecnego taboru składającego się z 64 tramwajów oraz budowę nowej, czwartej linii, łączącej Stary Port z terminalem Rail Baltica i lotniskiem. Nowa linia ma zostać uruchomiona w połowie przyszłego roku. ABB dostarczy pierwsze zamówione systemy pod koniec 2023 r.

Źródło: ABB

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Dekarbonizacja w polskich firmach nabiera tempa. Odbył się trzeci odczyt Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki

Znaczenie dekarbonizacji i ochrony środowiska w działalności polskich przedsiębiorstw nadal rośnie – tak wynika z trzeciego odczytu Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki (IDPG)...

Jest pierwszy wpis w wykazie obywatelskich społeczności energetycznych

11 kwietnia 2025 r. Stowarzyszenie Obywatelskiej Społeczności Energetycznej MES-TOWN Łódź uzyskało wpis do wykazu obywatelskich społeczności energetycznych. Stowarzyszenie OSE...

Grupa Enea skutecznie wdraża strategię i przyspiesza inwestycje w OZE

Rok 2024 w Grupie Enea to pozytywne zmiany oraz działania, które pozwoliły na zdefiniowanie kierunków transformacji i określenie...

Tauron publikuje Sprawozdanie Zrównoważonego Rozwoju za 2024 rok

TAURON opublikował Sprawozdanie Zarządu z działalności TAURON Polska Energia S.A. oraz Grupy Kapitałowej TAURON za rok obrotowy 2024....

Gaz zamiast węgla – nowe źródło ciepła w Kaliszu

Program inwestycyjny w aktywa ciepłownicze Grupy Energa w Kaliszu osiągnął kluczowy kamień milowy – odebrana do eksploatacji została kotłownia rezerwowo-szczytowa...

Elektrody diamentowe, leki weterynaryjne i oddziaływanie na środowisko

Prof. Paweł Lochyński z Instytutu Inżynierii Środowiska realizuje projekt finansowany z funduszy Narodowego Centrum Nauki – do współpracy...

37 autobusów mild hybrid Solarisa zasila flotę MPK w Krakowie

Solaris zakończył realizację kontraktu na dostawę 37 niskoemisyjnych autobusów z napędem mild hybrid dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w...

Greenvolt Group zakończyła sprzedaż hybrydowego projektu Sompolno do Energa Wytwarzanie

Grupa Greenvolt finalizuje sprzedaż hybrydowego projektu odnawialnej energii Sompolno na rzecz Energa Wytwarzanie, po spełnieniu wszystkich warunków określonych...