Mercedes-Benz pierwszym producentem samochodów w Renewable Carbon Initiative

Czas2 min

Mercedes-Benz jako pierwsza firma motoryzacyjna dołączyła do inicjatywy Renewable Carbon Initiative (RCI), wyznaczając pionierski krok w kierunku komponentów samochodowych wolnych od paliw kopalnych. Założona przez nova-Institute inicjatywa łączy liderów branży chemicznej, energetycznej i motoryzacyjnej. Wspólnie dążą do całkowitego zastąpienia kopalnych źródeł węgla alternatywami odnawialnymi pochodzącymi z biomasy, wykorzystania CO₂ i recyklingu.

W kontekście rosnącej świadomości społecznej dotyczącej konieczności ograniczenia wykorzystania surowców kopalnych i promowania bardziej zrównoważonych alternatyw przystąpienie do RCI wpisuje się w zobowiązanie Mercedes-Benz do odpowiedzialnego wykorzystania zasobów. Nacisk kładziony jest na wspieranie strategicznego filaru „Wykorzystanie zasobów i gospodarka cyrkularna”, który wykracza daleko poza pojedyncze produkty. Wraz z partnerami takimi jak BASF, Covestro, Michelin, Continental i WWF marka z trzema ramienną gwiazdą dąży do opracowania innowacyjnych rozwiązań dla opartej na węglu gospodarki cyrkularnej przy jednoczesnej eliminacji wykorzystania zasobów kopalnych.

Projekty pilotażowe zaplanowane na 2026 rok

Konkretne projekty pilotażowe są już zaplanowane na 2026 rok. Mercedes-Benz bada wychwytywanie i wykorzystanie węgla do produkcji tworzyw sztucznych wykorzystywanych w motoryzacji, źródła węgla pochodzenia biologicznego dla komponentów oraz rozwiązania cyrkularnego węgla. Te działania wspierają realizację zrównoważonej strategii biznesowej i przyczyniają się do ochrony zasobów, cyrkularności i dekarbonizacji.

„Przystąpienie do Renewable Carbon Initiative to ważny krok w kierunku przyspieszenia transformacji w stronę odnawialnych źródeł węgla i współpracy z silnymi partnerami nad opracowaniem innowacyjnych rozwiązań wolnych od paliw kopalnych” – powiedział dr Ulf Zillig, wiceprezes ds. badań grupowych, zrównoważonego rozwoju i funkcji badawczo-rozwojowych w Mercedes-Benz AG.

Transformacja łańcucha dostaw

Poprzez przystąpienie do RCI Mercedes-Benz celowo rozszerza krąg swoich strategicznych partnerów o innowacyjne startupy i wiodące instytuty, dodatkowo wzmacniając swoją sieć innowacji dla zrównoważonych rozwiązań w całym łańcuchu wartości. Ponadto w 2023 roku dostawcy reprezentujący około 87 procent rocznego wolumenu zakupów Mercedes-Benz podpisali list intencyjny, zobowiązując się do dostarczania firmie w przyszłości wyłącznie materiałów produkcyjnych neutralnych pod względem emisji netto. Dzięki dostępowi do specjalistycznych technologii odnawialnego węgla i sieci kontaktów Mercedes-Benz może jeszcze bardziej przyspieszyć transformację swojego łańcucha dostaw.

Zostanie członkiem RCI wyznacza kolejny kamień milowy w aktywnej roli Mercedes-Benz w kształtowaniu transformacji przemysłu motoryzacyjnego. Zaangażowanie firmy w zrównoważony rozwój wykracza daleko poza pojedyncze produkty – zgodnie z zasadą przewodnią „Jutro napędza Mercedes-Benz” zrównoważony rozwój jest mocno zakotwiczony w strategii biznesowej i w całym łańcuchu wartości.

Dekarbonizacja przemysłu motoryzacyjnego wymaga transformacji nie tylko w zakresie napędów pojazdów, ale również materiałów wykorzystywanych w produkcji. Tworzywa sztuczne i inne komponenty oparte na węglu stanowią znaczącą część śladu węglowego sektora automotive. Przejście od węgla kopalnego do odnawialnego – pochodzącego z biomasy, wychwytywania CO₂ czy recyklingu – może radykalnie zmniejszyć emisje związane z produkcją pojazdów. Wychwytywanie i wykorzystanie CO₂ do produkcji tworzyw sztucznych (CCU – Carbon Capture and Utilisation) stanowi przykład technologii, która może zamknąć obieg węglowy i przyczynić się do realizacji celów klimatycznych. Dla Polski, która intensywnie rozwija sektor motoryzacyjny i jest istotnym producentem komponentów dla globalnych koncernów, transformacja w kierunku odnawialnych źródeł węgla może stanowić szansę na budowanie konkurencyjnej pozycji w zielonej gospodarce. Współpraca między producentami samochodów, dostawcami chemikaliów i firmami energetycznymi, jak w przypadku Renewable Carbon Initiative, pokazuje, że skuteczna dekarbonizacja przemysłu wymaga współdziałania w ramach całych łańcuchów wartości i tworzenia innowacyjnych ekosystemów wykraczających poza tradycyjne granice sektorów.

- REKLAMA -
- REKLAMA - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Qair zabezpiecza 55 mln euro na ekosystem zielonego wodoru w południowej Francji

Niezależna firma energetyczna Qair ogłosiła 6 października 2025 roku pozyskanie finansowania w wysokości 55 milionów euro na budowę...

Ponad 80 procent klientów stawia na możliwość naprawy elektroniki. Nowy raport o przyszłości branży

Firma FIXIT SA opublikowała raport „The Future of Repair Report. Towards Circular Electronics 2025", który po raz pierwszy...

Rok 2025 wyjątkowo trudny pod względem suszy hydrologicznej. Rośnie zagrożenie pożarami lasów

Polska boryka się z najtrudniejszą od lat sytuacją związaną z suszą hydrologiczną. Według danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki...

System kaucyjny wyzwaniem dla polskiego handlu. Koszty wdrożenia mogą przekroczyć 14 mld złotych

Według raportu Deloitte całkowity koszt wdrożenia systemu kaucyjnego w Polsce może przekroczyć 14 miliardów złotych. Ta liczba dobrze...

System kaucyjny. Kaufland wycofuje wodę w butelkach powyżej 3 litrów i przeprasza za błąd

Kaufland Polska wycofał ze sprzedaży wodę marką Ustronianka w butelce o pojemności nieznacznie powyżej 3 litrów, która pojawiła...

Polskie firmy dostrzegają korzyści ESG, ale zrównoważony rozwój wciąż nie jest strategicznym priorytetem

Według drugiej edycji raportu „Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój?" przygotowanego przez LeasingTeam Group i TalentPoint,...

Juzyk: System kaucyjny to test współpracy operatorów, handlu i konsumentów

Od 1 października 2025 roku w Polsce zaczyna obowiązywać system kaucyjny na wybrane opakowania po napojach. Rozwiązanie, które...

Europejskie firmy na wczesnym etapie dojrzałości ESG mimo rosnącego wykorzystania technologii

Aż 76 procent przedsiębiorstw pozostaje na wczesnym lub średnim etapie dojrzałości w zakresie raportowania ESG – wynika z...