- PATROŃAT MEDIALNY -spot_img

Japońskie firmy zainteresowane doświadczeniami Krakowa w obszarze elektrycznego transportu publicznego

Czas2 min

W poniedziałek 18 marca 2024 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie odwiedzili przedstawiciele kilku japońskich firm, w tym Odakyu, największego operatora autobusowego w Japonii. Byli zainteresowani rozwiązaniami krakowskiego przewoźnika w zakresie eksploatacji autobusów zasilanych energią elektryczną, w tym m.in. infrastrukturą i sposobami ładownia baterii w elektrykach. Zostali zaproszeni do zajezdni autobusowej Wola Duchacka, gdzie obecnie stacjonują wszystkie, czyli 121 autobusów elektrycznych eksploatowanych przez MPK w Krakowie.

W spotkaniu wzięli udział dr Thomas Wittek i Junko Fukuchi z firmy Schunk w Japonii oraz Maksymilian Dej z Schunk Polska. To firma zajmująca się dostawą pantografów do ładowania autobusów zasilanych energią elektryczną. W japońskiej delegacji były także trzy osoby z firmy Odakyu: Yoshiaki Toshimitsu, Yusuke Tanaka i Masahiro Oku. Odakyu to największy operator autobusowy w Japonii. W sumie zarządza 3,5 tysiącami autobusów. Dodatkowo zajmuje się także obsługą połączeń kolejowych w Japonii. Gościem w zajezdni Wola Duchacka był także Nakano Satoshi, zastępca dyrektora z przedsiębiorstwa Tokyo Electric Power Company, które odpowiada za dostawę energii elektrycznej dla stolicy Japonii – Tokio.

Przedstawiciele japońskich firm bardzo chcieli odwiedzić Kraków ze względu na dużą liczbę autobusów elektrycznych i innowacyjne rozwiązania w zakresie ładowania baterii, m.in. przez pantograf w sposób szybki i wolny. Pytali m.in. o zalety ładowania wolnego przez pantograf w stosunku do ładowania przez wtyczkę (plug-in). Uzyskali odpowiedź, że zaletą ładowania przez pantograf dużej liczby autobusów jednocześnie jest po pierwsze oszczędność miejsca, a po drugie to ułatwienie dla prowadzących – nie muszą wychodzić z pojazdu, aby podłączyć autobus używając wtyczki.

Z ciekawością wysłuchali także informacji, że MPK oczekuje obecnie od producentów 10 lat gwarancji na baterie w autobusach elektrycznych (pojemność baterii nie może w tym czasie spaść poniżej określonego poziomu).

Goście z Japonii byli także bardzo zainteresowani jak MPK radzi sobie z ładowaniem elektryków w różnych warunkach atmosferycznych, także zimą, gdy temperatury spadają poniżej 0 stopni Celsjusza. Pytali o to, na jakich liniach kursują autobusy elektryczne i dlaczego wybrane zostały te konkretne trasy. Z zainteresowaniem wysłuchali odpowiedzi, że autobusy w Krakowie obsługują przede wszystkim linie w rejonie miasta, gdzie dochodzi do największych przekroczeń zanieczyszczenia powietrza, a więc w rejonie Alei Trzech Wieszczów.

Przedstawiciele japońskich firm podczas wizyty w MPK zwiedzili halę w zajezdni Wola Duchacka, gdzie przeglądane i naprawiane są autobusy elektryczne oraz plac, gdzie autobusy są ładowane przez pantograf i plug-in. Kazimierz Fudala, dyrektor ds. technicznych w MPK przedstawił japońskim gościom zakres działalności krakowskiego przewoźnika, a przede wszystkim inwestycje w zakup autobusów zasilanych energią elektryczną i infrastrukturę do jej ładownia. Przedstawiciele japońskich firm byli także zainteresowani planami MPK w zakresie zakupu autobusów zasilanych wodorem. Przypomnijmy, że krakowski przewoźnik planuje zakup 10 pojazdów zasilanych tym paliwem.

Goście z Japonii na zakończenie wizyty wyrazili swoje uznanie dla krakowskich rozwiązań i infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych.

Źródło: MPK w Krakowie

- PATRONAT MEDIALNY - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Wygoda kluczem do sukcesu systemu kaucyjnego. 71,5 proc. Polaków chce więcej automatów

Dostępność automatów zwrotnych to najważniejszy czynnik, który zachęci Polaków do częstszego zwracania opakowań - wynika z raportu "Nowe...

EDP zainstaluje fotowoltaikę w 26 sklepach Leroy Merlin

EDP Energia Polska podpisała umowę z Leroy Merlin na instalację systemów fotowoltaicznych o łącznej mocy 4,6 MWp w...

PTEC partnerem projektu „Cyfrowy Bliźniak URE”. Sztuczna inteligencja w taryfowaniu ciepła

Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej zostało partnerem instytucjonalnym i eksperckim projektu "Cyfrowy Bliźniak URE", prowadzonego przez Centrum Transformacji Energetycznej...

Amazon podpisuje kolejne umowy dotyczące OZE

Amazon podpisał umowy na zakup blisko 200 MW energii odnawialnej z trzech farm w województwach opolskim, zachodniopomorskim i...

Branża napojowa przed wyzwaniem standaryzacji butelki zwrotnej. Ekspert: bez zmian system może upaść

System butelek szklanych wielokrotnego użytku w Polsce wymaga pilnego uporządkowania i ujednolicenia. Rafał Łyczek, dyrektor operacyjny w Reselekt...

Ponad 100 tys. polskich firm nieprzygotowanych na EUDR. Raport ostrzega przed utratą dostępu do rynku UE

Zaledwie dwa i pół miesiąca dzieli duże i średnie przedsiębiorstwa od wejścia w życie wymogów EUDR – unijnego...

System kaucyjny nie wystarczy. Ekspert: potrzebne są instalacje termicznego przekształcania odpadów

Wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce to istotny krok w kierunku poprawy selektywnej zbiórki odpadów, jednak samo to rozwiązanie...

System kaucyjny w Polsce w fazie rozruchu. Od stycznia 2025 wzrosną opłaty dla producentów

Od 1 października 2025 roku w Polsce obowiązuje system kaucyjny, który obecnie znajduje się w fazie przejściowej. Codziennie...