Elektryfikacja transportu w Polsce przyspieszy po 2030 roku. Kearney prognozuje milion aut elektrycznych

Czas2 min

Elektryfikacja transportu drogowego w Polsce będzie przebiegać wolniej niż w Europie Zachodniej z powodu wysokich kosztów zakupu pojazdów i niewystarczającej infrastruktury ładowania – wynika z raportu firmy doradczej Kearney. Rozwój elektromobilności ma jednak mocno przyspieszyć po 2030 roku wraz z postępem technologicznym i spadkiem cen pojazdów.

Według szacunków Kearney w 2030 roku tylko co trzeci nowy samochód osobowy sprzedawany w Polsce będzie czysto elektryczny, podczas gdy w całej UE będzie to już ponad połowa. Pięć lat później sytuacja wyrówna się – samochody elektryczne stanowić będą niemal 100% sprzedawanych nowych aut zarówno w Polsce, jak i UE.

„Elektryfikacja transportu drogowego od lat budzi skrajne emocje, od entuzjazmu po silną niechęć. Kontrowersje wynikają ze słabego rozwoju infrastruktury, braku dojrzałości technologii, wysokiego kosztu zakupu pojazdów i szeroko rozumianej wolności konsumenckiej” – mówi Adam Rusiecki, dyrektor w warszawskim biurze Kearney.

Hybrydowe plug-in jako technologia pomostowa

W najbliższych pięciu latach rolę technologii pomostowej odgrywać będą napędy hybrydowe plug-in, które dają niezależność od infrastruktury ładowania przy zapewnieniu niskiej emisyjności. Ten typ napędów jest promowany przez producentów aut i coraz chętniej wybierany przez konsumentów.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych kluczowy

Kluczowym czynnikiem wspierającym elektryfikację pozostaje prawny zakaz sprzedaży pojazdów lekkich z napędem spalinowym, który ma wejść w życie w 2035 roku. Mimo sygnałów o możliwym złagodzeniu regulacji, unijny rynek będzie dążył do pełnej elektryfikacji nowych pojazdów lekkich.

„Niezależnie od finalnych rozwiązań przyjętych przez UE, najbardziej realistyczne scenariusze rozwoju miksu energetycznego w transporcie indywidualnym wskazują, że masowa elektryfikacja jest nieunikniona” – dodaje Michał Nowak, manager w warszawskim biurze Kearney.

Różnice między segmentami transportu

Podczas gdy w transporcie indywidualnym dominować będzie napęd elektryczny oparty o akumulatory (BEV), sytuacja w segmencie pojazdów ciężkich będzie inna. Tam dominującym środkiem dekarbonizacji w najbliższej dekadzie będą biopaliwa.

Wzrost floty i wyzwania infrastrukturalne

Eksperci przewidują, że w 2030 roku liczba pojazdów całkowicie elektrycznych w Polsce wyniesie niemal milion wobec ponad 120 tysięcy prognozowanych w tym roku. Do tego czasu liczba pojazdów elektrycznych przypadających na jeden punkt ładowania przekroczy rekomendowaną przez UE wartość 20 (obecnie wynosi 7).

Spadek cen a konkurencja rynku

Rusiecki zauważa zmiany cenowe: „Ceny nowych samochodów elektrycznych mocno spadły w ciągu ostatniego roku i porównywalny samochód w segmencie C może być dziś tańszy niż z napędem spalinowym, szczególnie jeśli uwzględnimy dopłaty. Konkurencję cenową dla nowych elektryków stanowią jednak używane auta spalinowe”.

Długoterminowa perspektywa

W najbliższych latach spodziewany jest dalszy postęp technologiczny w produkcji baterii, co pozwoli na obniżenie cen pojazdów elektrycznych. To spowoduje wzrost produkcji i zwiększy presję rynkową na rozwój infrastruktury.

W efekcie udział samochodów spalinowych zarówno na europejskich, jak i polskich drogach spadnie w 2035 roku do 53% z obecnych 88%.

Znaczenie dla polskiej transformacji energetycznej

Prognozowana elektryfikacja transportu w Polsce ma kluczowe znaczenie dla realizacji krajowych celów klimatycznych i redukcji zależności od importu paliw kopalnych. Rozwój elektromobilności po 2030 roku może przyspieszyć transformację energetyczną kraju, zwiększając zapotrzebowanie na czystą energię elektryczną i wspierając rozwój odnawialnych źródeł energii. Budowanie infrastruktury ładowania oraz lokalnej produkcji baterii i komponentów do pojazdów elektrycznych może stworzyć nowe miejsca pracy i wzmocnić konkurencyjność polskiego przemysłu motoryzacyjnego w erze elektromobilności.

- REKLAMA -
- REKLAMA - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Ponad 1700 uwag do ustawy o rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Firmy krytykują rolę NFOŚiGW

W połowie sierpnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło projekt ustawy wprowadzającej rozszerzoną odpowiedzialność producentów za odzyskiwanie i recykling...

Qair zabezpiecza 55 mln euro na ekosystem zielonego wodoru w południowej Francji

Niezależna firma energetyczna Qair ogłosiła 6 października 2025 roku pozyskanie finansowania w wysokości 55 milionów euro na budowę...

Ponad 80 procent klientów stawia na możliwość naprawy elektroniki. Nowy raport o przyszłości branży

Firma FIXIT SA opublikowała raport „The Future of Repair Report. Towards Circular Electronics 2025", który po raz pierwszy...

Rok 2025 wyjątkowo trudny pod względem suszy hydrologicznej. Rośnie zagrożenie pożarami lasów

Polska boryka się z najtrudniejszą od lat sytuacją związaną z suszą hydrologiczną. Według danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki...

System kaucyjny wyzwaniem dla polskiego handlu. Koszty wdrożenia mogą przekroczyć 14 mld złotych

Według raportu Deloitte całkowity koszt wdrożenia systemu kaucyjnego w Polsce może przekroczyć 14 miliardów złotych. Ta liczba dobrze...

System kaucyjny. Kaufland wycofuje wodę w butelkach powyżej 3 litrów i przeprasza za błąd

Kaufland Polska wycofał ze sprzedaży wodę marką Ustronianka w butelce o pojemności nieznacznie powyżej 3 litrów, która pojawiła...

Polskie firmy dostrzegają korzyści ESG, ale zrównoważony rozwój wciąż nie jest strategicznym priorytetem

Według drugiej edycji raportu „Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój?" przygotowanego przez LeasingTeam Group i TalentPoint,...

Juzyk: System kaucyjny to test współpracy operatorów, handlu i konsumentów

Od 1 października 2025 roku w Polsce zaczyna obowiązywać system kaucyjny na wybrane opakowania po napojach. Rozwiązanie, które...