PKP Intercity wprowadza do eksploatacji nowoczesne lokomotywy Griffin 200. Właśnie zakończono odbiór 9 takich maszyn, które mogą osiągać prędkości 200 km/h, co umożliwia efektywne wykorzystanie modernizowanych tras kolejowych.
Griffin 200 to polski projekt, wyprodukowany przez nowosądecki NEWAG w ramach zamówienia obejmującego łącznie 15 tego typu maszyn. Wartość całego kontraktu na dostawę i utrzymanie pojazdów wynosi blisko 388 mln zł. Z końcem października 2024 roku do PKP Intercity powinny trafić kolejne dwie lokomotywy, a trzy następne do końca roku.
— Nigdy wcześniej nie powstawały polskie konstrukcje o takim stopniu technologicznego zaawansowania, chodzi tu m.in. o prędkość maksymalną, jaką te pojazdy osiągają. A dzięki temu, że lokomotywy są wielosystemowe, mogą kursować na liniach kolejowych zasilanych różnymi napięciami, a więc również na międzynarodowych trasach — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Wszystkie lokomotywy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS drugiego poziomu, który znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa na torach. Pojazdy posiadają także system zdalnej diagnostyki, umożliwiający monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przekłada się na ich efektywniejszą eksploatację.
Na polskich i zagranicznych torach
W Polsce Griffiny będą kursowały na najbardziej popularnych trasach, tj. między Warszawą a Gdynią, Poznaniem, Wrocławiem, Katowicami czy Krakowem.
Lokomotywy te będą dopuszczone do eksploatacji również na zagranicznych szlakach. Najpierw pojazdy będą mogły kursować w Czechach i na Słowacji, a w kolejnym etapie zostaną one dopuszczone do ruchu w Niemczech, Austrii i na Węgrzech. Cała dokumentacja dopuszczająca Griffiny do ruchu w tych państwach ma być gotowa w czwartym kwartale 2026 roku.
Nowe kontrakty PKP Intercity
W 2024 roku PKP Intercity podpisały umowy na cztery ważne projekty taborowe, w tym dwa z firmą NEWAG. Na początku roku przewoźnik zawarł kontrakt z nowosądeckim producentem na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 i świadczeniem 5-letniej usługi utrzymania. To pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i producenta, tak duże zamówienie jednej serii pojazdów. Wartość umowy to blisko 2,3 mld zł.
W lipcu br. przewoźnik podpisał umowę ze spółką NEWAG na zakup 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Pozyskanie nowych pojazdów pozwoli nie tylko na przywrócenie części połączeń, ale też rozbudowanie oferty przewozowej na liniach niezelektryfikowanych. Zgodnie z zamówieniem wykonawca zagwarantował utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania. Wartość umowy to 3,3 mld zł.
Pozostałe z czterech kontraktów to zamówienia na wagony. Wiosną PKP Intercity podpisały kontrakt na zakup wielofunkcyjnych wagonów COMBO. W ramach naprawy okresowej i modernizacji 50 wagonów typu 112A zostanie przekształconych w nowoczesne, uniwersalne pojazdy. Wykonawcą kontraktu jest H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, a jego wartość to 461 mln zł.
W tegoroczne wakacje PKP Intercity i H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych podpisały kontrakt na dostawę 300 nowych wagonów. Zamówienie to może zostać powiększone w ramach prawa opcji o kolejne 150. Wartość kontraktu bez prawa opcji wynosi blisko 4,2 mld zł. Wagony zostały zaprojektowane w zupełnie nowym standardzie i będą mogły kursować z prędkością 200 km/h. Pasażerowie skorzystają z nich już w 2026 roku.
Obecnie narodowy przewoźnik realizuje umowy taborowe zakontraktowane u polskich producentów o wartości blisko 15 mld zł. Zamówienia te są realizowane przez podmioty takie jak m.in. H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, REMTRAK czy PESA – posiadające doświadczenie w produkcji nowych i modernizacji istniejących wagonów, a także NEWAG – oferujący sprawdzone lokomotywy elektryczne.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury