Czy eko-transformacja polskich restauracji przyśpieszy?

Czas3 min

Nowe przepisy dotyczące ESG oraz opłaty za opakowania na wynos wprowadzają zmiany, z którymi restauratorzy muszą się zmierzyć. Część z nich postrzega to jako wyzwanie, inni czekają na ruch konkurencji, a niewielu widzi w tym okazję do wyróżnienia się na rynku. Jednocześnie, 61 proc. Polaków deklaruje gotowość do zapłacenia więcej za towar w ekologicznym opakowaniu – choć alternatywne rozwiązania mogą znieść taką konieczność. Jakie innowacje mogą pomóc restauratorom w pokonywaniu barier i przynieść im korzyści?

Zgodnie z najnowszymi przepisami wprowadzonymi przez UE w lipcu br. restauracje są zobowiązane do zapewniania alternatyw dla jednorazowych opakowań. Regulacje te obejmują także przedsiębiorstwa będące częścią łańcucha dostaw. Obecnie, restauratorzy często podchodzą do takich zmian z rezerwą, traktując je jako przykry obowiązek, zamiast szansę na wyróżnienie się na tle konkurencji. Jednakże wielorazowe rozwiązania są cenowo zbliżone lub nawet korzystniejsze niż opakowania jednorazowe.

Zdaniem ekspertów wartość globalnego rynku zrównoważonych opakowań żywności wzrośnie z 196 mld dolarów w 2021 roku do ponad 280 mld w 2026 roku. – nie dziwi więc fakt, że na polskim rynku pojawia się coraz więcej ekologicznych alternatyw. Jedną z nich są wielorazowe opakowania na wynos, które klienci mogą wypożyczać i zwracać w określonych punktach. W Europie takie rozwiązanie jest szczególnie popularne np. na terenie dużych imprez sportowych i campusów uniwersyteckich.

– Już ponad 20 europejskich uniwersytetów przeszło na wielorazowe pojemniki z dużym powodzeniem. Uczelnie są idealnym miejscem, ponieważ zarówno studenci jak i profesorzy pojawiają się tam regularnie i mogą bez problemu zwracać wypożyczone pojemniki. Na tym rozwiązaniu mogą skorzystać też tradycyjne restauracje. Wdrażając to rozwiązanie, lokal dołącza do sieci partnerów, dzięki czemu zwiększa szansę, na to że gdy ktoś odwiedzi go by zwrócić pojemnik, przy okazji zapozna się też z jego ofertą  – komentuje Bogdan Dzudzewicz, CEO Vytal Polska.

Za opakowanie jednorazowe klient musi dopłacić dziś zwykle 1-2 zł. Wielorazowe alternatywy znoszą ten koszt, eliminując opłaty związane m.in. z segregacją, utylizacją i wywozem śmieci. Tego typu działania pomagają również rozwiązać problem odpadów, które trudno poddać recyklingowi – jak choćby papierowe pudełka zabrudzone tłuszczem, które, podobnie jak 30 proc. opakowań z tworzyw sztucznych, nie nadają się do ponownego przetworzenia.

Równowaga w całym procesie

O dodatkowy aspekt ekologiczny zadbać można również na ostatniej mili. Ponad 70 proc. konsumentów jest bowiem skłonnych zapłacić więcej za zrównoważoną dostawę. Na tym założeniu bazuje m.in. trend q-commerce realizowany za pośrednictwem pojazdów elektrycznych, który poza odpowiadaniem na potrzeby klientów dot. czasu dostarczenia posiłków, ma swój wkład w zieloną transformację miast.

– Wspólnie z siecią Monoprix dostarczamy klientom w Paryżu wszystkie zakupy w mniej niż godzinę, wyłącznie za pośrednictwem ekologicznych pojazdów. To przykład pokazujący, że tak duża marka, w tak rozległym mieście może działać w pełni ekologicznie. Obecnie 60 proc. naszej floty w Europie to pojazdy przyjazne środowisku – wyjaśnia Agnieszka Majewska, General Manager platformy logistycznej Stuart.

