Czy Polacy są gotowi na ekologiczne opakowania?

Czas2 min

Czy Polacy są gotowi na wprowadzenie podobnych zmian w branży opakowań? Agencja SW Research zapytała o to w 4 edycji „EKOBarometru”.


Rozbudowany system kaucyjny w Niemczech czy zakaz sprzedaży owoców i warzyw w plastikowych opakowaniach we Francji to przykłady działań podejmowanych przez państwa Europy Zachodniej w trosce o stan środowiska naturalnego.

Większość Polaków dostrzega wartość, jaką niesie za sobą zwrot ku ekologii w branży opakowań i docenia firmy wprowadzające bardziej ekologiczne rozwiązania. Ponad połowa badanych uważa, że rodzaj surowca zastosowanego w opakowaniach, w jakie marka pakuje swoje produkty, stanowi istotny lub bardzo istotny dowód zaangażowania w ideę zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska (52%). Za najbardziej ekologiczne materiały opakowań badani uznają papier lub karton (52%) oraz szkło (30%), co może stanowić istotną informację dla polskich przedsiębiorców.

Dziś możemy śmiało powiedzieć, że ekologiczne trendy zastają nas producentów opakowań kartonowych w dobrej sytuacji. Pod tym względem polscy producenci opakowań wyróżniają się pozytywnie na tle branży opakowań w całej Unii Europejskiej. Ekorozwój firm niewątpliwie będzie wyzwaniem najbliższych lat. Do zachodzących zmian z pewnością będą musiały dopasować się przedsiębiorstwa, wprowadzając nowsze i bardziej ekologiczne technologie – komentuje Grzegorz Łajca, Prezes Zarządu Akomex Group.

Stopniowe odchodzenie od wykorzystywania szkodliwych surowców i zastępowanie ich bardziej ekologicznymi rozwiązaniami ma już miejsce we Francji, gdzie wprowadzono zakaz sprzedaży owoców i warzyw w plastikowych opakowaniach. Zwrot ku zielonej zmianie w branży opakowań znajduje swoje poparcie również wśród polskich konsumentów – zdecydowana większość z nich opowiada się za wprowadzeniem podobnych przepisów na krajowym rynku (65%).

Pomimo tego, że Polacy chętnie wybierają opakowania wykonane z materiałów ekologicznych i opowiadają się za ograniczeniem wykorzystywania opakowań wykonanych z plastiku, nie są skłonni do ponoszenia w związku z tym znacznych kosztów. Prawie 30% badanych nie byłoby w stanie zapłacić więcej za warzywa, owoce czy leki pakowane w bardziej ekologiczne materiały, a 39% respondentów zapłaciłoby cenę wyższą o maksymalnie 10%. Podobne opinie Polaków dotyczą dopłaty do ekologicznych urządzeń i usług – 35% z nich deklaruje, że nie jest na to gotowa, natomiast 41% jest w stanie dopłacić do takiego rozwiązania, jeśli różnica w cenie nie przekroczy 10%.

– Polacy chcą dbać o środowisko, ale jednocześnie nie chcą ponosić w związku z tym istotnych obciążeń finansowych. Niemal 65% badanych respondentów jest gotowych wydać więcej pieniędzy na towar przyjazny środowisku. Jednak dla około 40% z nich, nieprzekraczalną barierą jest różnica w cenie wynosząca do 10%. Cena wciąż jest zatem jednym z kluczowych czynników determinujących decyzje zakupowe. – komentuje Emila Biernaciak, redaktorka Enerad.pl

Nota metodologiczna:

Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski. Próba badawcza została dobrana w sposób warstwowo-losowy, tak aby zapewnić zróżnicowanie respondentów pod względem podstawowych cech demograficznych (płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie). Łącznie zebrano 1583 wywiady. Badanie zostało realizowane w dniach 13.10-19.10.2022 r. przez agencję SW Research metodą wywiadów online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. Pełny raport z IV fali badania jest do pobrania na stronie internetowej agencji Badań Rynku i Opinii SW Research w zakładce „Raporty” (https://swresearch.pl/raporty).

Źródło: SW Research

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

- REKLAMA-spot_img

Najnowsze

spot_img

Zainteresuje Cię

Polska prezydencja UE. Europa potrzebuje skutecznych narzędzi wspierających dekarbonizację przemysłu

27 marca 2025 r. w Brukseli odbyło się pierwsze posiedzenie Rady ds. Środowiska pod przewodnictwem polskiej prezydencji. Podczas...

Startuje nowe Czyste Powietrze – więcej wsparcia, prostsze zasady

31 marca 2025 r. o godzinie 12:00 ruszył nabór wniosków w zreformowanej wersji programu Czyste Powietrze. Program został...

Ekspertka CSRinfo o kluczowych aspektach raportowania ESG

Dr Agata Molisz, menedżerka ds. doradztwa ESG w CSRinfo, przedstawiła istotne wytyczne dotyczące raportowania ESG podczas wydarzenia „Zrównoważony...

Łódź stawia na zieloną energię – pierwszy w Polsce samorządowy projekt umów PPA

Łódź jako pierwsze miasto w Polsce, we współpracy z Fundacją RE-Source Poland Hub, rozpoczyna pionierski projekt umożliwiający samorządom...

Moda w duchu eko na Uniwersytecie Gdańskim – sukces pokazu „UGreen Fashion”

Wyjątkowy pokaz mody „UGreen Fashion”, mający charakter konkursu i promujący idee recyklingu i świadomego, zrównoważonego podejścia do mody,...

Rośnie zainteresowanie białymi rybami. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów

ONZ podaje, że ponad 37 proc. światowych zasobów ryb jest poławianych w sposób niezrównoważony, czyli zagrażający środowisku i populacjom morskim. Przeciwdziałanie...

Nowy raport: Towards sustainable energy security – Europe needs a new strategy now

Unia Europejska stoi przed koniecznością opracowania nowej strategii bezpieczeństwa energetycznego, która uwzględnia transformację energetyczną w kontekście dynamicznych zmian...

R.Power pozyskuje 12,4 mln euro na budowę elektrowni fotowoltaicznych w Rumunii

Grupa R.Power, jeden z europejskich liderów sektora energetyki odnawialnej, podpisała umowę kredytową w formule project finance z Bankiem...