Naukowcy z Politechniki Warszawskiej pracują nad bateriami litowo-siarkowymi nowej generacji

Czas2 min

Pięcioro naukowców z Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej uczestniczy w międzynarodowym projekcie badawczym ANGeLiC, finansowanym przez program Horyzont Europa. Projekt skupia się na rozwoju technologii baterii i wsparciu transformacji Europy w kierunku neutralności klimatycznej w transporcie, a udział w nim bierze 13 wiodących partnerów z 10 krajów.

Projekt ANGeLiC (ALD-protected Next Generation Lithium-Sulphur Battery Cell) zajmuje się opracowaniem bezpieczniejszych, bardziej wydajnych i zrównoważonych baterii do pojazdów ciężkich, takich jak ciężarówki i autobusy. Pojazdy te odpowiadają za około 28% emisji CO₂ związanej z transportem, mimo że stanowią jedynie 2% pojazdów na drogach Europy. Projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości niemal 5 milionów euro.

Celem projektu jest opracowanie baterii litowo-siarkowych, które mają znacznie większą gęstość energii niż baterie litowo-jonowe. „Ich gęstość energii sprawi, że ich niska masa w stosunku do pojemności umożliwi stworzenie pierwszych większych samolotów elektrycznych” – wyjaśnia dr hab. inż. Leszek Niedzicki, prof. uczelni z Wydziału Chemicznego PW.

Baterie litowo-siarkowe mają oferować co najmniej parametry aktualnego stanu techniki, ale będą korzystały z tańszych, bezpieczniejszych, łatwiejszych w produkcji i recyklingu materiałów. W praktyce polegać to będzie na użyciu nowych technik produkcji, jak ALD (osadzanie pojedynczych warstw atomowych na elektrodach), zastosowania dodatków do elektrolitów oraz użycia elektrolitów polimerowych.

„Baterie litowo-siarkowe nie potrzebują do produkcji rzadkich surowców, takich jak kobalt czy nikiel. To powoduje większą niezależność produkcji w Polsce i w UE – posiadamy własne zasoby siarki, np. w Tarnobrzegu” – podkreśla prof. Niedzicki. Siarka jest ponad 100 razy tańsza niż kobalt, co sprawia, że baterie litowo-siarkowe będą wyraźnie tańsze w produkcji masowej.

Politechnika Warszawska została zaproszona do projektu ze względu na wieloletnie doświadczenie w rozwijaniu nowych elektrolitów do nowoczesnych ogniw galwanicznych. Rolą PW będzie opracowanie zarówno dodatków do elektrolitów, jak i elektrolitów polimerowych z wykorzystaniem własnych unikalnych soli litowych.

W projekcie uczestniczy pięcioosobowy zespół z Wydziału Chemicznego PW: dr hab. inż. Leszek Niedzicki (koordynator), dr inż. Maciej Marczewski (specjalista od ogniw litowo-siarkowych), dr inż. Marta Kasprzyk (elektrolity polimerowe), dr inż. Marek Broszkiewicz (elektrolity i pomiary) oraz mgr inż. Klaudia Rogala (synteza materiałów).

Praca badawcza wymaga szczególnych warunków – całe prace laboratoryjne wykonywane są w komorach rękawicowych wypełnionych argonem, aby chronić lit przed zanieczyszczeniem tlenem, azotem lub wilgocią z powietrza.

Oprócz PW w projekcie ANGeLiC uczestniczą wiodące instytuty badawcze z całej Europy, w tym Instytut Fraunhofera z Niemiec, Imperial College London, Francuskie Narodowe Centrum Badań Naukowych oraz Technion z Izraela.

Projekt ANGeLiC ma strategiczne znaczenie dla transformacji energetycznej i rozwoju elektromobilności w Polsce. Opracowanie baterii litowo-siarkowych z wykorzystaniem krajowych surowców może zwiększyć niezależność energetyczną Polski i wzmocnić konkurencyjność polskiego przemysłu w kluczowym sektorze technologii czystych. Rozwój zaawansowanych technologii bateryjnych jest fundamentalny dla osiągnięcia celów neutralności klimatycznej i budowy gospodarki opartej na odnawialnych źródłach energii.

- REKLAMA -
- REKLAMA - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Ponad 1700 uwag do ustawy o rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Firmy krytykują rolę NFOŚiGW

W połowie sierpnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło projekt ustawy wprowadzającej rozszerzoną odpowiedzialność producentów za odzyskiwanie i recykling...

Qair zabezpiecza 55 mln euro na ekosystem zielonego wodoru w południowej Francji

Niezależna firma energetyczna Qair ogłosiła 6 października 2025 roku pozyskanie finansowania w wysokości 55 milionów euro na budowę...

Ponad 80 procent klientów stawia na możliwość naprawy elektroniki. Nowy raport o przyszłości branży

Firma FIXIT SA opublikowała raport „The Future of Repair Report. Towards Circular Electronics 2025", który po raz pierwszy...

Rok 2025 wyjątkowo trudny pod względem suszy hydrologicznej. Rośnie zagrożenie pożarami lasów

Polska boryka się z najtrudniejszą od lat sytuacją związaną z suszą hydrologiczną. Według danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki...

System kaucyjny wyzwaniem dla polskiego handlu. Koszty wdrożenia mogą przekroczyć 14 mld złotych

Według raportu Deloitte całkowity koszt wdrożenia systemu kaucyjnego w Polsce może przekroczyć 14 miliardów złotych. Ta liczba dobrze...

System kaucyjny. Kaufland wycofuje wodę w butelkach powyżej 3 litrów i przeprasza za błąd

Kaufland Polska wycofał ze sprzedaży wodę marką Ustronianka w butelce o pojemności nieznacznie powyżej 3 litrów, która pojawiła...

Polskie firmy dostrzegają korzyści ESG, ale zrównoważony rozwój wciąż nie jest strategicznym priorytetem

Według drugiej edycji raportu „Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój?" przygotowanego przez LeasingTeam Group i TalentPoint,...

Juzyk: System kaucyjny to test współpracy operatorów, handlu i konsumentów

Od 1 października 2025 roku w Polsce zaczyna obowiązywać system kaucyjny na wybrane opakowania po napojach. Rozwiązanie, które...