Wszystkie cztery nowe pociągi hybrydowe jeżdżą już po pomorskich torach. Kursują m.in. na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pociągi kosztowały ponad 127 mln zł. Są komfortowe, ekologiczne i ekonomiczne.
Składy zbudowała firma Newag z Nowego Sącza. Ostatnie wyjechały na tory 13 sierpnia 2024 r.
Hybrydą po linii PKM
Pierwsze dwa składy przyjechały na Pomorze w czerwcu 2024 r. Dwa kolejne w sierpniu.
– To była zupełnie nowa jakość na naszych torach. Dzięki połączeniu silników elektrycznych i spalinowych w nowych pojazdach nie trzeba się przesiadać pomiędzy pociągami elektrycznymi i spalinowymi na odcinkach o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej – podkreśla Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
I to rozwiązanie jest już wykorzystywanie. Pociągi jadące zelektryfikowaną linią PKM z Trójmiasta do Kartuz zmieniają napęd na stacji Gdańsk Port Lotniczy. Trwa to około minuty, a więc tyle co normalny rozkładowy postój przy peronie.
– Takie składy to również korzyść dla środowiska, ponieważ podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń – dodaje marszałek.
Składy doceniają również pasażerowie, którzy w komentarzach podkreślają wygodę podróży oraz dużą liczbę miejsc siedzących i stojaków na rowery.Fot. mat. UMWPFot. mat. UMWP
Ważny zakup
Całkowita wartość zamówienia złożonego przez samorząd województwa w nowosądeckiej fabryce to prawie 128 mln zł. Zakup czterech wieloczłonowych pojazdów kolejowych z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym) do obsługi przewozów pasażerskich w województwie pomorskim został dofinansowany z Rządowego Funduszu Polski Ład, w ramach którego projekt otrzymał 65 mln zł, co stanowi 50,81 % ostatecznej wartości inwestycji.
– Cieszę się, że mamy już komplet zamówionych pociągów. Co ważne, kontrakt udało się zakończyć kilka miesięcy przed planem – mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Źródło: Samorząd Województwa Pomorskiego