PGE Energetyka Kolejowa poszerzyła ofertę stacji paliw o dodatek katalityczny typu AdBlue

Czas1 min

PGE Energetyka Kolejowa, spółka z Grupy PGE, wprowadziła do sprzedaży wodny roztwór mocznika (32,5%) powszechnie znany jako AdBlue. Jest to dodatek katalityczny, który przyczynia się do redukcji emisji szkodliwych substancji przez lokomotywy napędzane silnikami wysokoprężnymi. 

Produkt dostępny jest obecnie na pięciu kolejowych stacjach paliw należących do spółki. Docelowo PGE Energetyka Kolejowa planuje rozszerzyć sprzedaż płynu na wszystkie swoje 20 stacji paliw. 

W Polsce zelektryfikowane linie kolejowe stanowią ok. 2/3 wszystkich tras. Na pozostałych liniach w zdecydowanej większości odbywa się transport z wykorzystaniem pojazdów spalinowych lub dwusystemowych. Składy tego typu mogą zaopatrywać się w olej napędowy w sieci 20 kolejowych stacji paliw PGE Energetyka Kolejowa. 

Pięć placówek spółki, w Szczecinie, Gdyni, Poznaniu, Wrocławiu oraz Białymstoku zostało wyposażonych w instalacje pozwalające na tankowanie dodatku katalitycznego. Sprzedaż produktu odbywa się w oparciu o obecnie istniejący system dostępu do bezobsługowych stacji paliw, dzięki czemu maszyniści mogą w prosty sposób zatankować jednocześnie olej napędowy i dodatek. Możliwość uzupełnienia płynu na stacji paliw pomoże przewoźnikom kolejowym zoptymalizować logistykę i ułatwi zarządzanie taborem. 

Przewoźnicy kolejowi systematycznie inwestują w nowoczesny, niskoemisyjny tabor. Lokomotywy spalinowe nowego typu wyposażone są w silniki wysokoprężne, które dzięki roztworowi mocznika rozkładają emitowane spaliny na związki mniej szkodliwe dla środowiska. 

PGE Energetyka Kolejowa równolegle rozwija inicjatywy mające na celu ograniczanie emisji CO2 na kolei. Jednym z takich programów jest Zielona Kolej, którego celem jest zasilanie sektora kolejowego w pełni czystą energią, pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Najbliższy kamień milowy zakłada osiągnięcie 85-procentowego udziału energii odnawialnej w całości wolumenu energii wykorzystywanej na kolei w 2030 r. 

Źródło: PGE Energetyka Kolejowa

- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Politechnika Wrocławska z drugim grantem ERC – 1,5 mln euro na recykling baterii z produkcją wodoru

Dr hab. inż. Anna Siekierka z Wydziału Chemicznego Politechniki Wrocławskiej otrzymała prestiżowy grant ERC Starting Grant w wysokości...

Polacy zadowoleni z pomp ciepła. 80% użytkowników ocenia je pozytywnie

Aż 80% użytkowników pomp ciepła w Polsce jest zadowolonych z tego sposobu ogrzewania, podczas gdy tylko 5% deklaruje...

Pierwsza biometanownia w Polsce przyłączona do sieci PSG

Pierwsza biometanownia w Polsce została oficjalnie przyłączona do sieci gazowej Polskiej Spółki Gazownictwa. Instalacja należąca do Südzucker w...

Veolia rozpoczyna projekt Rubin w Zamościu – kogeneracja biomasowa i gazowa zastąpi 30% węgla

Veolia Wschód z Grupy Veolia term zainaugurowała 10 września 2025 roku projekt Rubin w ciepłowni w Zamościu, rozpoczynając...

PolKa uruchamia pierwsze Centrum Liczenia Opakowań w Potulicach z programem resocjalizacji

PolKa – Polska Kaucja uruchomiła w Potulicach jedno z pierwszych w kraju Centrów Liczenia Opakowań, które od października...

Chapter Zero Poland i SGH: dane ESG „walutą przyszłości” dla konkurencyjności polskiej gospodarki

Chapter Zero Poland i Szkoła Główna Handlowa w Warszawie zaprezentowały na XXXIV Forum Ekonomicznym w Karpaczu raport "Budowanie...

Zrównoważony rozwój w praktyce. Polityki ESG krok po kroku

W czasach dynamicznych zmian klimatycznych, transformacji energetycznej, niestabilnej sytuacji geopolitycznej i wzrastających oczekiwań społecznych, odpowiedzialne zarządzanie przedsiębiorstwem nie...

Pierwszy w Polsce biurowiec z systemem odzysku ciepła odpadowego. Ogrzeje 800 mieszkań

Office House w kompleksie Towarowa22 stał się pierwszym nowym budynkiem w Polsce wykorzystującym nowatorskie rozwiązanie ponownego wykorzystania ciepła...