Niesłyszalny dron. Pionierskie prace na Politechnice Lubelskiej

Czas1 min

Rafał Kliza, doktorant Politechniki Lubelskiej, prowadzi badania, które mogą zrewolucjonizować technologię napędów lotniczych. Naukowiec eksperymentuje z wykorzystaniem zjawiska jonizacji powietrza do stworzenia nowatorskiego napędu jonowego. Pracuje nad systemem, który pozwoli na napędzanie bezzałogowych statków powietrznych bez konieczności używania ruchomych części. Dzięki temu lot ma być niesłyszalny.

– Moim celem jest zbudowanie wydajnego urządzenia jonowego, które napędzi bezzałogowy statek powietrzny. To technologia, która może znacząco zmniejszyć hałas w lotnictwie, bo generowanie przepływu powietrza za pomocą jonizacji powietrza nie wymaga ruchomych elementów – mówi Rafał Kliza. – Dzięki zastosowaniu układu koronowych elektrod wyładowczych udało się wprawić w ruch ciche toroidalne śmigło o średnicy 220 milimetrów. To prototyp, który teraz będę szczegółowo badać.

Napęd opiera się na zjawisku wyładowań koronowych – procesie znanym od XVIII wieku, ale nadal badanym. Najprościej mówiąc: między elektrodami pod wysokim napięciem rzędu kilkunastu tysięcy woltów przepływają zjonizowane cząsteczki powietrza. Te naładowane dodatnio jony zderzają się z neutralnymi elektrycznie molekułami powietrza nadając im pęd. W efekcie powstaje tak zwany wiatr jonowy, który generuje ciąg.

Unikalnym elementem projektu jest konstrukcja śmigła toroidalnego, w którym znajduje się układ elektrod wysokiego napięcia, napędzających wspomniane śmigło. Choć toroid obraca się z dużą prędkością, hałas jest znacznie mniejszy niż w tradycyjnych rozwiązaniach. – To pionierska metoda. Dzięki eliminacji ruchomych części z tradycyjnych silników elektrycznych zminimalizujemy uszkodzenia mechaniczne i stworzymy systemy bardziej niezawodne – dodaje naukowiec.

Kliza planuje dalsze udoskonalenie układu jonowego, aby uczynić go lżejszym i bardziej wydajnym. Na chwilę obecną podobne urządzenie wykorzystujące koncepcję wiatru jonowego przeszło pierwsze testy na płatowcu – motoszybowcu o rozpiętości skrzydeł trzech metrów.

– Chcę doprowadzić tę technologię do poziomu, który pozwoli na jej zastosowanie w pełnowymiarowych bezzałogowych statkach powietrznych. To cichy, ekologiczny i innowacyjny napęd przyszłości – mówi doktorant. Prace nad pionierską technologią potrwają dwa lata.  

Źródło: Politechnika Lubelska

- REKLAMA -
- REKLAMA - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Ponad 1700 uwag do ustawy o rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Firmy krytykują rolę NFOŚiGW

W połowie sierpnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło projekt ustawy wprowadzającej rozszerzoną odpowiedzialność producentów za odzyskiwanie i recykling...

Qair zabezpiecza 55 mln euro na ekosystem zielonego wodoru w południowej Francji

Niezależna firma energetyczna Qair ogłosiła 6 października 2025 roku pozyskanie finansowania w wysokości 55 milionów euro na budowę...

Ponad 80 procent klientów stawia na możliwość naprawy elektroniki. Nowy raport o przyszłości branży

Firma FIXIT SA opublikowała raport „The Future of Repair Report. Towards Circular Electronics 2025", który po raz pierwszy...

Rok 2025 wyjątkowo trudny pod względem suszy hydrologicznej. Rośnie zagrożenie pożarami lasów

Polska boryka się z najtrudniejszą od lat sytuacją związaną z suszą hydrologiczną. Według danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki...

System kaucyjny wyzwaniem dla polskiego handlu. Koszty wdrożenia mogą przekroczyć 14 mld złotych

Według raportu Deloitte całkowity koszt wdrożenia systemu kaucyjnego w Polsce może przekroczyć 14 miliardów złotych. Ta liczba dobrze...

System kaucyjny. Kaufland wycofuje wodę w butelkach powyżej 3 litrów i przeprasza za błąd

Kaufland Polska wycofał ze sprzedaży wodę marką Ustronianka w butelce o pojemności nieznacznie powyżej 3 litrów, która pojawiła...

Polskie firmy dostrzegają korzyści ESG, ale zrównoważony rozwój wciąż nie jest strategicznym priorytetem

Według drugiej edycji raportu „Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój?" przygotowanego przez LeasingTeam Group i TalentPoint,...

Juzyk: System kaucyjny to test współpracy operatorów, handlu i konsumentów

Od 1 października 2025 roku w Polsce zaczyna obowiązywać system kaucyjny na wybrane opakowania po napojach. Rozwiązanie, które...