Według najnowszego badania „Postawy Polaków wobec systemu kaucyjnego”, aż 73,3% respondentów uważa system kaucyjny za najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach. Badanie przeprowadzone przez Biostat na zlecenie agencji doradczej 2PR ujawnia, że poparcie dla tego rozwiązania rośnie wraz z wiekiem i poziomem wykształcenia ankietowanych.
Analiza wyników w poszczególnych grupach wiekowych pokazuje wyraźną tendencję – najwyższe poparcie dla systemu kaucyjnego, sięgające 76%, występuje wśród osób w wieku 50-59 lat. Wśród najstarszych respondentów (60+) odsetek ten nieznacznie spada do 74,3%, natomiast w grupie najmłodszych dorosłych (18-29 lat) wynosi 66,4%.
Mimo pozytywnego nastawienia do systemu kaucyjnego, praktyka pokazuje, że Polacy nadal najczęściej pozbywają się opakowań poprzez segregację odpadów. Aż 87,5% badanych deklaruje, że wyrzuca opakowania po napojach do odpowiednich pojemników. Oddawanie butelek i puszek do automatów kaucyjnych pozostaje obecnie najmniej popularną metodą utylizacji.
„Polacy dostrzegają wartość systemu kaucyjnego jako skutecznego narzędzia w gospodarce obiegu zamkniętego. Rosnąca świadomość ekologiczna i gotowość konsumentów do zmiany nawyków stanowią solidne fundamenty dla skutecznego wdrożenia tego mechanizmu w Polsce,” wyjaśnia Jakub Ogórek, prezes zarządu PSK S.A. „Dążymy do tego, aby nasze systemy IT były zintegrowane z systemami kasowymi, obsługiwanymi przez dostawców takich jak firma COMP,” dodaje.
Michał Pląska, dyrektor operacyjny – Centrum Innowacji Retail w COMP S.A., zwraca uwagę na wyzwania stojące przed detalistami: „Obecnie koncentrujemy się na dostarczeniu rozwiązań, które pozwolą sklepom płynnie wdrożyć ten system, minimalizując koszty i maksymalizując efektywność operacyjną. Nasze narzędzia umożliwiają m.in. integrację z systemami kasowymi, automatyczne rozliczenia kaucji oraz pełne raportowanie wymagane prawem.”
Badanie przeprowadzono na przełomie stycznia i lutego 2025 roku na reprezentatywnej grupie 1000 osób powyżej 18. roku życia, zamieszkujących teren Polski, przy wykorzystaniu autorskiego panelu konsumenckiego „Badanie Opinii”.