IDEAS NCBR i Livespace będą wspólnie pracować nad wyjaśnialnością algorytmów

Czas2 min

IDEAS NCBR i Livespace podpisały umowę o wspólnym prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych. W ramach projektu EXALT (EXplainable ALgorithmic Tools), kierowanego przez prezesa IDEAS NCBR Piotra Sankowskiego, opracujemy narzędzia prognostyczne, które m.in. usprawnią zarządzanie procesem sprzedaży.

Livespace oferuje oprogramowanie CRM (Customer Relationship Management), z którego korzysta obecnie ponad 1000 firm i który jest jednym z najchętniej wybieranych w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce (Sellwise).

– Zamierzamy opracować narzędzia, które wzbogacą algorytmy optymalizacyjne o zrozumiałe dla człowieka wyjaśnienia. Powstanie w ten sposób biblioteka algorytmów, które wytrenujemy najpierw na zanonimizowanych danych. W kolejnym kroku Livespace przeprowadzi wewnętrzne testy oprogramowania w trybie online. Jeśli opracowane rozwiązanie okaże się skuteczne, to poszukamy dróg jego komercjalizacji – mówi Piotr Sankowski, prezes IDEAS NCBR.

Livespace pomoże IDEAS NCBR w stworzeniu danych syntetycznych dotyczących pracy zespołów sprzedaży, co umożliwi przeprowadzenie prac badawczych. Wesprze również zespół naukowców w testach oraz weryfikacji powstających algorytmów i narzędzi. Na koniec efekty współpracy trafią do klientów Livespace i wspomogą ich w codziennej pracy z procesem sprzedaży.

– Livespace CRM powstał, by wspierać pracę handlowców i zarządzać procesem sprzedaży w taki sposób, by była ona powtarzalna i przewidywalna. W najbliższych latach planujemy coraz bardziej wykorzystywać sztuczną inteligencję – mówi Michał Szkodziński, współtwórca Livespace. – Chcemy dostarczać managerom sprzedaży rekomendacje wraz z uzasadnieniem i wskazaniem kryteriów, które zdecydowały o przedstawieniu właśnie takich sugestii. Współpraca z IDEAS NCBR pozwoli nam lepiej zrozumieć sposób pracy handlowców i wyciągnąć więcej wniosków z danych, bo obecnie nie istnieją rozwiązania algorytmiczne, które odpowiadają na nasze potrzeby. Zespół IDEAS NCBR posiada kompetencje, których u nas brakuje, dlatego razem możemy stworzyć rozwiązania, które pozwolą na optymalizację procesu sprzedaży w oparciu o sprawdzone wzorce i metodykę.

– W IDEAS NCBR zachęcamy do współpracy m.in. firmy, które prowadzą projekty z obszaru AI, ale brakuje im zasobów na samodzielne prace badawczo-rozwojowe – dodaje Piotr Sankowski. – Liczymy na to, że nasze wsparcie merytoryczne pomoże Livespace otworzyć się na sztuczną inteligencję i udoskonalić ich produkty.

Projekt EXALT otrzymał w 2023 r. grant ERC Proof of Concept w wysokości 150 tys. euro od Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERC). Jest to czwarty grant ERC w karierze Piotra Sankowskiego – żaden inny naukowiec w Polsce nie zdobył aż czterech tych prestiżowych grantów.

Założony w 2013 roku przez Michała Skurowskiego i Marcina Stańczaka, Livespace CRM odpowiada na codzienne wyzwania handlowców w sprzedaży B2B. Czterokrotnie wyróżniony przez SellWise jako najlepszy i najczęściej wybierany CRM dla MŚP w Polsce, Livespace pomaga firmom optymalizować procesy sprzedaży i osiągać przewidywalne wyniki. Ten CRM sprawdza się najlepiej tam, gdzie proces sprzedaży jest złożony i składa się z wielu działań, a handlowiec pełni rolę doradczą w procesie zakupowym klienta. Dzięki autorskiej metodyce oraz szczegółowej analityce, Livespace transformuje sposób pracy zespołów sprzedaży. Czyni ją bardziej mierzalną, efektywną, i tym samym zwiększa sprzedaż firmy. W ostatnim czasie firma zamknęła kolejną rundę finansowania, w ramach której pozyskała 10 milionów złotych. Głównym inwestorem w tej rundzie jest fundusz INVentures. Inwestycja zostanie wykorzystana na dalszy rozwój produktu, skalowanie infrastruktury oraz procesów, które umożliwią ekspansję na nowe rynki europejskie.

Źródło: IDEAS NCBR