Czy potrafimy w pełni wykorzystywać technologie chmurowe? Dlaczego inwestowanie w kompetencje pracowników zwiększa bezpieczeństwo firmy? Skąd bierze się popularność zagadnień zrównoważonego rozwoju wśród przedsiębiorców? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w opiniach respondentów, którzy wzięli udział w badaniach firmy Canon realizowanych we współpracy z agencją badawczą K+ Research. Ich wynikami firma dzieli się od początku tego roku, teraz je podsumowuje.
W badaniach wzięli udział przedstawiciele dużych i średnich polskich firm: osoby odpowiedzialne za zaplecze IT i organizowanie pracy biurowej oraz dyrektorzy administracyjni. Opinie w nich wyrażone potwierdzają, że polscy menedżerowie coraz bardziej ufają cyfryzacji, uświadamiając sobie przy tym, jak istotne dla powodzenia transformacji cyfrowej jest stale podnoszenie kompetencji pracowników. Ewolucja polskich biur przejawia się w coraz większej uwadze, jaką pracownicy obdarzają kwestie środowiskowe – nie pozostają one bez znaczenia dla decyzji o zakupie sprzętów biurowych, w tym rozwiązań do druku.
Rynek oczekuje elastyczności
-Wyniki badań i nasze obserwacje potwierdzają, że cyfryzacja w polskich firmach staje się coraz bardziej kompleksowa i dotyczy szerokiego zakresu codziennych procesów. Co istotne, rośnie poczucie, że integralną częścią cyfryzacji są kwestie związane z bezpieczeństwem urządzeń drukujących. Wspieranie biur w tej kwestii wymaga maksymalnego zaangażowania producenta oprogramowania. Dostawcy urządzeń muszą gwarantować, że każdy etap – począwszy od dostarczenia odpowiednich systemów, po ich wdrożenie, aktualizację i utrzymanie – jest odpowiednio zabezpieczony – mówi Dariusz Szwed, ekspert od tematu cyfryzacji biur oraz cyberbezpieczeństwa w Canon Polska.
Cyfryzacja zadomowiła się w większości polskich biur
Opinie respondentów wyrażone w badaniach wyraźnie pokazują, że nie ma od niej odwrotu, a digitalizacja zasobów i procesów w firmach z roku na rok nabiera rozpędu. W procesach cyfryzacji istotną rolę odgrywają technologie chmurowe. Największy odsetek respondentów – 43% wskazywał, że ich firma od dłuższego czasu używa „chmury” do przechowywania dokumentów lub zarządzania drukowaniem i skanowaniem. Jako powody, dla których firmy zdecydowały się na ich wprowadzenie, badani wskazują na realizację długoterminowej strategii cyfryzacji firmy, chęć podążania „za duchem czasu” (częściej wskazywane przez przedstawicieli dużych firm – odpowiednio 60% i 56% vs 44% w średnich firmach.
Implementacja nowych technologii nie może odbywać się w oderwaniu od kwestii kompetencji pracowników. Otwierając się coraz bardziej na najnowsze technologie polscy menedżerowie wspomagają pracowników w procesach transformacji cyfrowej. W średnich i dużych polskich firmach stawia się na programy szkoleniowe lub wsparcie techniczne dla pracowników korzystających w biurach z urządzeń drukujących – aż 61% badanych potwierdza tego rodzaju pomoc.
Kroczymy ścieżką zrównoważonego rozwoju
Klienci zwracają uwagę na zrównoważony rozwój i wybierają partnerów biznesowych, którzy dbają o otoczenie. Na pytanie o pierwsze skojarzenia z pojęciem zrównoważonego rozwoju, przeważająca liczba respondentów wskazała na odpowiedzialną produkcję. Waga przykładana do kwestii środowiskowych nie pozostaje bez wpływu na decyzje zakupowe. Aż 85% kupujących, niezależnie od wielkości firmy, podczas nabywania sprzętu przygląda się zarówno jego zrównoważonym parametrom jak i zrównoważonym działaniom producenta. Dla większości respondentów – 75% istotne znaczenie ma ekonomiczność urządzeń, czyli niskie zużycie energii, atramentów/tonerów. Deklarują oni otwartość na wprowadzanie do swojej floty sprzętu odnowionego, pod warunkiem, że da im on pełną gwarancję bezpieczeństwa podczas użytkowania.
Wyniki badań podsumowali w podcaście firmy Canon z cyklu „Rozmowy o druku”: Dariusz Szwed, ekspert od tematu cyfryzacji biur oraz cyberbezpieczeństwa w Canon Polska, Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska i Przemysław Huk, Research Manager w firmie K+ Research by Insight Lab.
Odcinka można wysłuchać tu: https://www.canon.pl/business/insights/articles/obraz-rynku-biurowego-w-polsce/, a także jest on bezpłatnie dostępny na platformach Google Podcast, Apple Podcast i Spotify.
*Badanie powstało w listopadzie 2023 roku. Agencja K+ Research by Insight Lab przeprowadziła 200 wywiadów z przedstawicielami średnich (od 50 do 249 pracowników) i dużych (powyżej 250 pracowników) firm.
Źródło: PAP MediaRoom