Jaki jest wpływ dwukierunkowego ładowania na redukcję kosztów użytkowników sieci?

Czas1 min

Prezes URE po raz pierwszy przygotował ocenę potencjału dwukierunkowego ładowania pojazdów elektrycznych i jego wpływ na zmniejszenie kosztów użytkowników sieci i kosztów systemu oraz na zwiększenie udziału energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w systemie elektroenergetycznym.

Inteligentne ładowanie dwukierunkowe jest procesem, w którym kierunek przepływu energii elektrycznej można odwrócić, co umożliwia przepływy energii z akumulatora do punktu ładowania. Takie ładowanie jest wykorzystywane np. w technologii V2G (vehicle to grid) czy też V2H (vehicle to home).

Obowiązek przygotowania oceny wykorzystania dwukierunkowego ładowania został nałożony na Regulatora unijnym rozporządzeniem w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Pierwsza ocena powinna zostać opracowana do 30 czerwca 2024 r., a kolejne będą przygotowywane co trzy lata.

Dokument jest opracowywany na podstawie informacji uzyskanych od operatora systemu przesyłowego i operatorów systemów dystrybucyjnych. Tegoroczne badanie zostało przeprowadzone w okresie od marca do czerwca br.

Potencjał ładowania dwukierunkowego w Polsce – wnioski z analizy przeprowadzonej przez URE:

  • obecnie na obszarach działania poszczególnych operatorów nie występują punkty ładowania umożliwiające dwukierunkowe ładowanie – zarówno publiczne, jak i prywatne,
  • dwóch operatorów realizowało projekty badawczo-rozwojowe z wykorzystaniem technologii V2G. Jeden z nich w 2019 r., we współpracy z Politechniką Warszawską, przeprowadził analizę zastosowania pojazdów elektrycznych z funkcją V2G jako mobilnych magazynów energii elektrycznej. Drugi jest w trakcie prac badawczych, w ramach których przeprowadzono pierwsze testy ładowania i rozładowania pojazdów elektrycznych.

Jednocześnie operatorzy wskazali, że jedną z zachęt dla posiadaczy samochodów elektrycznych do korzystania z usługi współpracy z siecią, są korzyści z tego płynące. Stosując dwukierunkowe ładowanie w okresach dużego zapotrzebowania na moc, kiedy energia zmagazynowana w bateriach samochodów mogłaby być wprowadzana do sieci, właściciel pojazdu otrzymuje za to wynagrodzenie. Jednak w celu efektywnego wykorzystania tej usługi niezbędny jest efekt skali, który przy stosunkowo małej liczbie samochodów elektrycznych w naszym kraju oraz technicznych trudnościach stawianych przez producentów samochodów jeszcze nie jest odczuwalny na polskim rynku.

Podsumowując przeprowadzone badanie Prezes URE ocenił, że obecnie w Polsce nie możemy jeszcze ocenić, że dwukierunkowe ładowanie samochodów elektrycznych ma przełożenie na redukcję kosztów ponoszonych przez użytkowników, kosztów systemu oraz na zwiększenie udziału energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w systemie elektroenergetycznym.

Pełna ocena jest dostępna na stronie URE.

Źródło: Urząd Regulacji Energetyki

- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Polacy zadowoleni z pomp ciepła. 80% użytkowników ocenia je pozytywnie

Aż 80% użytkowników pomp ciepła w Polsce jest zadowolonych z tego sposobu ogrzewania, podczas gdy tylko 5% deklaruje...

Pierwsza biometanownia w Polsce przyłączona do sieci PSG

Pierwsza biometanownia w Polsce została oficjalnie przyłączona do sieci gazowej Polskiej Spółki Gazownictwa. Instalacja należąca do Südzucker w...

Veolia rozpoczyna projekt Rubin w Zamościu – kogeneracja biomasowa i gazowa zastąpi 30% węgla

Veolia Wschód z Grupy Veolia term zainaugurowała 10 września 2025 roku projekt Rubin w ciepłowni w Zamościu, rozpoczynając...

PolKa uruchamia pierwsze Centrum Liczenia Opakowań w Potulicach z programem resocjalizacji

PolKa – Polska Kaucja uruchomiła w Potulicach jedno z pierwszych w kraju Centrów Liczenia Opakowań, które od października...

Chapter Zero Poland i SGH: dane ESG „walutą przyszłości” dla konkurencyjności polskiej gospodarki

Chapter Zero Poland i Szkoła Główna Handlowa w Warszawie zaprezentowały na XXXIV Forum Ekonomicznym w Karpaczu raport "Budowanie...

Zrównoważony rozwój w praktyce. Polityki ESG krok po kroku

W czasach dynamicznych zmian klimatycznych, transformacji energetycznej, niestabilnej sytuacji geopolitycznej i wzrastających oczekiwań społecznych, odpowiedzialne zarządzanie przedsiębiorstwem nie...

Pierwszy w Polsce biurowiec z systemem odzysku ciepła odpadowego. Ogrzeje 800 mieszkań

Office House w kompleksie Towarowa22 stał się pierwszym nowym budynkiem w Polsce wykorzystującym nowatorskie rozwiązanie ponownego wykorzystania ciepła...

Opłaty za odpady opakowaniowe? Producenci: to po prostu nowy podatek

Przedstawiony przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska projekt nowego systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) budzi wiele kontrowersji zarówno w organizacjach odzysku opakowań,...