Czy eko-transformacja polskich restauracji przyśpieszy?

Czas3 min

Nowe przepisy dotyczące ESG oraz opłaty za opakowania na wynos wprowadzają zmiany, z którymi restauratorzy muszą się zmierzyć. Część z nich postrzega to jako wyzwanie, inni czekają na ruch konkurencji, a niewielu widzi w tym okazję do wyróżnienia się na rynku. Jednocześnie, 61 proc. Polaków deklaruje gotowość do zapłacenia więcej za towar w ekologicznym opakowaniu – choć alternatywne rozwiązania mogą znieść taką konieczność. Jakie innowacje mogą pomóc restauratorom w pokonywaniu barier i przynieść im korzyści?

Zgodnie z najnowszymi przepisami wprowadzonymi przez UE w lipcu br. restauracje są zobowiązane do zapewniania alternatyw dla jednorazowych opakowań. Regulacje te obejmują także przedsiębiorstwa będące częścią łańcucha dostaw. Obecnie, restauratorzy często podchodzą do takich zmian z rezerwą, traktując je jako przykry obowiązek, zamiast szansę na wyróżnienie się na tle konkurencji. Jednakże wielorazowe rozwiązania są cenowo zbliżone lub nawet korzystniejsze niż opakowania jednorazowe.

Zdaniem ekspertów wartość globalnego rynku zrównoważonych opakowań żywności wzrośnie z 196 mld dolarów w 2021 roku do ponad 280 mld w 2026 roku. – nie dziwi więc fakt, że na polskim rynku pojawia się coraz więcej ekologicznych alternatyw. Jedną z nich są wielorazowe opakowania na wynos, które klienci mogą wypożyczać i zwracać w określonych punktach. W Europie takie rozwiązanie jest szczególnie popularne np. na terenie dużych imprez sportowych i campusów uniwersyteckich.

– Już ponad 20 europejskich uniwersytetów przeszło na wielorazowe pojemniki z dużym powodzeniem. Uczelnie są idealnym miejscem, ponieważ zarówno studenci jak i profesorzy pojawiają się tam regularnie i mogą bez problemu zwracać wypożyczone pojemniki. Na tym rozwiązaniu mogą skorzystać też tradycyjne restauracje. Wdrażając to rozwiązanie, lokal dołącza do sieci partnerów, dzięki czemu zwiększa szansę, na to że gdy ktoś odwiedzi go by zwrócić pojemnik, przy okazji zapozna się też z jego ofertą  – komentuje Bogdan Dzudzewicz, CEO Vytal Polska.

Za opakowanie jednorazowe klient musi dopłacić dziś zwykle 1-2 zł. Wielorazowe alternatywy znoszą ten koszt, eliminując opłaty związane m.in. z segregacją, utylizacją i wywozem śmieci. Tego typu działania pomagają również rozwiązać problem odpadów, które trudno poddać recyklingowi – jak choćby papierowe pudełka zabrudzone tłuszczem, które, podobnie jak 30 proc. opakowań z tworzyw sztucznych, nie nadają się do ponownego przetworzenia.

Równowaga w całym procesie

O dodatkowy aspekt ekologiczny zadbać można również na ostatniej mili. Ponad 70 proc. konsumentów jest bowiem skłonnych zapłacić więcej za zrównoważoną dostawę. Na tym założeniu bazuje m.in. trend q-commerce realizowany za pośrednictwem pojazdów elektrycznych, który poza odpowiadaniem na potrzeby klientów dot. czasu dostarczenia posiłków, ma swój wkład w zieloną transformację miast.

– Wspólnie z siecią Monoprix dostarczamy klientom w Paryżu wszystkie zakupy w mniej niż godzinę, wyłącznie za pośrednictwem ekologicznych pojazdów. To przykład pokazujący, że tak duża marka, w tak rozległym mieście może działać w pełni ekologicznie. Obecnie 60 proc. naszej floty w Europie to pojazdy przyjazne środowisku – wyjaśnia Agnieszka Majewska, General Manager platformy logistycznej Stuart.

