Nowa, cyfrowa technologia na pierwszej linii warszawskiego metra

Czas2 min

Modernizacja systemów zasilania na pierwszej linii warszawskiego metra dociera powoli na stację Racławicka (A9). Działające od ponad 20 lat, zasłużone urządzenia, wypiera nowa technologia. Kluczowe elementy dostarcza firma ABB, której cyfrowe rozwiązania pozwalają zwiększyć bezpieczeństwo i ułatwić obsługę.

Na parzystych stacjach pierwszej linii metra w Warszawie znajdują się urządzenia, które odpowiadają za zasilanie podstawowych odbiorników, jak systemy wentylacji, oświetlenie i obsługa pasażerska (windy, schody ruchome). Z kolei na nieparzystych (A1, A3, A5 itd.) zlokalizowane są tzw. podstacje trakcyjno-energetyczne, dostarczające dodatkowo energię do wagonów metra. Podstacje są więc niczym energetyczny „krwiobieg”, bez którego metro nie byłoby w stanie sprawnie funkcjonować.

Fot. Arch ABB

Część z tych podstacji, znajdująca się na południowym odcinku pierwszej nitki, ma już ponad 30 lat. Stacje Ursynów, Imielin czy Wilanowska zbudowano jeszcze w latach 80. Poprzedni wiek pamiętają też kolejne przystanki w kierunku północnym: Racławicka, Politechnika i Centrum. W świecie energetyki minęło kilka epok. Przez ten czas cyfryzacja poprawiła niezawodność i dostępność urządzeń.

Zarząd Transportu Miejskiego wraz z Metrem Warszawskim zmodernizował już zasilanie na stacjach Imielin, Ursynów, Kabaty, Wilanowska oraz na STP „Kabaty”, dostosowując je do najnowszych standardów i ujednolicając z systemami drugiej linii. Teraz kolej na stację A9 – Racławicka. Prace realizowane są przez firmę Trakcja S.A., która wykorzystuje urządzenia firmy ABB oraz własnej produkcji szafy odłączników uszyniających (SOU), dostosowane do sieci trakcyjnej metra o napięciu 750V.

Fot. Arch ABB

Wymieniane są najważniejsze systemy, odpowiadające bezpośrednio za zasilanie metra, a więc przede wszystkim rozdzielnice prądu stałego. Stare rozwiązania, z ograniczonym zastosowaniem automatyki, pozbawione sterowników mogących obsługiwać każde pole rozdzielnicy i na bieżąco monitorować jej parametry, zastępowane są urządzeniami wyposażonymi w zaawansowaną elektronikę.

Na stacji Racławicka zainstalowane zostaną rozdzielnice Enviline DC Gear typu RPSPlus, produkowane w fabryce ABB w Bielsku-Białej. To te same urządzenia, które z powodzeniem działają już na wspomnianych, zmodernizowanych stacjach. Rozdzielnice wyposażone są w wyłącznik szybki prądu stałego Gerapid, z funkcją dwukierunkowego przepływu prądu, co pozwala na bezpieczny zwrot energii do sieci. To z kolei umożliwia zmniejszenie kosztów eksploatacji.

Zastosowano także rozbudowaną automatykę rozproszoną firmy Sauter. Tym sposobem każde pole rozdzielnicy zostało wyposażone w sterownik, który współpracuje z automatyką zabezpieczeń podstacji.

Niższe koszty, większy komfort

Dzięki tym usprawnieniom operator nie musi pojawić się na miejscu, aby sprawdzić co aktualnie dzieje się na podstacji – wyłączanie czy przełączanie zasilania, np. na czas prac serwisowych, a także bieżący monitoring parametrów, jest możliwy z poziomu dyspozytorni. Tak jak to jest obecnie na drugiej linii metra, operator wyposażony jest w aparaturę do bieżącej kontroli stanu urządzeń oraz ma możliwość odebrania sygnalizacji stanów awaryjnych wybranych pomiarów analogowych. To wszystko przekłada się na większą niezawodność zasilania i dostępność metra dla pasażerów, a także niższe koszty obsługi.

Fot. Arch ABB
Fot. Arch ABB

– Dodatkowo układ podstacji i systemu zasilania z wykorzystaniem rozdzielnic DC Gear umożliwia redundancję i płynną zmianę źródła zasilania na różnych odcinkach sieci trakcyjnej – mówi Jerzy Dusza z biznesu Elektryfikacji ABB w Polsce. – Każda podstacja trakcyjno-energetyczna korzysta z jednego z Głównych Punktów Zasilania, które znajdują się na powierzchni. Jeśli tam dojdzie do awarii, w wyniku np. silnej burzy, do danego odcinka metra można szybko doprowadzić napięcie, korzystając z urządzeń znajdujących się na sąsiedniej podstacji. Taką „elastyczność” zasilania wykorzystuje się również na potrzeby prac serwisowych, dzięki czemu nie trzeba wstrzymywać ruchu podziemnej kolejki. To wszystko ma bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów.

ABB, zgodnie z oczekiwaniami realizującego zadanie, dostarczy urządzenia na potrzeby podstacji Racławicka w trzecim kwartale tego roku. Trakcja S.A. będzie realizować prace głównie w nocy, bez konieczności zatrzymywania metra. Będzie to już 6 stacja pierwszej linii metra modernizowana przez firmę Trakcja z urządzeniami produkcji ABB oraz własnej.

Źródło: ABB

- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Gospodarka cyrkularna jest motorem zmian w Polsce

Polskie Stowarzyszenie Gospodarki Cyrkularnej (PSGC) zorganizowało spotkanie, łączące samorządowców, przedsiębiorców i wszystkich, dla których OZE oraz gospodarka cyrkularna...

Orędzie o stanie UE. KE zapowiada pragmatyczną transformację UE

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen przedstawiła w Orędziu o stanie Unii Europejskiej 2025 wizję zrównoważonej transformacji...

Politechnika Wrocławska z drugim grantem ERC – 1,5 mln euro na recykling baterii z produkcją wodoru

Dr hab. inż. Anna Siekierka z Wydziału Chemicznego Politechniki Wrocławskiej otrzymała prestiżowy grant ERC Starting Grant w wysokości...

Polacy zadowoleni z pomp ciepła. 80% użytkowników ocenia je pozytywnie

Aż 80% użytkowników pomp ciepła w Polsce jest zadowolonych z tego sposobu ogrzewania, podczas gdy tylko 5% deklaruje...

Pierwsza biometanownia w Polsce przyłączona do sieci PSG

Pierwsza biometanownia w Polsce została oficjalnie przyłączona do sieci gazowej Polskiej Spółki Gazownictwa. Instalacja należąca do Südzucker w...

Veolia rozpoczyna projekt Rubin w Zamościu – kogeneracja biomasowa i gazowa zastąpi 30% węgla

Veolia Wschód z Grupy Veolia term zainaugurowała 10 września 2025 roku projekt Rubin w ciepłowni w Zamościu, rozpoczynając...

PolKa uruchamia pierwsze Centrum Liczenia Opakowań w Potulicach z programem resocjalizacji

PolKa – Polska Kaucja uruchomiła w Potulicach jedno z pierwszych w kraju Centrów Liczenia Opakowań, które od października...

Chapter Zero Poland i SGH: dane ESG „walutą przyszłości” dla konkurencyjności polskiej gospodarki

Chapter Zero Poland i Szkoła Główna Handlowa w Warszawie zaprezentowały na XXXIV Forum Ekonomicznym w Karpaczu raport "Budowanie...