Mercedes-Benz jako pierwsza firma motoryzacyjna dołączyła do inicjatywy Renewable Carbon Initiative (RCI), wyznaczając pionierski krok w kierunku komponentów samochodowych wolnych od paliw kopalnych. Założona przez nova-Institute inicjatywa łączy liderów branży chemicznej, energetycznej i motoryzacyjnej. Wspólnie dążą do całkowitego zastąpienia kopalnych źródeł węgla alternatywami odnawialnymi pochodzącymi z biomasy, wykorzystania CO₂ i recyklingu.
W kontekście rosnącej świadomości społecznej dotyczącej konieczności ograniczenia wykorzystania surowców kopalnych i promowania bardziej zrównoważonych alternatyw przystąpienie do RCI wpisuje się w zobowiązanie Mercedes-Benz do odpowiedzialnego wykorzystania zasobów. Nacisk kładziony jest na wspieranie strategicznego filaru „Wykorzystanie zasobów i gospodarka cyrkularna”, który wykracza daleko poza pojedyncze produkty. Wraz z partnerami takimi jak BASF, Covestro, Michelin, Continental i WWF marka z trzema ramienną gwiazdą dąży do opracowania innowacyjnych rozwiązań dla opartej na węglu gospodarki cyrkularnej przy jednoczesnej eliminacji wykorzystania zasobów kopalnych.
Projekty pilotażowe zaplanowane na 2026 rok
Konkretne projekty pilotażowe są już zaplanowane na 2026 rok. Mercedes-Benz bada wychwytywanie i wykorzystanie węgla do produkcji tworzyw sztucznych wykorzystywanych w motoryzacji, źródła węgla pochodzenia biologicznego dla komponentów oraz rozwiązania cyrkularnego węgla. Te działania wspierają realizację zrównoważonej strategii biznesowej i przyczyniają się do ochrony zasobów, cyrkularności i dekarbonizacji.
„Przystąpienie do Renewable Carbon Initiative to ważny krok w kierunku przyspieszenia transformacji w stronę odnawialnych źródeł węgla i współpracy z silnymi partnerami nad opracowaniem innowacyjnych rozwiązań wolnych od paliw kopalnych” – powiedział dr Ulf Zillig, wiceprezes ds. badań grupowych, zrównoważonego rozwoju i funkcji badawczo-rozwojowych w Mercedes-Benz AG.
Transformacja łańcucha dostaw
Poprzez przystąpienie do RCI Mercedes-Benz celowo rozszerza krąg swoich strategicznych partnerów o innowacyjne startupy i wiodące instytuty, dodatkowo wzmacniając swoją sieć innowacji dla zrównoważonych rozwiązań w całym łańcuchu wartości. Ponadto w 2023 roku dostawcy reprezentujący około 87 procent rocznego wolumenu zakupów Mercedes-Benz podpisali list intencyjny, zobowiązując się do dostarczania firmie w przyszłości wyłącznie materiałów produkcyjnych neutralnych pod względem emisji netto. Dzięki dostępowi do specjalistycznych technologii odnawialnego węgla i sieci kontaktów Mercedes-Benz może jeszcze bardziej przyspieszyć transformację swojego łańcucha dostaw.
Zostanie członkiem RCI wyznacza kolejny kamień milowy w aktywnej roli Mercedes-Benz w kształtowaniu transformacji przemysłu motoryzacyjnego. Zaangażowanie firmy w zrównoważony rozwój wykracza daleko poza pojedyncze produkty – zgodnie z zasadą przewodnią „Jutro napędza Mercedes-Benz” zrównoważony rozwój jest mocno zakotwiczony w strategii biznesowej i w całym łańcuchu wartości.
Dekarbonizacja przemysłu motoryzacyjnego wymaga transformacji nie tylko w zakresie napędów pojazdów, ale również materiałów wykorzystywanych w produkcji. Tworzywa sztuczne i inne komponenty oparte na węglu stanowią znaczącą część śladu węglowego sektora automotive. Przejście od węgla kopalnego do odnawialnego – pochodzącego z biomasy, wychwytywania CO₂ czy recyklingu – może radykalnie zmniejszyć emisje związane z produkcją pojazdów. Wychwytywanie i wykorzystanie CO₂ do produkcji tworzyw sztucznych (CCU – Carbon Capture and Utilisation) stanowi przykład technologii, która może zamknąć obieg węglowy i przyczynić się do realizacji celów klimatycznych. Dla Polski, która intensywnie rozwija sektor motoryzacyjny i jest istotnym producentem komponentów dla globalnych koncernów, transformacja w kierunku odnawialnych źródeł węgla może stanowić szansę na budowanie konkurencyjnej pozycji w zielonej gospodarce. Współpraca między producentami samochodów, dostawcami chemikaliów i firmami energetycznymi, jak w przypadku Renewable Carbon Initiative, pokazuje, że skuteczna dekarbonizacja przemysłu wymaga współdziałania w ramach całych łańcuchów wartości i tworzenia innowacyjnych ekosystemów wykraczających poza tradycyjne granice sektorów.