Stowarzyszenie ESG Impact Network, we współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu (PAIH), było organizatorem „Narady Ekspertów o Greenwashingu”. Głównym tematem spotkania był problem tzw. „zielonej komunikacji” i fałszywych deklaracji o ekologicznych działaniach firm. Eksperci zgodnie uznali, że konieczne są natychmiastowe działania, aby chronić konsumentów przed dezinformacją.
Uczestnicy debaty opracowali 10 kluczowych postulatów mających na celu przeciwdziałanie greenwashingowi. Wśród nich znalazły się takie działania jak: edukacja ekologiczna na szeroką skalę, zmiana sposobu komunikacji o ekologii, wprowadzenie sankcji za wprowadzanie w błąd oraz doprecyzowanie istniejących przepisów. „Musimy natychmiast skończyć z fałszywą „zielonością’” – apelowali uczestnicy narady.
W naradzie udział wzięli eksperci z różnych dziedzin: administracji publicznej, przedsiębiorstw, startupów, organizacji konsumenckich, jednostek badawczych i NGO. Spotkanie odbyło się 11 października w siedzibie PAIH.
10 postulatów ekspertów w walce z greenwashingiem
Aby skutecznie przeciwdziałać zjawisku greenwashingu, uczestnicy narady opracowali szereg konkretnych zaleceń. Ich celem jest nie tylko ograniczenie dezinformacji związanej z fałszywymi deklaracjami ekologicznymi, ale także stworzenie bardziej transparentnych zasad komunikacji oraz zwiększenie odpowiedzialności firm za swoje działania. Eksperci podkreślili, że kluczowe są działania edukacyjne, prawne i zmiana podejścia do komunikacji, aby zwiększyć zaufanie konsumentów do ekologicznych inicjatyw firm. Poniżej 10 postulatów sformułowanych podczas debaty:
- Szeroka edukacja ekologiczna – edukacja powinna obejmować wszystkie grupy, od szkół po partnerów biznesowych i dostawców.
- Edukacja konsumentów – konieczne jest informowanie konsumentów o wartościach certyfikatów oraz demaskowanie fałszywych ekologicznych oznaczeń.
- Zmiana języka komunikacji – firmy muszą unikać wprowadzającej w błąd „zielonej” narracji, która nie ma poparcia w badaniach i dowodach.
- Transparentność działań – w komunikacji ekologicznej firmy powinny opierać się na rzeczywistych badaniach, certyfikatach i dowodach.
- Konsultacje z biznesem – potrzebne są szerokie konsultacje z przedstawicielami różnych branż w celu stworzenia wspólnych standardów.
- Wsparcie dla MŚP – małe i średnie przedsiębiorstwa powinny otrzymać wsparcie w zakresie zrozumienia i wdrażania zasad związanych z odpowiedzialną komunikacją.
- Sankcje za greenwashing – konieczne jest wprowadzenie jasnych ram prawnych oraz odpowiedzialności za fałszywe deklaracje ekologiczne.
- Doprecyzowanie istniejących przepisów – konieczne jest szczegółowe określenie zasad ochrony konsumentów i konkurencji, aby lepiej radzić sobie z greenwashingiem.
- Rozpowszechnianie dobrych praktyk – firmy powinny dzielić się dobrymi praktykami w zakresie zrównoważonego rozwoju.
- Włączenie tematu zrównoważonego rozwoju do agendy polskiej prezydencji w Radzie UE – temat greenwashingu powinien stać się częścią polskich priorytetów na poziomie międzynarodowym.
- UOKiK szykuje postępowania
– W najbliższym czasie zaczniemy właściwe postępowania dotyczące greenwashingu – zapowiedział Łukasz Wroński z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podczas narady zorganizowanej przez stowarzyszenie ESG Impact Network.
Od ponad roku UOKiK prowadzi 10 postępowań wyjaśniających wobec przedstawicieli branży odzieżowej (H&M Hennes & Mauritz , KappAhl Polska, LPP , Zara Polska), kosmetycznej (Bielenda Kosmetyki Naturalne, Dr Irena Eris, L ’Oréal Polska) oraz platformy handlowej (Allegro) i dwóch firm kurierskich (DHL oraz InPost). Są one prowadzone w kierunku naruszania zbiorowych interesów konsumentów.
Urząd weryfikuje posługiwanie się przez przedsiębiorców sformułowaniami dotyczącymi szeroko pojmowanej ekologiczności – od nazwy produktu, posiadanych certyfikatów, po informacje dotyczące jego produkcji.
Przedstawiciel Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Łukasz Wroński zapowiedział w czasie narady, że wkrótce ruszy kolejny etap postępowań wobec firm, które dotąd miały postępowania przygotowawcze.
– Na kanwie naszych weryfikacji i rozmów, część podmiotów się wycofała z niejasnej zielonej komunikacji. Przechodzimy na kolejny poziom rozmów z przedsiębiorcami i w najbliższym czasie zaczniemy właściwe postępowania. Na razie trudno powiedzieć, ile ich będzie, ale jest wiele głosów, że bez tego nie pójdziemy do przodu – powiedział Wroński.
Podsumowując „Naradę Ekspertów o Greenwashingu” Anna Kornecka, prezeska ESG Impact Network wyraźnie wskazała, jak szkodliwa może być dezinformacja związana z ekologią, zwłaszcza w kontekście konsumentów.
– Komisja Europejska zbadała, że około 53% komunikatów kierowanych do konsumentów to komunikaty wprowadzające w błąd, niejasne, nieuzasadnione co to znaczy, że produkt jest zielony, że jest ekologiczny. Jeśli nasi konsumenci chcą świadomie podejmować decyzje, musimy brać odpowiedzialność za to, jakie produkty im oferujemy i jeśli one są eko czy „zielone”, musimy pokazać na to badania, certyfikaty i dowody – stwierdziła.
Źródło: ESG Impact Network