Dzięki wsparciu UE porty coraz bardziej „eco”

Czas1 min

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA otrzymał dofinansowanie dla projektu pn. „Zapewnienie odbioru odpadów ze statków w porcie Świnoujście w celu spełnienia wymagań środowiskowych”. Całkowita wartość inwestycji szacowana jest na 1,83 mln euro, w tym kwota dofinansowania to 1,55 mln euro.

16 lipca 2024 r. Komisja Europejska ogłosiła listę projektów, które otrzymały dofinansowanie w ramach trzeciego naboru Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w ramach konkursu Transport – Core network projects – Coherence envelope CEF-T-2023-CORECOEN-MARP-WORKS: Seaports – studies, works or mixed. Wsparcie otrzymały 134 projekty przyjazne środowisku, które zapewnią inteligentną, zrównoważoną i wydajną infrastrukturę transportową.

Podpisanie umowy o dofinansowanie odbędzie się w październiku  2024 r.

Zakres inwestycji obejmuje budowę obiektów odbiorczo-magazynowych oraz 8 zbiorników magazynowo – technologicznych o pojemności 50 m3 każdy, przeznaczonych do odbioru popłuczyn ładowni ładunków innych niż niebezpieczne oraz odbioru wód balastowych ze statków. Inwestycja zlokalizowana jest w przy Terminalu Promowym w Świnoujściu przy ul. Fińskiej. Faza realizacji inwestycji wyniesie 27 miesięcy. Zakładane wejście w fazę eksploatacji zaplanowano na I półrocze 2027. 

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. planuje również realizację II etapu inwestycji zlokalizowaną w Świnoujściu przy ul. Nowoartyleryjskiej zakładającą 

• budowę zbiorników do odbioru i czasowego gromadzenia popłuczyn z mycia ładowni po ładunkach innych niż niebezpieczne, ścieków przemysłowych;

• budowę zbiorników do magazynowania odpadów – pozostałości płynnych ładunków innych, niż niebezpieczne;

• budowę zbiorników do odbioru i magazynowania odpadów płynnych nie-bezpiecznych, w tym zaolejonych odpadów płynnych.

Warto podkreślić, że to kolejny, czwarty projekt ZMPSiŚ SA dofinansowany w ramach Instrumentu CEF II, który przyczyni się do rozwoju portu Szczecin oraz sieci TEN-T i portu w Świnoujściu, który jest elementem korytarzy transportowych Baltic-Adriatic i Morze Północne – Bałtyk. W ramach tego samego instrumentu środki UE dofinansują budowę multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim w porcie Szczecin oraz rozbudowę o dodatkowe stanowisko morskiej części terminala LNG i budowę terminala instalacyjnego do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej w porcie Świnoujście. (opr. 29.07.2024, ZMPSiŚ SA)

Źródło: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

- REKLAMA -
- REKLAMA - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Energetyka jutra. Innowacje, OZE i transformacja na 42. EuroPOWER & OZE POWER

Już w listopadzie w Warszawie odbędzie się 42. EuroPOWER & OZE POWER – kluczowe wydarzenie dla sektora energetycznego...

Miliardy na czystą mobilność i energetykę. Przełomowy konkurs NFOŚiGW nabiera tempa

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wprowadza kolejny kluczowy instrument wspierania transformacji energetycznej. Konkurs o wartości blisko...

Polacy marnują żywność na potęgę. Aż 63% przyznaje się do wyrzucania jedzenia

Najnowszy raport "Nie Marnuj Jedzenia" pokazuje, że problem marnowania żywności w Polsce narasta. Aż 63% Polaków przyznaje się...

Akcja Czysta Wisła 2025 – 25,7 tysiąca wolontariuszy zebrało 233 tony śmieci z polskich rzek

Trzecia edycja Akcji Czysta Wisła zakończyła się sukcesem – 25 690 osób zebrało 233 tony śmieci z Wisły,...

Program Czyste Powietrze z dramatycznym spadkiem zainteresowania – likwidacja kopciuchów potrwa 35 lat

Zainteresowanie programem "Czyste Powietrze" utrzymuje się na najniższym poziomie w historii pół roku od ponownego uruchomienia po reformie....

Europejska Koalicja Tekstylna domaga się gospodarki obiegu zamkniętego

Firma Reju wraz z jedenastu innymi firmami reprezentującymi łańcuch wartości tekstyliów ogłosiła 15 października manifest Europejskiej Koalicji na...

Światowy Dzień Żywności. Sztuczna inteligencja może zmniejszyć marnotrawstwo o 15 proc.

W Unii Europejskiej marnowanych jest co roku nawet 88 milionów ton żywności, co stanowi praktycznie 20 procent rocznej...

System kaucyjny w Polsce – handel detaliczny przed wyzwaniem adaptacji i kosztów

Polski rynek detaliczny od 1 października 2025 roku działa w nowej rzeczywistości – tego dnia ruszył system kaucyjny,...