Niesłyszalny dron. Pionierskie prace na Politechnice Lubelskiej

Czas1 min

Rafał Kliza, doktorant Politechniki Lubelskiej, prowadzi badania, które mogą zrewolucjonizować technologię napędów lotniczych. Naukowiec eksperymentuje z wykorzystaniem zjawiska jonizacji powietrza do stworzenia nowatorskiego napędu jonowego. Pracuje nad systemem, który pozwoli na napędzanie bezzałogowych statków powietrznych bez konieczności używania ruchomych części. Dzięki temu lot ma być niesłyszalny.

– Moim celem jest zbudowanie wydajnego urządzenia jonowego, które napędzi bezzałogowy statek powietrzny. To technologia, która może znacząco zmniejszyć hałas w lotnictwie, bo generowanie przepływu powietrza za pomocą jonizacji powietrza nie wymaga ruchomych elementów – mówi Rafał Kliza. – Dzięki zastosowaniu układu koronowych elektrod wyładowczych udało się wprawić w ruch ciche toroidalne śmigło o średnicy 220 milimetrów. To prototyp, który teraz będę szczegółowo badać.

Napęd opiera się na zjawisku wyładowań koronowych – procesie znanym od XVIII wieku, ale nadal badanym. Najprościej mówiąc: między elektrodami pod wysokim napięciem rzędu kilkunastu tysięcy woltów przepływają zjonizowane cząsteczki powietrza. Te naładowane dodatnio jony zderzają się z neutralnymi elektrycznie molekułami powietrza nadając im pęd. W efekcie powstaje tak zwany wiatr jonowy, który generuje ciąg.

Unikalnym elementem projektu jest konstrukcja śmigła toroidalnego, w którym znajduje się układ elektrod wysokiego napięcia, napędzających wspomniane śmigło. Choć toroid obraca się z dużą prędkością, hałas jest znacznie mniejszy niż w tradycyjnych rozwiązaniach. – To pionierska metoda. Dzięki eliminacji ruchomych części z tradycyjnych silników elektrycznych zminimalizujemy uszkodzenia mechaniczne i stworzymy systemy bardziej niezawodne – dodaje naukowiec.

Kliza planuje dalsze udoskonalenie układu jonowego, aby uczynić go lżejszym i bardziej wydajnym. Na chwilę obecną podobne urządzenie wykorzystujące koncepcję wiatru jonowego przeszło pierwsze testy na płatowcu – motoszybowcu o rozpiętości skrzydeł trzech metrów.

– Chcę doprowadzić tę technologię do poziomu, który pozwoli na jej zastosowanie w pełnowymiarowych bezzałogowych statkach powietrznych. To cichy, ekologiczny i innowacyjny napęd przyszłości – mówi doktorant. Prace nad pionierską technologią potrwają dwa lata.  

Źródło: Politechnika Lubelska

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wyzwaniach transformacji energetycznej i rozwoju obszarów wiejskich

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiło raport dotyczący głównych wyzwań stojących przed współczesnymi obszarami wiejskimi w kontekście globalnych...

Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego...

Polska wyznacza kierunki europejskiej polityki surowcowej podczas prezydencji w Radzie UE

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zorganizowało w Krakowie konferencję wysokiego szczebla poświęconą bezpieczeństwu dostaw surowców krytycznych, gromadząc przedstawicieli rządów,...

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyjaśnia: Nowe przepisy nie zakazują spalania drewna w gospodarstwach domowych

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wydało oficjalne wyjaśnienie w sprawie nowych regulacji dotyczących drewna energetycznego, dementując pojawiające się w...

Zziemi.pl – innowacyjna platforma skracająca łańcuchy dostaw żywności powstała w ramach doktoratu wdrożeniowego

Krzysztof Solarz, dyrektor Inkubatora Przedsiębiorczości Gminy Kamienna Góra i doktorant Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, stworzył platformę zziemi.pl –...

Arktyczne badania polskich naukowców kluczem do zarządzania zasobami wodnymi w obliczu zmian klimatu

Międzynarodowy zespół naukowców z Polski, w którym wiodącą rolę odegrali eksperci z Uniwersytetu Wrocławskiego, opublikował przełomowe wyniki badań...

Elektryczna mobilność w Poznaniu. Wyzwania i perspektywy transformacji transportu miejskiego na drodze dekarbonizacji

Elektryczna mobilność (EM) stanowi kluczowy element transformacji w kierunku zrównoważonego transportu miejskiego, co potwierdzają wyniki międzynarodowego projektu badawczego...

Raport URE: Znaczący wzrost produkcji energii w małych instalacjach OZE w 2024 roku

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przedstawił coroczny raport dotyczący wytwarzania energii elektrycznej w małych instalacjach odnawialnych źródeł energii (MIOZE)....