Nowy wzór nalepki do strefy czystego transportu

Nowy wzór nalepki strefa czystego transportu, fot. MKiŚ
Nowy wzór nalepki strefa czystego transportu, fot. MKiŚ
Czas2 min

12 września 2024 r. wejdzie w życie Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska zmieniające rozporządzenie w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu (ogłoszone 28 sierpnia 2024 r.).

Jednym ze sposobów weryfikacji uprawnień do wjazdu do strefy czystego transportu jest nalepka umieszczana na przedniej szybie samochodu, którą wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Dotychczasowy wzór nalepki określało rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 31 marca 2022 r. (Dz. U. poz. 845).

Zmiana wzoru nalepki wprowadzana jest w związku z postulatami strony samorządowej. Potrzebę tę przedstawiciele miast uzasadnili trudnościami oraz kosztami wydruku. W odpowiedzi Ministerstwo Klimatu i Środowisko zaproponowało zmianę wzoru nalepki.

Przygotowany został nowy, prostszy wzór, co ułatwi wydruk nalepek przez gminy. Do decyzji gminy pozostawia się sposób przygotowania i wydruku nalepki.

Rozporządzenie stanowi realizację upoważnienia ustawowego, wynikającego z art. 39 ust. 13 ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1289), zgodnie z którym minister właściwy do spraw energii może określić, w drodze rozporządzenia, wzór nalepki, mając na uwadze konieczność łatwej i szybkiej identyfikacji pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Jakie zmiany wprowadzamy?

Wzór nalepki będzie prostszy, co ułatwi gminom ich przygotowanie i wydruk.

Jaki problem rozwiązujemy?

Zgodnie z polskim prawem o zasadach funkcjonowania strefy czystego transportu decyduje rada gminy w drodze uchwały.

Rozporządzenie zmieniło wzór nalepki służącej do oznaczania pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu.

Dlaczego wprowadzamy regulację?

Zmiana wzoru nalepki wprowadzana jest w związku z postulatami strony samorządowej. Potrzebę tę przedstawiciele miast uzasadnili trudnościami oraz kosztami wydruku. W odpowiedzi Ministerstwo Klimatu i Środowisko zaproponowało zmianę wzoru nalepki.

ANEKS – jak działa SCT?

Strefa czystego transportu to narzędzie polityki miejskiej, które służy poprawie jakości powietrza. Transport to drugie źródło zanieczyszczeń powietrza w Polsce.

Rada gminy musi między innymi określić, na jakim obszarze miasta i na jakich zasadach będzie obowiązywać strefa czystego transportu oraz które pojazdy będą mogły do niej wjechać, a które – ze względu np. na swój rodzaj paliwa czy wiek – zostaną objęte zakazem.

W uchwale należy także opisać dokładną metodę kontroli samochodów poruszających się w strefie czystego transportu. Weryfikacja uprawnień może odbywać się na przykład na podstawie nalepek, które wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Maksymalny koszt wydania nalepki to 5 zł.

Samorządy same ustalają zasady wjazdu (mogą wyłączyć konkretne rodzaj pojazdów lub grupy społeczne, np. mieszkanki i mieszkańców z obowiązywania zapisów SCT).

Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska