PK i Koleje Małopolskie będą współpracować na rzecz zrównoważonego transportu w regionie

Czas4 min

Współpraca naukowo-techniczna na rzecz rozwoju innowacyjnych technologii w małopolskim transporcie kolejowym, wymiana eksperckiej wiedzy i doświadczeń oraz wsparcie przedsięwzięć edukacyjnych i szkoleniowych  to główne pola współpracy Politechniki Krakowskiej i spółki Koleje Małopolskie. Umowę o współdziałaniu, oficjalnie pieczętującą realizowane już wspólne przedsięwzięcia, podpisali 8 maja 2024 r. w Sali Senackiej PK  prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej i Tomasz Warchoł, prezes Zarządu Kolei Małopolskich.

– Kolej jest kluczowym elementem systemu transportowego. Stanowi swoisty kręgosłup, do którego należy dopasować pozostałe elementy – autobusowe linie dowozowe, parkingi Park&Ride oraz Bike&Ride, koordynując przy tym rozkłady jazdy i ułatwiając przesiadki – mówi rektor PK prof. Andrzej Szarata, międzynarodowy ekspert w obszarze transportu. 

Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich i prof. Andrzej Szarata, rektor PK siedzą przy stole i podpisują umowę o współpracy
Umowę o współpracy podpisali Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich i prof. Andrzej Szarata, rektor PK, fot. Jan Zych,
źródło: Politechnika Krakowska

 Dlatego wspomaganie rozwoju kolei jest tak istotne dla rozwoju całego zrównoważonego systemu transportowego w województwie. Cieszymy się, że Politechnika Krakowska ze swoimi ekspertami i nowoczesnym zapleczem laboratoryjnym, może w tym pomóc. Szczególnie ważne jest dla nas, że na współpracy z Kolejami Małopolskimi skorzystają nasi studenci – dodaje.

Wsparcie kształcenia kadr inżynierskich dla branży kolejowej jest jednym z głównym celów współpracy Politechniki i Kolei Małopolskich. 

– Perspektywy przed transportem kolejowym w Małopolsce są obiecujące. Już od kilku lat zauważamy rosnącą popularność kolejowych przewozów pasażerskich – w 2023 r. obsłużyliśmy blisko 10 milionów pasażerów – mówi Tomasz Warchoł, prezes Koleje Małopolskie sp. z o.o. 

 W związku  z tym, że coraz więcej Małopolan i turystów wybiera pociąg jako środek transportu, nasza spółka stoi przed wyzwaniem zapewnienia wydajnego i spójnego transportu kolejowego. Taki proces odbywa się na wielu płaszczyznach. Z jednej strony prowadzimy intensywne działania w kierunku wzmocnienia taboru kolejowego oraz zapewnienia odpowiedniego i nowoczesnego zaplecza technicznego, z drugiej strony niezbędne jest wzmocnienie naszej kadry o kolejnych specjalistów. W obu tych działaniach współpraca z Politechniką otwiera przed nami nowe możliwości – dodaje.

W zakresie wsparcia procesu dydaktycznego partnerzy porozumienia zadeklarowali wzajemną pomoc, m.in. przy opiniowaniu przez specjalistów Kolei Małopolskich programów kształcenia na kierunkach, związanych z transportem kolejowym i systemami transportowymi, włączaniu do programów kształcenia tematyki transportu regionalnego. Koleje Małopolskie będą też proponować studentom Politechniki tematy prac dyplomowych opartych na rozwiązywaniu rzeczywistych wyzwań inżynierskich pojawiąjących się w działalności spółki, realizację studenckich praktyk i staży, udział w zajęciach, konferencjach, sympozjach i seminariach naukowo-technicznych.

– Jesteśmy przekonani, że staż w naszej spółce pozwoli młodym ludziom uzyskać cenne doświadczenie w branży. Wierzymy, że współpraca Politechniki Krakowskiej z Kolejami Małopolskimi to dla studentów pierwszy krok na wymarzonej ścieżce zawodowej. Nasze plany współdziałania to również szansa dla Kolei Małopolskich. Politechnika Krakowska jest jednym z najmocniejszych ośrodków eksperckich w obszarze transportu. Wyniki wspólnych badań i projektów naukowych mogą wskazać nam obszary, w których konkretne działania usprawniłby poszczególne operacje obejmujące transport kolejowy – podkreśla prezes Tomasz Warchoł.

Pracownikom spółki uczelnia zaoferuje też szkolenia, kursy i mikrokursy specjalistyczne oraz studia podyplomowe, rozwijające wiedzę i kompetencje branżowe.

Uroczystego podpisania porozumienia, fot. Politechnika Krakowska

W obszarze naukowo-technicznym współpraca obejmować będzie m.in. wykonywanie badań, ekspertyz i opinii przez pracowników naukowych i pracownie techniczne uczelni, ułatwienia w dostępie do publikacji naukowych i opracowań  autorskich ekspertów PK, możliwość korzystania z oprogramowania, sprzętu i infrastruktury badawczej PK oraz wsparcie merytoryczne przy wspólnych projektach badawczo-rozwojowych oraz wdrażaniu ich wyników do praktyki.

