Recesja, rosnące ceny urządzeń i stagnacja na rynku elektroniki użytkowej sprawiły, że Polacy coraz rzadziej sięgają po sprzęt tego rodzaju z pierwszej ręki. Według najnowszej edycji badania EY Future Consumer Index 64 proc. respondentów nie czuje potrzeby podążania za najnowszymi trendami technologicznymi. W odpowiedzi na poszukiwanie przyjaznej środowisku i portfelom konsumpcji powstaje coraz więcej salonów second-hand z elektroniką, podczas gdy liczba stacjonarnych sklepów z odzieżą używaną maleje już od ponad dekady.
Zakupy z drugiej ręki coraz popularniejsze
Punkty z używanymi towarami na dobre zadomowiły się w polskich i europejskich miastach. Nie dziwi zatem, iż te dorobiły się własnego święta, przypadającego na 17 sierpnia. Mało tego, Polacy motywowani inflacją i globalnymi kryzysami coraz chętniej sięgają po produkty z drugiej ręki. Badanie EY wskazuje, że ankietowani zamierzają ograniczyć konsumpcję, a 65 proc. z nich planuje częściej nabywać rzeczy używane. Dane te znajdują odzwierciedlenie w wartości rynku: według raportu Euromonitor International obroty internetowych sprzedawców towarów używanych przekroczyły w zeszłym roku 8 mld złotych.
Na rynku elektroniki używanej szczególnie wyróżniają się sprzedawcy urządzeń refurbished, którzy zapewniają niezawodność, trwałość i często nienaganny wygląd sprzętu. Te firmy stają się twarzą nowoczesnych zakupów z drugiej ręki, które przestają się kojarzyć z zakurzonym lumpeksem, a stają się nową normą.
Na miejscu second-handów z odzieżą powstają punkty z używaną elektroniką
Pandemia zmieniła nawyki Polaków, którzy kupują online nie tylko nowe, ale i używane ubrania. Chociaż rynek produktów z drugiej ręki znacznie wzrósł w ostatnich latach, liczba second handów w 2022 roku spadła do 14 tysięcy – to niemal 10 tysięcy mniej niż w 2008 roku[4]. Sprzedaż przeniosła się do sieci i szczególnie dynamicznie rozwija się na serwisach z ogłoszeniami lokalnymi.
Odwrotny trend widzimy na rynku używanej elektroniki refurbished. Lider tego rynku – Luxtrade – otworzył w Polsce już 12 salonów, z których ostatni powstał w zeszłym miesiącu w Rzeszowie. Rozmieszczone w całej Polsce salony nie mają nic wspólnego z gablotami z serwisów, lombardów i komisów, a ich koncept to nowoczesny i minimalistyczny showroom.
– Luxtrade konsekwentnie rozwija swoją sieć punktów sprzedaży, gdzie nasi klienci mogą nie tylko zobaczyć i kupić wymarzone urządzenie, ale również zasięgnąć fachowej wiedzy konsultantów przed wyborem konkretnego modelu. Jeszcze w tym roku planujemy otwarcie kolejnych salonów w wybranych województwach. Chcemy, aby sprawdzona i przystępna cenowo flagowa elektronika była dostępna zarówno w Internecie, jak i stacjonarnie w każdym regionie, jak również poza granicami Polski – mówi Tomasz Kowalczyk, prezes firmy Luxtrade – Rynek odnawianej elektroniki ma olbrzymi potencjał, co widać chociażby poprzez wysoki popyt na produkty tego rodzaju w naszej sieci, czy też działania legislacyjne na poziomie europejskim. Trend cyrkularnej elektroniki jest coraz bardziej widoczny, a jego “peak” jest jeszcze przed nami – dodaje Tomasz Kowalczyk.
Według niego Polacy kupujący używany sprzęt elektroniczny, często chcą go obejrzeć, nim dokonają decyzji. Sprzedawcy online rzadko lub w ogóle nie oferują takiej możliwości, a nawet jeśli – pozwalają na to jedynie w najbliższej sobie okolicy.
– Jesteśmy „firmą z twarzą”. W naszych punktach klient posiada możliwość nie tylko wykonania napraw gwarancyjnych na przestrzeni 24 miesięcy od zakupu, ale również wymiany urządzenia w przeciągu 30 dni od zakupu, ma także możliwość wypożyczenia, serwisu swojego smartfona, czy jego skupu. Zapewniamy usługi w zakresie 360 stopni dla nowoczesnych telefonów – podsumowuje Tomasz Kowalczyk.
Luxtrade – lider rynku odnawianej elektroniki. Od 2017 roku czyni recommerce pierwszym wyborem zakupowym Polaków, oferując bezpieczne i najwyższej jakości produkty refurbished. Marka może się poszczycić stale rosnącą siecią stacjonarnych salonów sprzedaży, równolegle rozwijając kanały sprzedaży online. Celem Luxtrade jest osiągniecie poziomu miliona zadowolonych klientów do 2026 roku.
Źródło: komunikat prasowy