Grunt to zaufanie

Jednocześnie, warto także zwrócić uwagę na fakt, że aż 80 proc. klientów obwinia o źle zrealizowaną dostawę restaurację, niezależnie od tego, kto w rzeczywistości za nią odpowiada. Dlatego też ekologia nie jest jedynym aspektem, na którym powinni się skupić restauratorzy rozwijający sprzedaż z dowozem.

W jakościowej dostawie pomagają m.in. odpowiednie torby termiczne o sztywnej i stabilnej konstrukcji z przedziałami na zimne i ciepłe produkty, które zapewniają amortyzację i utrzymanie odpowiedniej temperatury. Istotne znaczenie dla zwiększonego zaufania klienta mają także specjalne praktyki jak np. zaklejanie pudełek, dzięki którym ma on pewność, że zamówienie jest oryginalnie zapakowane w restauracji i nie było otwierane w trakcie dostawy.

– W Stuart zdajemy sobie sprawę z tego jak ważne jest zaufanie i dobra relacja między klientem, a marką. Troskę o jakość dostaw zaczynamy dlatego od edukacji kurierów w zakresie prawidłowego pakowania zamówień. Zbieranie regularnego feedbacku od klientów, a także systematyczna wymiana plecaków, pozwala nam utrzymać ich czystość i funkcjonalność. Dzięki tym praktykom mamy pewność, że jedzenie jest transportowane w najlepszych możliwych warunkach – mówi Agnieszka Majewska.

W obliczu nowych regulacji, polscy restauratorzy mogą wiele zyskać na wdrażaniu zrównoważonych praktyk. Odpowiednie podejście do opakowań i dostaw nie tylko zmniejszy koszty związane z odpadami, ale także pozwoli im dotrzeć do rosnącej grupy świadomych ekologicznie konsumentów.

- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Gospodarka cyrkularna jest motorem zmian w Polsce

Polskie Stowarzyszenie Gospodarki Cyrkularnej (PSGC) zorganizowało spotkanie, łączące samorządowców, przedsiębiorców i wszystkich, dla których OZE oraz gospodarka cyrkularna...

Orędzie o stanie UE. KE zapowiada pragmatyczną transformację UE

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen przedstawiła w Orędziu o stanie Unii Europejskiej 2025 wizję zrównoważonej transformacji...

Politechnika Wrocławska z drugim grantem ERC – 1,5 mln euro na recykling baterii z produkcją wodoru

Dr hab. inż. Anna Siekierka z Wydziału Chemicznego Politechniki Wrocławskiej otrzymała prestiżowy grant ERC Starting Grant w wysokości...

Polacy zadowoleni z pomp ciepła. 80% użytkowników ocenia je pozytywnie

Aż 80% użytkowników pomp ciepła w Polsce jest zadowolonych z tego sposobu ogrzewania, podczas gdy tylko 5% deklaruje...

Pierwsza biometanownia w Polsce przyłączona do sieci PSG

Pierwsza biometanownia w Polsce została oficjalnie przyłączona do sieci gazowej Polskiej Spółki Gazownictwa. Instalacja należąca do Südzucker w...

Veolia rozpoczyna projekt Rubin w Zamościu – kogeneracja biomasowa i gazowa zastąpi 30% węgla

Veolia Wschód z Grupy Veolia term zainaugurowała 10 września 2025 roku projekt Rubin w ciepłowni w Zamościu, rozpoczynając...

PolKa uruchamia pierwsze Centrum Liczenia Opakowań w Potulicach z programem resocjalizacji

PolKa – Polska Kaucja uruchomiła w Potulicach jedno z pierwszych w kraju Centrów Liczenia Opakowań, które od października...

Chapter Zero Poland i SGH: dane ESG „walutą przyszłości” dla konkurencyjności polskiej gospodarki

Chapter Zero Poland i Szkoła Główna Handlowa w Warszawie zaprezentowały na XXXIV Forum Ekonomicznym w Karpaczu raport "Budowanie...