Jaki jest wpływ dwukierunkowego ładowania na redukcję kosztów użytkowników sieci?

Czas1 min

Prezes URE po raz pierwszy przygotował ocenę potencjału dwukierunkowego ładowania pojazdów elektrycznych i jego wpływ na zmniejszenie kosztów użytkowników sieci i kosztów systemu oraz na zwiększenie udziału energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w systemie elektroenergetycznym.

Inteligentne ładowanie dwukierunkowe jest procesem, w którym kierunek przepływu energii elektrycznej można odwrócić, co umożliwia przepływy energii z akumulatora do punktu ładowania. Takie ładowanie jest wykorzystywane np. w technologii V2G (vehicle to grid) czy też V2H (vehicle to home).

Obowiązek przygotowania oceny wykorzystania dwukierunkowego ładowania został nałożony na Regulatora unijnym rozporządzeniem w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Pierwsza ocena powinna zostać opracowana do 30 czerwca 2024 r., a kolejne będą przygotowywane co trzy lata.

Dokument jest opracowywany na podstawie informacji uzyskanych od operatora systemu przesyłowego i operatorów systemów dystrybucyjnych. Tegoroczne badanie zostało przeprowadzone w okresie od marca do czerwca br.

Potencjał ładowania dwukierunkowego w Polsce – wnioski z analizy przeprowadzonej przez URE:

  • obecnie na obszarach działania poszczególnych operatorów nie występują punkty ładowania umożliwiające dwukierunkowe ładowanie – zarówno publiczne, jak i prywatne,
  • dwóch operatorów realizowało projekty badawczo-rozwojowe z wykorzystaniem technologii V2G. Jeden z nich w 2019 r., we współpracy z Politechniką Warszawską, przeprowadził analizę zastosowania pojazdów elektrycznych z funkcją V2G jako mobilnych magazynów energii elektrycznej. Drugi jest w trakcie prac badawczych, w ramach których przeprowadzono pierwsze testy ładowania i rozładowania pojazdów elektrycznych.

Jednocześnie operatorzy wskazali, że jedną z zachęt dla posiadaczy samochodów elektrycznych do korzystania z usługi współpracy z siecią, są korzyści z tego płynące. Stosując dwukierunkowe ładowanie w okresach dużego zapotrzebowania na moc, kiedy energia zmagazynowana w bateriach samochodów mogłaby być wprowadzana do sieci, właściciel pojazdu otrzymuje za to wynagrodzenie. Jednak w celu efektywnego wykorzystania tej usługi niezbędny jest efekt skali, który przy stosunkowo małej liczbie samochodów elektrycznych w naszym kraju oraz technicznych trudnościach stawianych przez producentów samochodów jeszcze nie jest odczuwalny na polskim rynku.

Podsumowując przeprowadzone badanie Prezes URE ocenił, że obecnie w Polsce nie możemy jeszcze ocenić, że dwukierunkowe ładowanie samochodów elektrycznych ma przełożenie na redukcję kosztów ponoszonych przez użytkowników, kosztów systemu oraz na zwiększenie udziału energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w systemie elektroenergetycznym.

Pełna ocena jest dostępna na stronie URE.

Źródło: Urząd Regulacji Energetyki

- REKLAMA-spot_img

Najnowsze

spot_img

Zainteresuje Cię

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG

Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma...

Polska prezydencja UE. Europa potrzebuje skutecznych narzędzi wspierających dekarbonizację przemysłu

27 marca 2025 r. w Brukseli odbyło się pierwsze posiedzenie Rady ds. Środowiska pod przewodnictwem polskiej prezydencji. Podczas...

Startuje nowe Czyste Powietrze – więcej wsparcia, prostsze zasady

31 marca 2025 r. o godzinie 12:00 ruszył nabór wniosków w zreformowanej wersji programu Czyste Powietrze. Program został...

Ekspertka CSRinfo o kluczowych aspektach raportowania ESG

Dr Agata Molisz, menedżerka ds. doradztwa ESG w CSRinfo, przedstawiła istotne wytyczne dotyczące raportowania ESG podczas wydarzenia „Zrównoważony...

Łódź stawia na zieloną energię – pierwszy w Polsce samorządowy projekt umów PPA

Łódź jako pierwsze miasto w Polsce, we współpracy z Fundacją RE-Source Poland Hub, rozpoczyna pionierski projekt umożliwiający samorządom...

Moda w duchu eko na Uniwersytecie Gdańskim – sukces pokazu „UGreen Fashion”

Wyjątkowy pokaz mody „UGreen Fashion”, mający charakter konkursu i promujący idee recyklingu i świadomego, zrównoważonego podejścia do mody,...

Rośnie zainteresowanie białymi rybami. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów

ONZ podaje, że ponad 37 proc. światowych zasobów ryb jest poławianych w sposób niezrównoważony, czyli zagrażający środowisku i populacjom morskim. Przeciwdziałanie...

Nowy raport: Towards sustainable energy security – Europe needs a new strategy now

Unia Europejska stoi przed koniecznością opracowania nowej strategii bezpieczeństwa energetycznego, która uwzględnia transformację energetyczną w kontekście dynamicznych zmian...