Dzięki wsparciu UE porty coraz bardziej „eco”

Offshore wind, fot. Pixabay
Offshore wind, fot. Pixabay
Czas1 min

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA otrzymał dofinansowanie dla projektu pn. „Zapewnienie odbioru odpadów ze statków w porcie Świnoujście w celu spełnienia wymagań środowiskowych”. Całkowita wartość inwestycji szacowana jest na 1,83 mln euro, w tym kwota dofinansowania to 1,55 mln euro.

16 lipca 2024 r. Komisja Europejska ogłosiła listę projektów, które otrzymały dofinansowanie w ramach trzeciego naboru Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w ramach konkursu Transport – Core network projects – Coherence envelope CEF-T-2023-CORECOEN-MARP-WORKS: Seaports – studies, works or mixed. Wsparcie otrzymały 134 projekty przyjazne środowisku, które zapewnią inteligentną, zrównoważoną i wydajną infrastrukturę transportową.

Podpisanie umowy o dofinansowanie odbędzie się w październiku  2024 r.

Zakres inwestycji obejmuje budowę obiektów odbiorczo-magazynowych oraz 8 zbiorników magazynowo – technologicznych o pojemności 50 m3 każdy, przeznaczonych do odbioru popłuczyn ładowni ładunków innych niż niebezpieczne oraz odbioru wód balastowych ze statków. Inwestycja zlokalizowana jest w przy Terminalu Promowym w Świnoujściu przy ul. Fińskiej. Faza realizacji inwestycji wyniesie 27 miesięcy. Zakładane wejście w fazę eksploatacji zaplanowano na I półrocze 2027. 

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. planuje również realizację II etapu inwestycji zlokalizowaną w Świnoujściu przy ul. Nowoartyleryjskiej zakładającą 

• budowę zbiorników do odbioru i czasowego gromadzenia popłuczyn z mycia ładowni po ładunkach innych niż niebezpieczne, ścieków przemysłowych;

• budowę zbiorników do magazynowania odpadów – pozostałości płynnych ładunków innych, niż niebezpieczne;

• budowę zbiorników do odbioru i magazynowania odpadów płynnych nie-bezpiecznych, w tym zaolejonych odpadów płynnych.

Warto podkreślić, że to kolejny, czwarty projekt ZMPSiŚ SA dofinansowany w ramach Instrumentu CEF II, który przyczyni się do rozwoju portu Szczecin oraz sieci TEN-T i portu w Świnoujściu, który jest elementem korytarzy transportowych Baltic-Adriatic i Morze Północne – Bałtyk. W ramach tego samego instrumentu środki UE dofinansują budowę multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim w porcie Szczecin oraz rozbudowę o dodatkowe stanowisko morskiej części terminala LNG i budowę terminala instalacyjnego do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej w porcie Świnoujście. (opr. 29.07.2024, ZMPSiŚ SA)

Źródło: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.