Grunt to zaufanie

Jednocześnie, warto także zwrócić uwagę na fakt, że aż 80 proc. klientów obwinia o źle zrealizowaną dostawę restaurację, niezależnie od tego, kto w rzeczywistości za nią odpowiada. Dlatego też ekologia nie jest jedynym aspektem, na którym powinni się skupić restauratorzy rozwijający sprzedaż z dowozem.

W jakościowej dostawie pomagają m.in. odpowiednie torby termiczne o sztywnej i stabilnej konstrukcji z przedziałami na zimne i ciepłe produkty, które zapewniają amortyzację i utrzymanie odpowiedniej temperatury. Istotne znaczenie dla zwiększonego zaufania klienta mają także specjalne praktyki jak np. zaklejanie pudełek, dzięki którym ma on pewność, że zamówienie jest oryginalnie zapakowane w restauracji i nie było otwierane w trakcie dostawy.

– W Stuart zdajemy sobie sprawę z tego jak ważne jest zaufanie i dobra relacja między klientem, a marką. Troskę o jakość dostaw zaczynamy dlatego od edukacji kurierów w zakresie prawidłowego pakowania zamówień. Zbieranie regularnego feedbacku od klientów, a także systematyczna wymiana plecaków, pozwala nam utrzymać ich czystość i funkcjonalność. Dzięki tym praktykom mamy pewność, że jedzenie jest transportowane w najlepszych możliwych warunkach – mówi Agnieszka Majewska.

W obliczu nowych regulacji, polscy restauratorzy mogą wiele zyskać na wdrażaniu zrównoważonych praktyk. Odpowiednie podejście do opakowań i dostaw nie tylko zmniejszy koszty związane z odpadami, ale także pozwoli im dotrzeć do rosnącej grupy świadomych ekologicznie konsumentów.

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Dekarbonizacja w polskich firmach nabiera tempa. Odbył się trzeci odczyt Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki

Znaczenie dekarbonizacji i ochrony środowiska w działalności polskich przedsiębiorstw nadal rośnie – tak wynika z trzeciego odczytu Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki (IDPG)...

Jest pierwszy wpis w wykazie obywatelskich społeczności energetycznych

11 kwietnia 2025 r. Stowarzyszenie Obywatelskiej Społeczności Energetycznej MES-TOWN Łódź uzyskało wpis do wykazu obywatelskich społeczności energetycznych. Stowarzyszenie OSE...

Grupa Enea skutecznie wdraża strategię i przyspiesza inwestycje w OZE

Rok 2024 w Grupie Enea to pozytywne zmiany oraz działania, które pozwoliły na zdefiniowanie kierunków transformacji i określenie...

Tauron publikuje Sprawozdanie Zrównoważonego Rozwoju za 2024 rok

TAURON opublikował Sprawozdanie Zarządu z działalności TAURON Polska Energia S.A. oraz Grupy Kapitałowej TAURON za rok obrotowy 2024....

Gaz zamiast węgla – nowe źródło ciepła w Kaliszu

Program inwestycyjny w aktywa ciepłownicze Grupy Energa w Kaliszu osiągnął kluczowy kamień milowy – odebrana do eksploatacji została kotłownia rezerwowo-szczytowa...

Elektrody diamentowe, leki weterynaryjne i oddziaływanie na środowisko

Prof. Paweł Lochyński z Instytutu Inżynierii Środowiska realizuje projekt finansowany z funduszy Narodowego Centrum Nauki – do współpracy...

37 autobusów mild hybrid Solarisa zasila flotę MPK w Krakowie

Solaris zakończył realizację kontraktu na dostawę 37 niskoemisyjnych autobusów z napędem mild hybrid dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w...

Greenvolt Group zakończyła sprzedaż hybrydowego projektu Sompolno do Energa Wytwarzanie

Grupa Greenvolt finalizuje sprzedaż hybrydowego projektu odnawialnej energii Sompolno na rzecz Energa Wytwarzanie, po spełnieniu wszystkich warunków określonych...