Czy Polacy są gotowi na ekologiczne opakowania?

Czas2 min

Czy Polacy są gotowi na wprowadzenie podobnych zmian w branży opakowań? Agencja SW Research zapytała o to w 4 edycji „EKOBarometru”.


Rozbudowany system kaucyjny w Niemczech czy zakaz sprzedaży owoców i warzyw w plastikowych opakowaniach we Francji to przykłady działań podejmowanych przez państwa Europy Zachodniej w trosce o stan środowiska naturalnego.

Większość Polaków dostrzega wartość, jaką niesie za sobą zwrot ku ekologii w branży opakowań i docenia firmy wprowadzające bardziej ekologiczne rozwiązania. Ponad połowa badanych uważa, że rodzaj surowca zastosowanego w opakowaniach, w jakie marka pakuje swoje produkty, stanowi istotny lub bardzo istotny dowód zaangażowania w ideę zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska (52%). Za najbardziej ekologiczne materiały opakowań badani uznają papier lub karton (52%) oraz szkło (30%), co może stanowić istotną informację dla polskich przedsiębiorców.

Dziś możemy śmiało powiedzieć, że ekologiczne trendy zastają nas producentów opakowań kartonowych w dobrej sytuacji. Pod tym względem polscy producenci opakowań wyróżniają się pozytywnie na tle branży opakowań w całej Unii Europejskiej. Ekorozwój firm niewątpliwie będzie wyzwaniem najbliższych lat. Do zachodzących zmian z pewnością będą musiały dopasować się przedsiębiorstwa, wprowadzając nowsze i bardziej ekologiczne technologie – komentuje Grzegorz Łajca, Prezes Zarządu Akomex Group.

Stopniowe odchodzenie od wykorzystywania szkodliwych surowców i zastępowanie ich bardziej ekologicznymi rozwiązaniami ma już miejsce we Francji, gdzie wprowadzono zakaz sprzedaży owoców i warzyw w plastikowych opakowaniach. Zwrot ku zielonej zmianie w branży opakowań znajduje swoje poparcie również wśród polskich konsumentów – zdecydowana większość z nich opowiada się za wprowadzeniem podobnych przepisów na krajowym rynku (65%).

Pomimo tego, że Polacy chętnie wybierają opakowania wykonane z materiałów ekologicznych i opowiadają się za ograniczeniem wykorzystywania opakowań wykonanych z plastiku, nie są skłonni do ponoszenia w związku z tym znacznych kosztów. Prawie 30% badanych nie byłoby w stanie zapłacić więcej za warzywa, owoce czy leki pakowane w bardziej ekologiczne materiały, a 39% respondentów zapłaciłoby cenę wyższą o maksymalnie 10%. Podobne opinie Polaków dotyczą dopłaty do ekologicznych urządzeń i usług – 35% z nich deklaruje, że nie jest na to gotowa, natomiast 41% jest w stanie dopłacić do takiego rozwiązania, jeśli różnica w cenie nie przekroczy 10%.

– Polacy chcą dbać o środowisko, ale jednocześnie nie chcą ponosić w związku z tym istotnych obciążeń finansowych. Niemal 65% badanych respondentów jest gotowych wydać więcej pieniędzy na towar przyjazny środowisku. Jednak dla około 40% z nich, nieprzekraczalną barierą jest różnica w cenie wynosząca do 10%. Cena wciąż jest zatem jednym z kluczowych czynników determinujących decyzje zakupowe. – komentuje Emila Biernaciak, redaktorka Enerad.pl

Nota metodologiczna:

Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski. Próba badawcza została dobrana w sposób warstwowo-losowy, tak aby zapewnić zróżnicowanie respondentów pod względem podstawowych cech demograficznych (płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie). Łącznie zebrano 1583 wywiady. Badanie zostało realizowane w dniach 13.10-19.10.2022 r. przez agencję SW Research metodą wywiadów online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. Pełny raport z IV fali badania jest do pobrania na stronie internetowej agencji Badań Rynku i Opinii SW Research w zakładce „Raporty” (https://swresearch.pl/raporty).

Źródło: SW Research

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Innowacje terytorialne jako klucz do przyszłości odpornej na zmiany klimatu – nowy przewodnik JRC

Wspólne Centrum Badawcze (JRC) Komisji Europejskiej opublikowało nowy praktyczny przewodnik zatytułowany "Nawigowanie przestrzeniami możliwości", który oferuje konkretne narzędzia...

Europa coraz przychylniej patrzy na energetykę jądrową

Obecnie trudno sobie wyobrazić transformację energetyczną bez stabilnego i niskoemisyjnego źródła energii, jakim jest atom. W Polsce, w...

Tauron i Polenergia kończą wieloletni spór i zawierają strategiczne porozumienie na dostawy zielonej energii

TAURON Polska Energia wraz z Polską Energią – Pierwszą Kompanią Handlową oraz spółkami Grupy Polenergia (Amon i Talia)...

Rusza pierwszy na świecie system oceny emisyjności cementu i betonu 

Światowe Stowarzyszenie Cementu i Betonu (GCCA) ogłasza wprowadzenie ocen niskoemisyjności (LCR) cementu i betonu - pierwszego tego rodzaju...

Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań 

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie...

Branża energetyki wiatrowej przyspiesza

Energetyka wiatrowa, zwłaszcza morska, wymaga gigantycznych nakładów inwestycyjnych. Szacujemy, że do 2040 roku na morską energetykę wiatrową nakłady...

Adaptacja do zmian klimatu jest koniecznością, a nie wyborem

Rekordowe upały, gwałtowne burze, susze przeplatane powodziami - ekstremalne zjawiska stają się codziennością mieszkańców wszystkich zakątków świata, w...

Europa coraz przychylniej patrzy na energetykę jądrową

Obecnie trudno sobie wyobrazić transformację energetyczną bez stabilnego i niskoemisyjnego źródła energii, jakim jest atom. W Polsce, w...