Komitet ds. Nowej Mobilności Miejskiej działający w ramach PSNM wystosował list otwarty do Ministra Infrastruktury w sprawie pilnego uregulowania prawnego mobilności współdzielonej. Organizacja zrzeszająca 45 podmiotów z sektora prywatnego i samorządowego postuluje wprowadzenie do polskiego prawa definicji „pojazdu współdzielonego” oraz „operatora pojazdów współdzielonych”.
Według proponowanej definicji, pojazdem współdzielonym byłby odpowiednio oznaczony pojazd udostępniany na zasadach krótkoterminowego najmu (do 30 dni) przez przedsiębiorcę lub instytucję samorządową. Operator natomiast odpowiadałby za zarządzanie flotą, bezpieczeństwo, konserwację, narzędzia do wynajmu oraz zgodność z przepisami.
„Samorządy zyskają większą kontrolę nad działalnością operatorów, co pozwoli na monitorowanie liczby pojazdów, ich lokalizacji i jakości usług. Regulacje wpłyną też na poprawę bezpieczeństwa użytkowników, wymuszając lepszy stan techniczny pojazdów i odpowiednie ubezpieczenia” – wyjaśnia Albert Kania, Koordynator Komitetu PSNM ds. Nowej Mobilności Miejskiej.
Organizacja wskazuje, że podobne regulacje funkcjonują już w Niemczech, Holandii i Francji. Wprowadzenie jasnych definicji ma umożliwić stworzenie spójnych przepisów chroniących użytkowników i wspierających operatorów. Zdaniem autorów listu, uregulowanie rynku przyczyni się do lepszej integracji pojazdów współdzielonych z transportem publicznym, redukcji liczby prywatnych aut oraz poprawy jakości powietrza w miastach.