- PATROŃAT MEDIALNY -spot_img

Lidl liderem sprzedaży ryb ze zrównoważonych połowów w Polsce. Biedronka spada z podium

Czas2 min

Najnowszy ranking Marine Stewardship Council pokazuje rosnące zainteresowanie konsumentów certyfikowanymi produktami morskimi. Lidl utrzymał pozycję lidera z niemal 40% wzrostem sprzedaży, podczas gdy Biedronka spadła na piąte miejsce po 27% spadku wolumenu sprzedaży.

Sprzedaż ryb i owoców morza pochodzących ze zrównoważonych połowów w Polsce osiągnęła poziom około 22 tysięcy ton certyfikowanych produktów rocznie. Konsumenci mogą obecnie wybierać spośród ponad 400 różnych produktów z certyfikatem MSC dostępnych w ponad 25 tysięcy lokalizacji w całej Polsce.

Dynamika rozwoju rynku jest imponująca – podczas gdy w 2013 roku dostępnych było jedynie pięć gatunków certyfikowanych ryb, z czego 60% stanowiły produkty ze śledzia, obecnie konsumenci mają do wyboru ponad 40 różnych gatunków ryb i owoców morza z certyfikatem MSC.

Lidl umacnia pozycję lidera, Biedronka traci pozycję

Lidl po raz kolejny znalazł się na czele rankingu, oferując ponad 130 produktów z certyfikatem MSC i notując blisko 40% wzrost sprzedaży w ciągu ostatniego roku. Drugie miejsce zajął ALDI, który systematycznie rozwija swoją ofertę produktów certyfikowanych, natomiast trzecie miejsce przypadło Kaufland.

Znaczący spadek odnotowała Biedronka, która z trzeciego miejsca w ubiegłym roku (dzielonego z ALDI) spadła na pozycję piątą. Sieć zmniejszyła liczbę certyfikowanych produktów aż o 30% w stosunku do poprzedniego roku, co stanowi 27% spadek wolumenu sprzedaży.

Marki własne kluczowe dla rozwoju zrównoważonej oferty

Ranking MSC koncentruje się na markach własnych sieci handlowych, ponieważ najlepiej odzwierciedlają one rzeczywiste zobowiązanie do tworzenia zrównoważonej oferty. Marki własne stanowią szczególnie skuteczne narzędzie w przypadku dyskontów, które odpowiadają za większość sprzedaży ryb i owoców morza w Polsce.

Czwarte miejsce w rankingu zajęły ex aequo Netto i Carrefour, a kolejne pozycje przypadły sieciom Auchan oraz POLOmarket. Organizacja przyznała specjalne wyróżnienie dla sieci MAKRO Cash & Carry jako jedynej sieci sprzedaży hurtowej oferującej certyfikowane produkty MSC w markach własnych.

Globalne przełowienie wymaga pilnych działań

Dane z raportu FAO „The State of World Fisheries and Aquaculture 2024” pokazują alarmujące trendy – przełowienie wszystkich komercyjnie poławianych stad ryb na świecie wynosi około 35%, co oznacza ponad trzykrotny wzrost od lat 70. XX wieku.

Marta Kalinowska, country manager MSC na Polskę i Europę Centralną, podkreśla: „Ważne jest, aby konsumenci wybierali produkty z certyfikatem MSC. Takimi wyborami przyczyniają się do zmniejszenia globalnego przełowienia na świecie. Certyfikat MSC na opakowaniu produktu daje konsumentom pewność, że ryba pochodzi ze zrównoważonych połowów”.

Certyfikacja MSC wspiera ochronę ekosystemów morskich

Standard Zrównoważonego Rybołówstwa MSC gwarantuje, że stada ryb nie są przełowione, wpływ działalności połowowej na inne gatunki oraz ekosystem morski jest zminimalizowany, a rybołówstwo jest dobrze zarządzane. Organizacja realizuje „teorię zmiany” – zwiększone zapotrzebowanie konsumentów na certyfikowane produkty motywuje przetwórców do ich produkcji, co z kolei zachęca rybaków do przechodzenia na zrównoważone połowy.

Rozwój rynku certyfikowanych produktów morskich w Polsce stanowi istotny element globalnej transformacji w kierunku zrównoważonego gospodarowania zasobami morskimi. Rosnąca świadomość konsumentów i zaangażowanie sieci handlowych w promowanie odpowiedzialnych wyborów może przyczynić się do ochrony bioróżnorodności mórz i oceanów oraz zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego przyszłych pokoleń.

Źródło: Newseria

Zostaw komentarz

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

- PATRONAT MEDIALNY - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Wygoda kluczem do sukcesu systemu kaucyjnego. 71,5 proc. Polaków chce więcej automatów

Dostępność automatów zwrotnych to najważniejszy czynnik, który zachęci Polaków do częstszego zwracania opakowań - wynika z raportu "Nowe...

EDP zainstaluje fotowoltaikę w 26 sklepach Leroy Merlin

EDP Energia Polska podpisała umowę z Leroy Merlin na instalację systemów fotowoltaicznych o łącznej mocy 4,6 MWp w...

PTEC partnerem projektu „Cyfrowy Bliźniak URE”. Sztuczna inteligencja w taryfowaniu ciepła

Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej zostało partnerem instytucjonalnym i eksperckim projektu "Cyfrowy Bliźniak URE", prowadzonego przez Centrum Transformacji Energetycznej...

Amazon podpisuje kolejne umowy dotyczące OZE

Amazon podpisał umowy na zakup blisko 200 MW energii odnawialnej z trzech farm w województwach opolskim, zachodniopomorskim i...

Branża napojowa przed wyzwaniem standaryzacji butelki zwrotnej. Ekspert: bez zmian system może upaść

System butelek szklanych wielokrotnego użytku w Polsce wymaga pilnego uporządkowania i ujednolicenia. Rafał Łyczek, dyrektor operacyjny w Reselekt...

Ponad 100 tys. polskich firm nieprzygotowanych na EUDR. Raport ostrzega przed utratą dostępu do rynku UE

Zaledwie dwa i pół miesiąca dzieli duże i średnie przedsiębiorstwa od wejścia w życie wymogów EUDR – unijnego...

System kaucyjny nie wystarczy. Ekspert: potrzebne są instalacje termicznego przekształcania odpadów

Wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce to istotny krok w kierunku poprawy selektywnej zbiórki odpadów, jednak samo to rozwiązanie...

System kaucyjny w Polsce w fazie rozruchu. Od stycznia 2025 wzrosną opłaty dla producentów

Od 1 października 2025 roku w Polsce obowiązuje system kaucyjny, który obecnie znajduje się w fazie przejściowej. Codziennie...