Konsumenci w krajach UE chcą mieć lepszy dostęp do danych zawartych na etykietach energetycznych

Czas2 min

Badanie konsumenckie przeprowadzone w okresie listopad 2024 r. – styczeń 2025 r. wśród ponad 2 500 interesariuszy w 10 krajach UE wskazuje, że jest zapotrzebowanie na bardziej wiarygodne informacje na temat produktów zużywających energię oraz lepszy dostęp do takich informacji. Wkrótce pojawią się nowe rozwiązania cyfrowe.

Konsorcjum Projektu EPREL Services pracuje nad ulepszeniem dostępu do danych dotyczących charakterystyki energetycznej produktów sprzedawanych w Europie. Opierając się na Europejskiej Bazie Danych Produktów Etykietowanych Etykietą Energetyczną (EPREL), opracowuje narzędzia, aby poprawić dostęp do danych i zapewnić ich poprawność. EPREL to ogólnoeuropejskie źródło danych o produktach, gdzie można wyszukiwać, filtrować i porównywać etykietowane produkty.
Projekt EPREL Services, współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu LIFE, ma na celu zwiększenie roli bazy danych EPREL poprzez:

  • Opracowanie aplikacji dla konsumentów, osób dokonujących zamówień publicznych, sprzedawców i decydentów politycznych.
  • Weryfikowanie jakości danych za pomocą programów i procesów monitorowania.
  • Podnoszenie świadomości na temat EPREL oraz narzędzi opracowanych w ramach projektu.
  • Ulepszenie istniejących platform informujących o produktach poprzez dodanie tam danych z bazy danych EPREL i ułatwienie do nich dostępu.
  • Promowanie rezultatów projektu.

Badanie wykazało, że chociaż ponad 90% konsumentów podejmując decyzję o zakupie urządzeń polega na informacjach dostępnych w Internecie, EPREL oraz kody QR na etykietach energetycznych są niedostatecznie wykorzystywane. Korzystając ze stron internetowych służących do wyszukiwania i porównywania produktów, konsumenci w UE zwracają uwagę na kompletność informacji o produktach i możliwość ich filtrowania, a następnie na możliwość porównywania produktów i sortowania ich według ceny, cech i marek.

Konsumenci wskazali, że najczęściej korzystają z platform zawierających recenzje i testy produktów oraz porównywarki cen. Rzadziej korzystają z platform przedstawiających opinie klientów, a najmniej popularne są kalkulatory liczące wpływ produktu na środowisko.

Koszty nadal mają dominujący wpływ na decyzje zakupowe, a konsumenci cenią sobie energooszczędność produktów. Zależnie od kategorii produktów:

  • Dla urządzeń gospodarstwa domowego oraz systemów ogrzewania i klimatyzacji zużycie energii i efektywność energetyczna są najważniejszymi kryteriami wyboru urządzenia, obok ceny zakupu i kosztów eksploatacji. 
  • Dla elektroniki użytkowej decydującym czynnikiem jest cena, natomiast zużycie energii i koszty eksploatacji odgrywają mniejszą rolę.

Gwarancja plasuje się w czołówce kryteriów wyboru we wszystkich kategoriach co wskazuje na zainteresowanie konsumentów trwałością kupowanych produktów. Inne ważne czynniki, to: jakość usług serwisowych, opinie konsumentów i ekspertów, dostępność części zamiennych, emisja zanieczyszczeń, marka, termin dostawy, jakość instrukcji obsługi i wymagania instalacyjne.

Priorytety dotyczące przyszłego rozwoju EPREL to:

  • promowanie i poprawa zauważalności EPREL,
  • poprawa przejrzystości i dostępności informacji technicznych,
  • udoskonalenie funkcji wyszukiwania i filtrowania.
     
    Wyniki badań zostaną uwzględnione przy opracowywaniu aplikacji, która połączy dane o produktach – w tym zużycie energii i efektywność energetyczną oraz parametry techniczne – na przyjaznej dla użytkownika platformie.

Więcej informacji na temat badań na stronie: https://www.kape.gov.pl/blog/aktualnosci-kape-1/wyniki-badan-konsumenckich-nt-danych-dotyczacych-charakterystyki-energetycznej-produktow-i-urzadzen-z-bazy-eprel-740

Źródło informacji: Krajowa Agencja Poszanowania Energii

- REKLAMA -
- REKLAMA - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Energetyka jutra. Innowacje, OZE i transformacja na 42. EuroPOWER & OZE POWER

Już w listopadzie w Warszawie odbędzie się 42. EuroPOWER & OZE POWER – kluczowe wydarzenie dla sektora energetycznego...

Miliardy na czystą mobilność i energetykę. Przełomowy konkurs NFOŚiGW nabiera tempa

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wprowadza kolejny kluczowy instrument wspierania transformacji energetycznej. Konkurs o wartości blisko...

Polacy marnują żywność na potęgę. Aż 63% przyznaje się do wyrzucania jedzenia

Najnowszy raport "Nie Marnuj Jedzenia" pokazuje, że problem marnowania żywności w Polsce narasta. Aż 63% Polaków przyznaje się...

Akcja Czysta Wisła 2025 – 25,7 tysiąca wolontariuszy zebrało 233 tony śmieci z polskich rzek

Trzecia edycja Akcji Czysta Wisła zakończyła się sukcesem – 25 690 osób zebrało 233 tony śmieci z Wisły,...

Program Czyste Powietrze z dramatycznym spadkiem zainteresowania – likwidacja kopciuchów potrwa 35 lat

Zainteresowanie programem "Czyste Powietrze" utrzymuje się na najniższym poziomie w historii pół roku od ponownego uruchomienia po reformie....

Europejska Koalicja Tekstylna domaga się gospodarki obiegu zamkniętego

Firma Reju wraz z jedenastu innymi firmami reprezentującymi łańcuch wartości tekstyliów ogłosiła 15 października manifest Europejskiej Koalicji na...

Światowy Dzień Żywności. Sztuczna inteligencja może zmniejszyć marnotrawstwo o 15 proc.

W Unii Europejskiej marnowanych jest co roku nawet 88 milionów ton żywności, co stanowi praktycznie 20 procent rocznej...

System kaucyjny w Polsce – handel detaliczny przed wyzwaniem adaptacji i kosztów

Polski rynek detaliczny od 1 października 2025 roku działa w nowej rzeczywistości – tego dnia ruszył system kaucyjny,...