- PATROŃAT MEDIALNY -spot_img

Konsultacje programu dopłat do rowerów elektrycznych

Czas2 min

Nawet 5 tys. zł dopłaty do zakupu roweru elektrycznego i 9 tys. zł w przypadku roweru cargo oraz wózka rowerowego to założenia nowego programu przygotowanego w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Inicjatywa ma wspierać rozwój elektromobilności i promować ekologiczne środki transportu. Projekt nowego programu został skierowany już do konsultacji społecznych, które potrwają do 18 lipca 2024 r.

  • W odpowiedzi na potrzebę znalezienia alternatywy dla paliw emisyjnych w transporcie, NFOŚiGW przygotował projekt nowego programu „Mój rower elektryczny”.
  • W ramach programu będzie można uzyskać dofinansowanie do zakupu nowych rowerów elektrycznych oraz rowerów elektrycznych transportowych (cargo) i wózków rowerowych.
  • Ze wsparcia będą mogły skorzystać zarówno osoby fizyczne, jak samorządy oraz przedsiębiorcy, na przykład firmy kurierskie, których sporo aut porusza się po miastach.
  • Przewidywany budżet programu to 300 mln zł ze środków pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego.
  • Trwają konsultacje społeczne projektu. Uwagi można zgłaszać do 18 lipca 2024 r.

Jakie są cele programu NFOŚiGW „Mój rower elektryczny”?

Przygotowany przez NFOŚiGW program ma pomóc w obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, a także wspierać rozwój i promować wybór ekologicznych środków transportu, takich jak: rowery elektryczne i wózki elektryczne.

Z jakich środków zostanie sfinansowany program?

Program zostanie sfinansowany ze środków unijnych. Na dopłaty do elektrycznych rowerów i wózków NFOŚiGW planuje przeznaczyć 300 mln zł ze środków pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego.

Kto będzie mógł skorzystać z dofinansowania?

Zgodnie z założeniami projektu, ze wsparcia będą mogły skorzystać zarówno osoby fizyczne, jak też samorządy oraz przedsiębiorcy zajmujący się: transportem drogowym towarów, usługami kurierskimi i pocztowymi, a także wypożyczaniem sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Program ma więc dać alternatywę dla dotychczasowych, często wysokoemisyjnych środków transportu. Pozwoli to na przykład lokalnym firmom kurierskim czy jednostkom samorządu terytorialnego zamienić auta służbowe na bezemisyjne rowery elektryczne.

Jakie warunki trzeba będzie spełnić?

Projektowany program przewiduje dotacje do zakupu nowych rowerów elektrycznych (do 50% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 5 tys. zł) oraz rowerów elektrycznych transportowych – cargo o szerokości do 0,9 m i wózków rowerowych o szerokości powyżej 0,9 m (do 50% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 9 tys. zł). Dofinansowaniem będą mogły zostać objęte pojazdy wyposażone w akumulator litowo-jonowy lub podobny o pojemności co najmniej 10Ah, wyprodukowane przez producentów pochodzących z krajów UE.

Wsparcie zostanie wypłacone w formie refundacji po zakupie pojazdu.

Dopłaty nie obejmą elektrycznych rowerów zakupionych w ramach leasingu.

Szczegółowe informacje dotyczące danych technicznych pojazdów objętych dofinansowaniem, kryteriów oceny wniosków o dofinansowanie i zasad kwalifikowalności wydatków znajdują się na stronie Funduszu Modernizacyjnego.

Jak zgłosić uwagi do projektu programu „Mój rower elektryczny”?

Konsultacje społeczne potrwają do 18 lipca 2024 r. W tym czasie każdy może zgłosić uwagi do projektu nowego programu NFOŚiGW „Mój rower elektryczny”.

Uwagi należy przesłać przez formularz dostępny na stronie Funduszu Modernizacyjnego.

Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

- PATRONAT MEDIALNY - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Wygoda kluczem do sukcesu systemu kaucyjnego. 71,5 proc. Polaków chce więcej automatów

Dostępność automatów zwrotnych to najważniejszy czynnik, który zachęci Polaków do częstszego zwracania opakowań - wynika z raportu "Nowe...

EDP zainstaluje fotowoltaikę w 26 sklepach Leroy Merlin

EDP Energia Polska podpisała umowę z Leroy Merlin na instalację systemów fotowoltaicznych o łącznej mocy 4,6 MWp w...

PTEC partnerem projektu „Cyfrowy Bliźniak URE”. Sztuczna inteligencja w taryfowaniu ciepła

Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej zostało partnerem instytucjonalnym i eksperckim projektu "Cyfrowy Bliźniak URE", prowadzonego przez Centrum Transformacji Energetycznej...

Amazon podpisuje kolejne umowy dotyczące OZE

Amazon podpisał umowy na zakup blisko 200 MW energii odnawialnej z trzech farm w województwach opolskim, zachodniopomorskim i...

Branża napojowa przed wyzwaniem standaryzacji butelki zwrotnej. Ekspert: bez zmian system może upaść

System butelek szklanych wielokrotnego użytku w Polsce wymaga pilnego uporządkowania i ujednolicenia. Rafał Łyczek, dyrektor operacyjny w Reselekt...

Ponad 100 tys. polskich firm nieprzygotowanych na EUDR. Raport ostrzega przed utratą dostępu do rynku UE

Zaledwie dwa i pół miesiąca dzieli duże i średnie przedsiębiorstwa od wejścia w życie wymogów EUDR – unijnego...

System kaucyjny nie wystarczy. Ekspert: potrzebne są instalacje termicznego przekształcania odpadów

Wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce to istotny krok w kierunku poprawy selektywnej zbiórki odpadów, jednak samo to rozwiązanie...

System kaucyjny w Polsce w fazie rozruchu. Od stycznia 2025 wzrosną opłaty dla producentów

Od 1 października 2025 roku w Polsce obowiązuje system kaucyjny, który obecnie znajduje się w fazie przejściowej. Codziennie...