Konsultacje programu dopłat do rowerów elektrycznych

Czas2 min

Nawet 5 tys. zł dopłaty do zakupu roweru elektrycznego i 9 tys. zł w przypadku roweru cargo oraz wózka rowerowego to założenia nowego programu przygotowanego w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Inicjatywa ma wspierać rozwój elektromobilności i promować ekologiczne środki transportu. Projekt nowego programu został skierowany już do konsultacji społecznych, które potrwają do 18 lipca 2024 r.

  • W odpowiedzi na potrzebę znalezienia alternatywy dla paliw emisyjnych w transporcie, NFOŚiGW przygotował projekt nowego programu „Mój rower elektryczny”.
  • W ramach programu będzie można uzyskać dofinansowanie do zakupu nowych rowerów elektrycznych oraz rowerów elektrycznych transportowych (cargo) i wózków rowerowych.
  • Ze wsparcia będą mogły skorzystać zarówno osoby fizyczne, jak samorządy oraz przedsiębiorcy, na przykład firmy kurierskie, których sporo aut porusza się po miastach.
  • Przewidywany budżet programu to 300 mln zł ze środków pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego.
  • Trwają konsultacje społeczne projektu. Uwagi można zgłaszać do 18 lipca 2024 r.

Jakie są cele programu NFOŚiGW „Mój rower elektryczny”?

Przygotowany przez NFOŚiGW program ma pomóc w obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, a także wspierać rozwój i promować wybór ekologicznych środków transportu, takich jak: rowery elektryczne i wózki elektryczne.

Z jakich środków zostanie sfinansowany program?

Program zostanie sfinansowany ze środków unijnych. Na dopłaty do elektrycznych rowerów i wózków NFOŚiGW planuje przeznaczyć 300 mln zł ze środków pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego.

Kto będzie mógł skorzystać z dofinansowania?

Zgodnie z założeniami projektu, ze wsparcia będą mogły skorzystać zarówno osoby fizyczne, jak też samorządy oraz przedsiębiorcy zajmujący się: transportem drogowym towarów, usługami kurierskimi i pocztowymi, a także wypożyczaniem sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Program ma więc dać alternatywę dla dotychczasowych, często wysokoemisyjnych środków transportu. Pozwoli to na przykład lokalnym firmom kurierskim czy jednostkom samorządu terytorialnego zamienić auta służbowe na bezemisyjne rowery elektryczne.

Jakie warunki trzeba będzie spełnić?

Projektowany program przewiduje dotacje do zakupu nowych rowerów elektrycznych (do 50% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 5 tys. zł) oraz rowerów elektrycznych transportowych – cargo o szerokości do 0,9 m i wózków rowerowych o szerokości powyżej 0,9 m (do 50% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 9 tys. zł). Dofinansowaniem będą mogły zostać objęte pojazdy wyposażone w akumulator litowo-jonowy lub podobny o pojemności co najmniej 10Ah, wyprodukowane przez producentów pochodzących z krajów UE.

Wsparcie zostanie wypłacone w formie refundacji po zakupie pojazdu.

Dopłaty nie obejmą elektrycznych rowerów zakupionych w ramach leasingu.

Szczegółowe informacje dotyczące danych technicznych pojazdów objętych dofinansowaniem, kryteriów oceny wniosków o dofinansowanie i zasad kwalifikowalności wydatków znajdują się na stronie Funduszu Modernizacyjnego.

Jak zgłosić uwagi do projektu programu „Mój rower elektryczny”?

Konsultacje społeczne potrwają do 18 lipca 2024 r. W tym czasie każdy może zgłosić uwagi do projektu nowego programu NFOŚiGW „Mój rower elektryczny”.

Uwagi należy przesłać przez formularz dostępny na stronie Funduszu Modernizacyjnego.

Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Polska wyznacza kierunki europejskiej polityki surowcowej podczas prezydencji w Radzie UE

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zorganizowało w Krakowie konferencję wysokiego szczebla poświęconą bezpieczeństwu dostaw surowców krytycznych, gromadząc przedstawicieli rządów,...

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyjaśnia: Nowe przepisy nie zakazują spalania drewna w gospodarstwach domowych

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wydało oficjalne wyjaśnienie w sprawie nowych regulacji dotyczących drewna energetycznego, dementując pojawiające się w...

Zziemi.pl – innowacyjna platforma skracająca łańcuchy dostaw żywności powstała w ramach doktoratu wdrożeniowego

Krzysztof Solarz, dyrektor Inkubatora Przedsiębiorczości Gminy Kamienna Góra i doktorant Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, stworzył platformę zziemi.pl –...

Arktyczne badania polskich naukowców kluczem do zarządzania zasobami wodnymi w obliczu zmian klimatu

Międzynarodowy zespół naukowców z Polski, w którym wiodącą rolę odegrali eksperci z Uniwersytetu Wrocławskiego, opublikował przełomowe wyniki badań...

Elektryczna mobilność w Poznaniu. Wyzwania i perspektywy transformacji transportu miejskiego na drodze dekarbonizacji

Elektryczna mobilność (EM) stanowi kluczowy element transformacji w kierunku zrównoważonego transportu miejskiego, co potwierdzają wyniki międzynarodowego projektu badawczego...

Raport URE: Znaczący wzrost produkcji energii w małych instalacjach OZE w 2024 roku

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przedstawił coroczny raport dotyczący wytwarzania energii elektrycznej w małych instalacjach odnawialnych źródeł energii (MIOZE)....

Polska usuwa ostatnie miejskie „Hot Spoty” z listy HELCOM. Znaczący sukces w oczyszczaniu ścieków komunalnych

Komisja Helsińska (HELCOM) zatwierdziła usunięcie pięciu ostatnich miejskich punktów zanieczyszczeń (tzw. "Hot Spotów") z Polski z oficjalnej listy...

Autokonsumpcja OZE. Klucz do niezależności energetycznej i zrównoważonego rozwoju

W obliczu rosnących cen energii oraz dążenia do neutralności klimatycznej coraz większą popularnością cieszy się autokonsumpcja energii elektrycznej....