Rada Unii Europejskiej pod przewodnictwem polskiej prezydencji oraz Parlament Europejski osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie nowych przepisów mających ograniczyć przedostawanie się granulek tworzyw sztucznych do środowiska. Nowe regulacje stanowią istotny krok w walce z zanieczyszczeniem mikroplastikiem, jednocześnie uwzględniając możliwości mniejszych firm poprzez wprowadzenie uproszczonych zasad.
„Mikroplastik, w tym granulat, jest dziś obecny niemal wszędzie – w oceanach, morzach, a nawet w żywności, którą spożywamy. Co roku do środowiska przedostaje się ilość odpowiadająca nawet 7300 ciężarówkom plastikowych granulek. Dziś Unia Europejska zrobiła ważny krok naprzód, aby przeciwdziałać stratom granulatu i zapewniając jego właściwe zarządzanie, także w transporcie morskim” – podkreśliła Paulina Hennig-Kloska, Ministra klimatu i środowiska.
Zgodnie z nowymi przepisami, zapobieganie stratom granulatu stanie się obowiązkiem zarówno firm unijnych, jak i spoza UE. Każda instalacja obsługująca granulat będzie musiała wdrożyć plan zarządzania ryzykiem obejmujący bezpieczne pakowanie, procedury załadunku i rozładunku, szkolenia pracowników oraz dostępność sprzętu do usuwania ewentualnych wycieków.
Przepisy uwzględniają zróżnicowaną skalę działalności firm:
- Duże przedsiębiorstwa przetwarzające ponad 1500 ton granulatu rocznie będą musiały uzyskać certyfikat wydany przez niezależną jednostkę
- Mniejsze firmy również przekraczające próg 1500 ton będą mogły skorzystać z uproszczonej procedury – jednorazowej certyfikacji przeprowadzonej w ciągu 5 lat od wejścia rozporządzenia w życie
- Najmniejsze podmioty obsługujące mniej niż 1500 ton rocznie oraz mikroprzedsiębiorstwa będą zobowiązane jedynie do wydania własnej deklaracji zgodności
Nowe regulacje obejmą również transport morski, który w 2022 roku odpowiadał za około 38% przewozu granulatu w UE. Przewoźnicy morscy będą podlegać wymogom dotyczącym jakości opakowań oraz przekazywania informacji o transporcie, zgodnie z wytycznymi Międzynarodowej Organizacji Morskiej.
Wstępne porozumienie musi zostać jeszcze formalnie zatwierdzone przez Radę i Parlament Europejski, by wejść w życie.