Badanie: „Sympatycy samochodów” niewiele różnią się od „proekologicznych” mieszkańców Warszawy

Czas2 min

Aż 60 proc. mieszkańców Warszawy deklarujących się jako „proekologiczni” na co dzień wybiera samochód jako środek transportu. Jednocześnie 70 proc. „sympatyków samochodów”, faktycznie jeździ na co dzień samochodem – wykazało badanie polsko-norweskiego zespołu naukowców, o czym poinformował serwis Nauka w Polsce.

W ubiegłym tygodniu opublikowano wyniki badania i zaprezentowano je na konferencji podsumowującej projekt CoMobility w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Tworzyli go naukowcy z trzech warszawskich uczelni: Uniwersytetu Warszawskiego, Politechniki Warszawskiej i Szkoły Głównej Handlowej, norwescy antropolodzy oraz fizycy z norweskiego Instytutu Badawczego NILU.

Naukowcy zbadali nawyki transportowe mieszkańców stolicy. Podzielili ich na cztery grupy: proekologicznych (33 proc.), sympatyków samochodów (28 proc.), indywidualistów (10 proc.) i zwolenników transportu publicznego (29 proc.).

Okazuje się, że aż 60 proc. deklarujących się jako „proekologiczni” na co dzień wybiera samochód jako środek transportu. Tylko 35 proc. z nich wybiera transport publiczny. Proekologiczni oczekują też, żeby podróż była o 5 zł tańsza lub o 15 minut krótsza, aby wybrali transport publiczny zamiast samochodu. Natomiast – jak deklarują – chętnie pojadą rowerem.

Dane pozyskane w badaniu pokazują, że zadeklarowani „sympatycy samochodów” niewiele różnią się od „proekologicznych”. 70 proc. z nich faktycznie jeździ na co dzień samochodem, a 13 proc. wybiera transport publiczny. Podróż musi być 10 zł tańsza i 20 minut krótsza, by wybrali transport publiczny zamiast samochodu. Nie wyobrażają sobie oni podróży rowerami.

„Indywidualiści”, których jest w Warszawie 10 proc., są gotowi dopłacić 50 zł do rachunku podróży i będą dodatkowo stali pół godziny w korku, by pojechać samochodem zamiast transportem publicznym. Chętnie wybiorą też rower, ale pod warunkiem, że będą ścieżki rowerowe i miejsce do ich pozostawiania.

Zadeklarowanych „zwolenników transportu publicznego” jest w Warszawie 30 proc. Mimo sympatii do tego typu transportu, 29 proc. z tej grupy wybiera jednak samochód jako główny środek transportu. Ci, którzy na co dzień jeżdżą transportem publicznym (66 proc. tej grupy), są gotowi dopłacić 5 zł. i wydłużyć podróż o 20 min. niż wsiąść do samochodu.

Najbardziej ekologiczne postawy zaobserwowano wśród rodzin z dziećmi na etapie szkoły podstawowej. Aż 49 proc. dzieci dociera do szkoły pieszo. 23 proc. jeździ rowerem, 14 proc. samochodem, 8 proc. komunikacją miejską.

72 proc. rodziców uważa, że dzieci nie powinny dojeżdżać do szkoły samochodami, 52 proc. rodziców dowożących dzieci do szkoły samochodem uważa, że dzieci nie powinny docierać do szkoły samochodem. Dla 41 proc. rodziców szkoła to jedyny cel podróży samochodem.

Naukowcy zaprosili też same dzieci do współtworzenia badania. Dzieci w wieku 8-12 lat oceniały przestrzeń publiczną wokół szkół – czy jest zielona, przyjazna, dobrze oświetlona i bezpieczna. Gromadziły i analizowały dane dotyczące ruchu drogowego i środowiska, np. poprzez rozmieszczenie czujników jakości powietrza w otoczeniu szkół.

Z pomiarów wykonanych wraz dziećmi wynika, że czas zielonego światła dla pieszych na przejściu przed jedną ze szkół wynosi 9 sekund, natomiast czas oczekiwania na zielone – aż 3 minuty. Jest to zdaniem dzieci główny powód częstych prób przekroczenia ulicy na czerwonym świetle.

Z pomiarów szerokości chodników i przejść wynika, że blisko połowa kierowców powinna dostać mandat. Dzieci uważają też, że mikromobilność jest niedoceniana przez dorosłych. Poza rowerami, oczywistą formą transportu są dla nich hulajnogi i rolki.

Źródło: Nauka w Polsce

- REKLAMA -
- REKLAMA - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Energetyka jutra. Innowacje, OZE i transformacja na 42. EuroPOWER & OZE POWER

Już w listopadzie w Warszawie odbędzie się 42. EuroPOWER & OZE POWER – kluczowe wydarzenie dla sektora energetycznego...

Miliardy na czystą mobilność i energetykę. Przełomowy konkurs NFOŚiGW nabiera tempa

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wprowadza kolejny kluczowy instrument wspierania transformacji energetycznej. Konkurs o wartości blisko...

Polacy marnują żywność na potęgę. Aż 63% przyznaje się do wyrzucania jedzenia

Najnowszy raport "Nie Marnuj Jedzenia" pokazuje, że problem marnowania żywności w Polsce narasta. Aż 63% Polaków przyznaje się...

Akcja Czysta Wisła 2025 – 25,7 tysiąca wolontariuszy zebrało 233 tony śmieci z polskich rzek

Trzecia edycja Akcji Czysta Wisła zakończyła się sukcesem – 25 690 osób zebrało 233 tony śmieci z Wisły,...

Program Czyste Powietrze z dramatycznym spadkiem zainteresowania – likwidacja kopciuchów potrwa 35 lat

Zainteresowanie programem "Czyste Powietrze" utrzymuje się na najniższym poziomie w historii pół roku od ponownego uruchomienia po reformie....

Europejska Koalicja Tekstylna domaga się gospodarki obiegu zamkniętego

Firma Reju wraz z jedenastu innymi firmami reprezentującymi łańcuch wartości tekstyliów ogłosiła 15 października manifest Europejskiej Koalicji na...

Światowy Dzień Żywności. Sztuczna inteligencja może zmniejszyć marnotrawstwo o 15 proc.

W Unii Europejskiej marnowanych jest co roku nawet 88 milionów ton żywności, co stanowi praktycznie 20 procent rocznej...

System kaucyjny w Polsce – handel detaliczny przed wyzwaniem adaptacji i kosztów

Polski rynek detaliczny od 1 października 2025 roku działa w nowej rzeczywistości – tego dnia ruszył system kaucyjny,...