PE chce większego udziału paliw ekologicznych w lotnictwie do 70% w 2050 r.

Czas2 min

W środę 13 września br. europosłowie zatwierdzili nowe prawo mające na celu zwiększenie wykorzystania zrównoważonych paliw, takich jak zaawansowane biopaliwa lub wodór, w sektorze lotniczym.

Przepisy dotyczące lotnictwa RefuelEU są częścią pakietu ,,Gotowi na 55„, planu UE mającego na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 r., w porównaniu z poziomami z 1990 roku oraz zapewnienie, że UE stanie się neutralna dla klimatu do 2050 r. Mają one na celu zachęcenie sektora lotniczego do korzystania ze zrównoważonych paliw lotniczych w celu ograniczenia emisji.

Ambitny harmonogram

Posłowie zapewnili ambitny harmonogram dostarczania mieszanki paliwa lotniczego, zobowiązując unijne lotniska i dostawców paliwa do zagwarantowania, że od 2025 r., co najmniej 2% paliw lotniczych będzie ekologicznych, a udział ten będzie wzrastał co pięć lat: 6% w 2030 r., 20% w 2035 r., 34% w 2040 r., 42% w 2045 r. i 70% w 2050 r. Ponadto określona część mieszanki paliwowej (1,2% w 2030 r., 2% w 2032 r., 5% w 2035 r. i stopniowo osiągając 35% w 2050 r. musi obejmować paliwa syntetyczne, takie jak e-kerosen.

Co jest zielone?

Posłowie zapewnili, że paliwa oparte na paszach i roślinach spożywczych oraz paliwa pochodzące z materiałów palmowych i sojowych nie będą klasyfikowane jako ekologiczne, ponieważ nie spełniają kryteriów zrównoważonego rozwoju. Udało im się również włączyć zielony wodór jako część zrównoważonej mieszanki paliwowej, obiecującej technologii, która może stopniowo przyczyniać się do dekarbonizacji transportu lotniczego.

Zgodnie z nowymi przepisami, termin „zrównoważone paliwa lotnicze” będzie obejmował paliwa syntetyczne, niektóre biopaliwa produkowane z pozostałości rolnych lub leśnych, alg, bioodpadów, zużytego oleju spożywczego lub niektórych tłuszczów zwierzęcych. Paliwa lotnicze z recyklingu produkowane z gazów odlotowych i odpadów tworzyw sztucznych są również uważane za „ekologiczne”.

Nowe oznakowanie lotu

Aby promować dekarbonizację w sektorze lotniczym i lepiej informować opinię publiczną, posłowie zapewnili, że od 2025 r. będzie istnieć unijne oznakowanie efektywności środowiskowej lotów. Linie lotnicze będą mogły sprzedawać swoje loty z etykietą wskazującą oczekiwany ślad węglowy na pasażera i oczekiwaną wydajność CO2 na kilometr. Pozwoli to pasażerom na porównanie efektywności środowiskowej lotów obsługiwanych przez różne firmy na tej samej trasie.

– To ogromny krok w kierunku dekarbonizacji lotnictwa. Nadszedł czas, aby rządy UE wdrożyły nowe przepisy i wsparły przemysł w celu zapewnienia opłacalnego wdrożenia zrównoważonych paliw lotniczych w całej Europie, a także osiągnięcia celów UE. Nie ma czasu do stracenia. W złożonym i konkurencyjnym świecie, jestem w pełni przekonany, że ReFuelEU jest świetną okazją do pozycjonowania Unii Europejskiej jako globalnego lidera w produkcji i stosowaniu SAF – powiedział sprawozdawca Parlamentu, José Ramón Bauzá Díaz.

Kolejne kroki

Nowe przepisy dotyczące zrównoważonych paliw lotniczych zostały przyjęte 518 głosami ZA, 97 przeciwk, przy 8 wstrzymujących się. Po zatwierdzeniu przez Radę nowe przepisy będą obowiązywać od 1 stycznia 2024 r., a niektóre przepisy od 1 stycznia 2025 r.

Źródło: Parlament Europejski

- REKLAMA -
- REKLAMA - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Energetyka jutra. Innowacje, OZE i transformacja na 42. EuroPOWER & OZE POWER

Już w listopadzie w Warszawie odbędzie się 42. EuroPOWER & OZE POWER – kluczowe wydarzenie dla sektora energetycznego...

Miliardy na czystą mobilność i energetykę. Przełomowy konkurs NFOŚiGW nabiera tempa

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wprowadza kolejny kluczowy instrument wspierania transformacji energetycznej. Konkurs o wartości blisko...

Polacy marnują żywność na potęgę. Aż 63% przyznaje się do wyrzucania jedzenia

Najnowszy raport "Nie Marnuj Jedzenia" pokazuje, że problem marnowania żywności w Polsce narasta. Aż 63% Polaków przyznaje się...

Akcja Czysta Wisła 2025 – 25,7 tysiąca wolontariuszy zebrało 233 tony śmieci z polskich rzek

Trzecia edycja Akcji Czysta Wisła zakończyła się sukcesem – 25 690 osób zebrało 233 tony śmieci z Wisły,...

Program Czyste Powietrze z dramatycznym spadkiem zainteresowania – likwidacja kopciuchów potrwa 35 lat

Zainteresowanie programem "Czyste Powietrze" utrzymuje się na najniższym poziomie w historii pół roku od ponownego uruchomienia po reformie....

Europejska Koalicja Tekstylna domaga się gospodarki obiegu zamkniętego

Firma Reju wraz z jedenastu innymi firmami reprezentującymi łańcuch wartości tekstyliów ogłosiła 15 października manifest Europejskiej Koalicji na...

Światowy Dzień Żywności. Sztuczna inteligencja może zmniejszyć marnotrawstwo o 15 proc.

W Unii Europejskiej marnowanych jest co roku nawet 88 milionów ton żywności, co stanowi praktycznie 20 procent rocznej...

System kaucyjny w Polsce – handel detaliczny przed wyzwaniem adaptacji i kosztów

Polski rynek detaliczny od 1 października 2025 roku działa w nowej rzeczywistości – tego dnia ruszył system kaucyjny,...