Jerónimo Martins z najwyższymi ocenami za wyniki i przejrzystość w raportowaniu

Czas3 min

Grupa Jerónimo Martins, właściciel sieci Biedronka otrzymała najwyższe oceny od CDP Disclosure Insight Action za wyniki i przejrzystość w raportowaniu w zakresie walki ze zmianami klimatycznymi, bezpieczeństwa wodnego i walki z wylesianiem. Grupa Jerónimo Martins już trzeci rok z rzędu jest pierwsza na świecie w sektorze handlowym. Ocena objęła ponad 18,7 tys. firm, które stanowią połowę globalnej kapitalizacji rynkowej. Biedronka, poprzez szereg swoich proekologicznych działań, ma istotny udział w uzyskanym wyniku Grupy Jerónimo Martins.   

Z opublikowanej właśnie rocznej oceny CDP – Disclosure Insight Action wynika, że Grupa Jerónimo Martins nie ma sobie równych na świecie w zakresie zarządzania, w tym ograniczania swojego wpływu na środowisko. W trzech programach ocenianych przez CDP, Grupa otrzymała najwyższą ocenę (A) w dwóch pierwszych (zmiany klimatyczne i woda) oraz poziom lidera (A-) w zarządzaniu wszystkimi towarami związanymi z ryzykiem wylesiania: olejem palmowym, drewnem, bydłem i soją. Żaden inny detalista spożywczy na świecie nie osiągnął tak wysokiego wyniku. 

– Umocnienie naszej pozycji lidera na świecie w tych wyzwaniach pokazuje, że jesteśmy na dobrej drodze w zrównoważonym zarządzaniu naszymi przedsiębiorstwami i że przejrzystość, z jaką informujemy o naszych działaniach i ich skutkach, jest powszechnie uznawana. Z wielką satysfakcją, a także ze szczególnym poczuciem odpowiedzialności, przyjmujemy dobre wiadomości, jakie przyniosły nam coroczne oceny CDP. W tym roku obchodzimy 230-lecie istnienia naszej Grupy i jestem pewien, że tylko firmy o bardzo silnym zaangażowaniu w zrównoważony rozwój ekonomiczny, społeczny i środowiskowy swojej działalności są w stanie osiągnąć taką długowieczność – powiedział Pedro Soares dos Santos, Prezes i Dyrektor Generalny Grupy Jerónimo Martins.

Z kolei Maxfield Weiss, Dyrektor Wykonawczy CDP Europe wskazał, że przedsiębiorstwa z listy A CDP podejmują wyraźne działania w celu zmniejszenia emisji i zajęcia się wpływem na środowisko w całym swoim łańcuchu wartości. To rodzaj przejrzystości środowiskowej i działań, których potrzebujemy w całej gospodarce, aby zapobiec ekologicznej zapaści.

Istotny udział w uzyskaniu tak dobrych ocen miały działania Biedronki. Sieć jest członkiem założycielem Polskiej Koalicji na Rzecz Zrównoważonego Oleju Palmowego, której celem jest eliminacja stosowania do 2023 r. oleju palmowego z produkcji niezrównoważonej. Sieć jest również zdecydowana zwiększyć identyfikowalność zarówno bezpośredniej, jak i wbudowanej (tj. stosowanej w paszach dla zwierząt) soi obecnej w jej produktach. W zakresie odpowiedzialnej gospodarki drewnem i papierem w 2021 roku w produktach marki własnej Biedronki wykorzystano 80 proc. certyfikowanych włókien pierwotnych, a w opakowaniach – 73 proc. Sieć zobowiązała się także osiągnąć poziom 100% do 2030 r. 98,2 proc. wołowiny obecnej w markach własnych Biedronki pochodzi z Polski, z uwagi na niskie ryzyko wylesienia naszego kraju. Dodatkowo, w grudniu 2021 roku Biedronka powołała wewnętrzny Komitet Ochrony Środowiska, którego zadaniem jest wspieranie realizacji strategii ochrony środowiska poprzez tworzenie odpowiedniej kultury organizacyjnej i wprowadzania proekologicznych zmian funkcjonowania i organizacji firmy.

Sieć stawia również na rozwój zielonych rozwiązań w zakresie zasilania energią odnawialną sklepów oraz centrów dystrybucyjnych. Przykładowo, w listopadzie br. podpisała 15-letnią umowę ze szwajcarską firmą GoldenPeaks Capital, która pozwoli Biedronce zapewnić dostęp do czystych i zielonych źródeł energii oraz wzmocni realizację celów redukcji emisji, jednocześnie optymalizując koszty energii. W czerwcu br. Biedronka podpisała umowę z firmą Grow Energy, na podstawie której do końca 2025 roku 2 tysiące sklepów sieci zostanie wyposażonych w efektywne instalacje fotowoltaiczne. Dzięki instalacjom fotowoltaicznym zużycie „czarnej energii” w Biedronce spadnie o około 15% rocznie dla każdego sklepu objętego projektem.

CDP to organizacja non-profit, która zachęca firmy i miasta do mierzenia i zarządzania szansami i zagrożeniami związanymi ze środowiskiem i zmianami klimatu. Każdego roku CDP zbiera informacje za pośrednictwem kwestionariuszy „zmiany klimatu”, „wylesiania” i „bezpieczeństwa wodnego”. W 2022 r. ponad 680 instytucji finansowych z aktywami o wartości około 130 bln euro zwróciło się do przedsiębiorstw o ujawnienie informacji na temat ich wpływu na środowisko, ryzyka i możliwości za pośrednictwem CDP. Odpowiedzi udzieliło ponad 18 700 firm reprezentujących połowę globalnej kapitalizacji rynkowej.

Źródło: Biedronka

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

- REKLAMA-spot_img

Najnowsze

spot_img

Zainteresuje Cię

Prof. Sówka z Politechniki Wrocławskiej ambasadorką Europejskiego Paktu Klimatycznego

Komisja Europejska powołała dr hab. inż. Izabelę Sówkę z Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Wrocławskiej do grona ambasadorów Europejskiego...

Rot x Masiak. Jak rynek raportowania ESG zmienił się w ciągu ostatniego roku?

Polecamy lekturę rozmowy Jarka Rota, Chief Sustainability Officer w BNP Paribas Bank Polska S.A. z Mateuszem Masiakiem, prezesem...

Raport GlobalData: Branża technologiczna nie nadąża z realizacją celów klimatycznych. Rozwój AI pogłębia problem

Pomimo ambitnych deklaracji, największe firmy technologiczne są dalekie od osiągnięcia neutralności klimatycznej - wynika z najnowszego raportu GlobalData...

Fieback: Przeciwdziałanie zatorom płatniczym i poprawa wskaźników ESG

W dobie dynamicznych zmian gospodarczych, jednym z kluczowych wyzwań pozostają zatory płatnicze. Rozwiązaniem, które nie tylko pomaga w...

Planowanie strategii ESG w firmie krok po kroku

Firmy zdają sobie sprawę, że odpowiedzialność za środowisko, społeczeństwo oraz dobre zarządzanie to nie tylko modny trend, ale...

Prezydent podpisał ustawę rozszerzającą obowiązki raportowania ESG dla firm

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o rachunkowości, która znacząco poszerza obowiązki przedsiębiorstw w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju....

Ferrero dołącza do Programu Partnerstwa Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Grupa Ferrero, globalny producent słodyczy obecny na 170 rynkach, wzmacnia swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój, dołączając do Programu...

Czy przestaliśmy się bać zmian klimatycznych?

Mniej boimy się zmian klimatycznych. Przestajemy wierzyć, że gospodarki przestawią się do 2050 roku na zeroemisyjność ale chcemy...