Nowa, cyfrowa technologia na pierwszej linii warszawskiego metra

Czas2 min

Modernizacja systemów zasilania na pierwszej linii warszawskiego metra dociera powoli na stację Racławicka (A9). Działające od ponad 20 lat, zasłużone urządzenia, wypiera nowa technologia. Kluczowe elementy dostarcza firma ABB, której cyfrowe rozwiązania pozwalają zwiększyć bezpieczeństwo i ułatwić obsługę.

Na parzystych stacjach pierwszej linii metra w Warszawie znajdują się urządzenia, które odpowiadają za zasilanie podstawowych odbiorników, jak systemy wentylacji, oświetlenie i obsługa pasażerska (windy, schody ruchome). Z kolei na nieparzystych (A1, A3, A5 itd.) zlokalizowane są tzw. podstacje trakcyjno-energetyczne, dostarczające dodatkowo energię do wagonów metra. Podstacje są więc niczym energetyczny „krwiobieg”, bez którego metro nie byłoby w stanie sprawnie funkcjonować.

Fot. Arch ABB

Część z tych podstacji, znajdująca się na południowym odcinku pierwszej nitki, ma już ponad 30 lat. Stacje Ursynów, Imielin czy Wilanowska zbudowano jeszcze w latach 80. Poprzedni wiek pamiętają też kolejne przystanki w kierunku północnym: Racławicka, Politechnika i Centrum. W świecie energetyki minęło kilka epok. Przez ten czas cyfryzacja poprawiła niezawodność i dostępność urządzeń.

Zarząd Transportu Miejskiego wraz z Metrem Warszawskim zmodernizował już zasilanie na stacjach Imielin, Ursynów, Kabaty, Wilanowska oraz na STP „Kabaty”, dostosowując je do najnowszych standardów i ujednolicając z systemami drugiej linii. Teraz kolej na stację A9 – Racławicka. Prace realizowane są przez firmę Trakcja S.A., która wykorzystuje urządzenia firmy ABB oraz własnej produkcji szafy odłączników uszyniających (SOU), dostosowane do sieci trakcyjnej metra o napięciu 750V.

Fot. Arch ABB

Wymieniane są najważniejsze systemy, odpowiadające bezpośrednio za zasilanie metra, a więc przede wszystkim rozdzielnice prądu stałego. Stare rozwiązania, z ograniczonym zastosowaniem automatyki, pozbawione sterowników mogących obsługiwać każde pole rozdzielnicy i na bieżąco monitorować jej parametry, zastępowane są urządzeniami wyposażonymi w zaawansowaną elektronikę.

Na stacji Racławicka zainstalowane zostaną rozdzielnice Enviline DC Gear typu RPSPlus, produkowane w fabryce ABB w Bielsku-Białej. To te same urządzenia, które z powodzeniem działają już na wspomnianych, zmodernizowanych stacjach. Rozdzielnice wyposażone są w wyłącznik szybki prądu stałego Gerapid, z funkcją dwukierunkowego przepływu prądu, co pozwala na bezpieczny zwrot energii do sieci. To z kolei umożliwia zmniejszenie kosztów eksploatacji.

Zastosowano także rozbudowaną automatykę rozproszoną firmy Sauter. Tym sposobem każde pole rozdzielnicy zostało wyposażone w sterownik, który współpracuje z automatyką zabezpieczeń podstacji.

Niższe koszty, większy komfort

Dzięki tym usprawnieniom operator nie musi pojawić się na miejscu, aby sprawdzić co aktualnie dzieje się na podstacji – wyłączanie czy przełączanie zasilania, np. na czas prac serwisowych, a także bieżący monitoring parametrów, jest możliwy z poziomu dyspozytorni. Tak jak to jest obecnie na drugiej linii metra, operator wyposażony jest w aparaturę do bieżącej kontroli stanu urządzeń oraz ma możliwość odebrania sygnalizacji stanów awaryjnych wybranych pomiarów analogowych. To wszystko przekłada się na większą niezawodność zasilania i dostępność metra dla pasażerów, a także niższe koszty obsługi.

Fot. Arch ABB
Fot. Arch ABB

– Dodatkowo układ podstacji i systemu zasilania z wykorzystaniem rozdzielnic DC Gear umożliwia redundancję i płynną zmianę źródła zasilania na różnych odcinkach sieci trakcyjnej – mówi Jerzy Dusza z biznesu Elektryfikacji ABB w Polsce. – Każda podstacja trakcyjno-energetyczna korzysta z jednego z Głównych Punktów Zasilania, które znajdują się na powierzchni. Jeśli tam dojdzie do awarii, w wyniku np. silnej burzy, do danego odcinka metra można szybko doprowadzić napięcie, korzystając z urządzeń znajdujących się na sąsiedniej podstacji. Taką „elastyczność” zasilania wykorzystuje się również na potrzeby prac serwisowych, dzięki czemu nie trzeba wstrzymywać ruchu podziemnej kolejki. To wszystko ma bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów.

ABB, zgodnie z oczekiwaniami realizującego zadanie, dostarczy urządzenia na potrzeby podstacji Racławicka w trzecim kwartale tego roku. Trakcja S.A. będzie realizować prace głównie w nocy, bez konieczności zatrzymywania metra. Będzie to już 6 stacja pierwszej linii metra modernizowana przez firmę Trakcja z urządzeniami produkcji ABB oraz własnej.

Źródło: ABB

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wyzwaniach transformacji energetycznej i rozwoju obszarów wiejskich

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiło raport dotyczący głównych wyzwań stojących przed współczesnymi obszarami wiejskimi w kontekście globalnych...

Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego...

Polska wyznacza kierunki europejskiej polityki surowcowej podczas prezydencji w Radzie UE

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zorganizowało w Krakowie konferencję wysokiego szczebla poświęconą bezpieczeństwu dostaw surowców krytycznych, gromadząc przedstawicieli rządów,...

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyjaśnia: Nowe przepisy nie zakazują spalania drewna w gospodarstwach domowych

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wydało oficjalne wyjaśnienie w sprawie nowych regulacji dotyczących drewna energetycznego, dementując pojawiające się w...

Zziemi.pl – innowacyjna platforma skracająca łańcuchy dostaw żywności powstała w ramach doktoratu wdrożeniowego

Krzysztof Solarz, dyrektor Inkubatora Przedsiębiorczości Gminy Kamienna Góra i doktorant Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, stworzył platformę zziemi.pl –...

Arktyczne badania polskich naukowców kluczem do zarządzania zasobami wodnymi w obliczu zmian klimatu

Międzynarodowy zespół naukowców z Polski, w którym wiodącą rolę odegrali eksperci z Uniwersytetu Wrocławskiego, opublikował przełomowe wyniki badań...

Elektryczna mobilność w Poznaniu. Wyzwania i perspektywy transformacji transportu miejskiego na drodze dekarbonizacji

Elektryczna mobilność (EM) stanowi kluczowy element transformacji w kierunku zrównoważonego transportu miejskiego, co potwierdzają wyniki międzynarodowego projektu badawczego...

Raport URE: Znaczący wzrost produkcji energii w małych instalacjach OZE w 2024 roku

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przedstawił coroczny raport dotyczący wytwarzania energii elektrycznej w małych instalacjach odnawialnych źródeł energii (MIOZE)....