Darmowe scenariusze ekolekcji dla nauczycieli szkół średnich

person holding a green plant
Środowisko, ekologia, źródło: Pexels. Akil Mazumder
Czas1 min

Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej udostępnił nauczycielom szkół średnich darmowe, interaktywne scenariusze lekcji zrealizowanych w ramach projektu Uranium IDUB „Eko Manager, czyli Ekonomia ekologiczna i Zarządzanie zrównoważonym rozwojem jako wstęp do zawodów przyszłości”.

Udostępnione scenariusze lekcji wychowawczych dla szkół średnich są poświęcone ekonomii ekologicznej i zarządzaniu zrównoważonym rozwojem. Celem lekcji jest budowanie u uczniów postaw, które w ich późniejszym życiu zawodowym mogą zaowocować mądrymi decyzjami biznesowymi z uwzględnieniem dobra planety. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji na zajęciach z wychowawcą w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych powinno poruszać się w szczególności zagadnienia „dotyczące istotnych problemów społecznych: zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych i ochrony środowiska”. Scenariusze są odpowiedzią na to zalecenie. Są też wygodną i kompleksową pomocą dydaktyczną. Plany lekcji można również wykorzystać na zajęciach dodatkowych, podczas spotkań kółek zainteresowań lub na zajęciach związanych z doradztwem zawodowym.

Jak firmy wykorzystują ideę greenwashingu? Jak biznes wpływa na środowisko? Jak działa gospodarka o obiegu zamkniętym? Jakie eko-innowacje znajdziemy w swoim najbliższym otoczeniu? Na te i inne pytania uczniowie poznają odpowiedź na lekcjach. 

Scenariusze zawierają szczegółowe pomysły na zagospodarowanie trzech tematów lekcyjnych: Eko dom, Eko firma, Eko gospodarka. Materiał zawiera m.in. pomysły na:

  • gry zespołowe: memory oraz grę ekonomiczną „rynek odpadów”,
  • warsztaty kreatywne,
  • linki do multimediów,
  • prezentacje power point,
  • szablony pomocy dydaktycznych do wydrukowania,
  • wszystko inne, co jest potrzebne do przeprowadzenia zajęć! 

Podczas lekcji wykorzystywane są nowoczesne narzędzia dydaktyczne online, metoda design thinking, mikrolearning i praca metodą problemową. Zajęcia kształtują kreatywność oraz budują wiedzę i kompetencje w zakresie zrównoważonego rozwoju w ujęciu mikro i makroekonomicznym.

Źródło: Politechnika Gdańska