Prof. Andrzej Szarata podkreśla, że wspieranie rozwoju małopolskiego transportu kolejowego to wieloaspektowe  wyzwanie.

– Polega też na zabieganiu o wyższe dotacje, przekładające się na większą częstotliwość kursowania pociągów i konieczny zakup nowego taboru oraz planowanie nowych tras – w tym kluczowych dla mieszkańców regionu – do Nowego Sącza (przez nowo budowaną linię Kraków – Podłęże – Piekiełko), Myślenic, Olkusza, Niepołomic. Gdy do tego dodamy reaktywowane linie kolejowe w Krakowie, będziemy mieć bardzo dobrze rozbudowany system kolei regionalnej w województwie. Dopiero tak działający system może dobrze odpowiadać na potrzeby mieszkańców i gości Małopolski, w tym np. stanowić przeciwwagę dla transportu samochodowego. Stworzenie takiego sprawnie działającego regionalnego systemu transportu to nie tylko wyzwania finansowe, ale też infrastrukturalne, logistyczne, organizacyjne. Będziemy je podejmować w ramach współpracy z Kolejami Małopolskimi – mówi rektor PK.

W kooperację PK i Kolei Małopolskich zaangażowani będą szczególnie eksperci i studenci Wydziałów Inżynierii  Lądowej  oraz Mechanicznego, na których prowadzone są kierunki i specjalności  związane z transportem regionalnym, w tym kolejowym (kierunki: transport; środki transportu i logistyka ze specjalnością inżynieria pojazdów szynowych; mechanika i budowa maszyn, pojazdy samochodowe). Współpracę ze strony PK koordynować będą: dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK z Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Wydziału Mechanicznego PK (w zakresie budowy, eksploatacji i utrzymania pojazdów szynowych), dr inż. Jan Gertz, prof. PK z Katedry Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu Wydziału Inżynierii Lądowej (w zakresie organizacji i sterowania ruchem kolejowym oraz eksploatacji infrastruktury torowej) oraz dr inż. Aleksandra Ciastoń-Ciulkin z Katedry Systemów Transportowych WIL PK (w zakresie organizacji przewozów pasażerskich i oferty przewozowej). Ekspertka Politechniki zaznacza, że współpraca z Kolejami Małopolskimi wpisuje się w kilka w istotnych tematów zainteresowań naukowych i dydaktycznych, rozwijanych od wielu lat na Politechnice w ramach programów kształcenia i badań.

– Na kierunku transport zajmujemy się m.in. organizacją publicznego transportu zbiorowego, służącą zrównoważonej mobilności, szczególnie w obszarach aglomeracji. ­ Dzięki porozumieniu zyskujemy partnera, którego działalność świetnie wpisuje się w koncepcję zrównoważonej mobilności. Spółka Koleje Małopolskie dostarcza wysokiej jakości usług przewozowych, zarówno w zakresie transportu kolejowego, jak i autobusowego. Przy współpracy z zarządcą infrastruktury kolejowej i samorządami, Koleje Małopolskie realizują szereg działań zmierzających do integracji systemów transportowych. Łącząc doświadczenie oraz zasób danych naszego partnera z wiedzą i umiejętnościami pracowników Politechniki oraz potencjałem i zaangażowaniem studentów wspólnie możemy przyczynić się do dalszego doskonalenia systemu transportu zbiorowego w regionie. Mamy szanse wspólnie kreować wzorcowe rozwiązania dla innych regionów kraju – mówi dr inż. Aleksandra Ciastoń-Ciulkin.

Źródło: Politechnika Krakowska

- REKLAMA-spot_img

Najnowsze

spot_img

Zainteresuje Cię

PGE Energia Ciepła otrzyma 49 mln zł na budowę instalacji fotowoltaicznych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przyznał PGE Energii Ciepła w Warszawie prawie 49 mln zł...

Baterie nowej generacji powstają na Politechnice Gdańskiej

Wytrzymałe, stabilne podczas ładowania i rozładowywania, wytworzone z ograniczonym użyciem surowców krytycznych, a przez to bardziej przyjazne dla...

Partnerstwo na rzecz rewitalizacji terenów zielonych w Kozienicach

W Kozienicach odbyło się pierwsze spotkanie poświęcone rewitalizacji terenów zielonych, w którym uczestniczyli przedstawiciele gminnego samorządu, pracownicy spółek...

KPO: Ponad 12 miliardów złotych od BGK na rozwój dystrybucji energii w Grupie PGE

PGE Polska Grupa Energetyczna podpisała dwie umowy pożyczek z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK) na łączną kwotę ponad 12...

Ponad pół miliarda złotych na adaptację lasów do zmian klimatu

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przyznał Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe dofinansowanie w wysokości 514...

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG

Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma...

Polska prezydencja UE. Europa potrzebuje skutecznych narzędzi wspierających dekarbonizację przemysłu

27 marca 2025 r. w Brukseli odbyło się pierwsze posiedzenie Rady ds. Środowiska pod przewodnictwem polskiej prezydencji. Podczas...

Startuje nowe Czyste Powietrze – więcej wsparcia, prostsze zasady

31 marca 2025 r. o godzinie 12:00 ruszył nabór wniosków w zreformowanej wersji programu Czyste Powietrze. Program został...