Po stołecznych ulicach jeżdżą 162 autobusy elektryczne i 70 hybrydowych

Czas4 min

Dzięki zakupom kolejnych autobusów, tramwajów, pociągów metra i Szybkiej Kolei Miejskiej Warszawa ma najnowocześniejszą flotę pojazdów komunikacji publicznej w Polsce i naszej części Europy, a pasażerowie wysoko oceniają komunikację miejską w stolicy. Nowe wagony SKM, kolei podziemnej i niskopodłogowych tramwajów oraz elektryczne autobusy są nie tylko wygodne, ale również zeroemisyjne, przez co bezpieczne dla środowiska.

Do Warszawy przed końcem ub.r. dotarły ostatnie z zamówionych niskopodłogowych tramwajów Hyundai Rotem i pociągów metra Skoda Varsovia.

– W ten sposób Tramwaje Warszawskie zrealizowały w terminie umowę na zakup 123 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów Hyundai, a we flocie Metra Warszawskiego są wszystkie z 37 najnowszych pociągów czeskiego producenta. W Szybkiej Kolei Miejskiej mamy też 21 nowych składów Impuls 2, a już ponad 40 proc. autobusów jeżdżących po mieście to pojazdy przyjazne dla środowiska – elektryczne, hybrydowe, gazowe – powiedział Rafał Trzaskowski. – Cieszę się, że ponad 90 proc. warszawianek i warszawiaków dobrze ocenia komunikację miejską. Zmieniamy ją na bardziej przyjazną dla środowiska, cichszą i dużo bardziej wygodną. Tych zakupów jest dużo, co generuje olbrzymie nakłady finansowe. Kiedy całe KPO zostanie odblokowane, będziemy mogli je kontynuować – tak, by komunikacja była jeszcze bardziej przyjazna dla środowiska, nowoczesna i wygodna – mówił prezydent stolicy w Zajezdni Tramwajowej Wola.

Podczas konferencji prasowej podsumowującej zakupy nowej floty WTP Rafał Trzaskowski podziękował również zarówno władzom miejskich spółek przewozowych, jak też pasażerom, którzy nie tylko chętnie korzystają z komunikacji miejskiej, ale również wysoko ją oceniają.

Komunikacja miejska na piątkę z plusem 

Nowych autobusów, tramwajów, pociągów metra i SKM stolica może mieć jeszcze więcej, ale kolejne zakupy uzależnione są od wielkości dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej. Spore środki z budżetu miejskiego pozwalają na zakupy i modernizację floty komunikacyjnej w znacznie mniejszym wymiarze. Ale już dziś podróżni zauważają pozytywne zmiany w dostępności stołecznego transportu miejskiego i doceniają komfort z korzystania z WTP.

– Warszawa w raporcie Unii Europejskiej o jakości życia w miastach wypadła bardzo dobrze. Jedną z kategorii, w których Warszawa jest najlepiej oceniana przez mieszkańców jest komunikacja miejska. W tym roku zaplanowaliśmy 4,5 mld zł na rozwój komunikacji miejskiej, to jedna z najważniejszych pozycji w budżecie miasta – zaraz po oświacie – mówił Sławomir Potapowicz, wiceprzewodniczący Rady Miasta st. Warszawy.

Tak wysokie oceny dla komunikacji miejskiej potwierdzają wyniki Barometru Warszawskiego.

– Aż 98 proc. badanych uważa, że transport publiczny należy do najistotniejszych obszarów w mieście i aż 90 proc. ocenia go dobrze. Co więcej – 75 proc. mieszkańców jest zdania, że Warszawski Transport Publiczny jest najlepszym środkiem do przemieszczania się po mieście. Te liczby pokazują, że w ten obszar warto inwestować – mówiła Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego m.st. Warszawy.

Dlatego w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2023-2050 w budżecie miasta zabezpieczono m.in. miliard złotych na dokapitalizowanie Spółki Tramwaje Warszawskie. Środki są przeznaczane na strategiczne zadania inwestycyjne w zakresie rozbudowy i modernizacji systemu tramwajowego, podnoszą komfort podróżowania mieszkańców Warszawy oraz osób, które przyjeżdżają do stolicy.

– Widzę, jak z roku na rok transport publiczny się rozwija. Zaczynałem jeżdżąc jeszcze starymi tramwajami. One może mają „duszę”, ale komfort pracy motorniczego w nowym tramwaju Hyundai jest nieporównywalny. Mamy klimatyzację, a niskopodłogowe składy są nie tylko dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, ale wygodne dla wszystkich podróżnych – mówił Piotr Salwa, warszawski motorniczy z 13-letnim stażem, pracujący w Zajezdni Żoliborz.

pociąg metra
fot. UM Warszawa

Transport publiczny bardziej eko

Plany modernizacji floty Warszawskiego Transportu Publicznego zakładają, że do 2030 r. liczba autobusów o napędzie konwencjonalnym w stolicy zmniejszy się o połowę. Dziś po stołecznych ulicach jeżdżą 162 autobusy elektryczne i 70 hybrydowych. Takich zero- i niskoemisyjnych pojazdów będzie więcej – pod koniec ub.r. stolica zamówiła 12 kolejnych „elektryków” Solaris Urbino, a w najbliższym czasie Miejskie Zakłądy Autobusowe wybiorą dostawcę 30 kolejnych pojazdów. Na tym nie koniec zakupów – jeszcze przed wiosną ogłoszony zostanie przetarg na dostawę 80 elektrycznych autobusów.

W trwającej kadencji prezydenckiej stolica, dzięki unijnemu dofinansowaniu, postawiła również na nowoczesne pociągi dla mieszkańców i mieszkanek rozwijającej się aglomeracji. W 2022 r. Szybka Kolej Miejska sukcesywnie rozpoczęła eksploatację 21 przyjaznych dla klimatu pojazdów Impuls 2, wyposażonych m.in. w ładowarki USB i defibrylatory AED, tym samym podnosząc komfort podróży mieszkańców i mieszkanek aglomeracji warszawskiej.

Metro wozi wygodnie

Jednym z najdogodniejszych sposobów przemieszczania się po mieście jest metro. Obecnie dzienna liczba przejazdów warszawskim metrem wynosi prawie 700 tys., a w 2023 r. skorzystało z niego aż 200 mln pasażerów (przed pandemią, w 2019 r., było to 241 mln podróżnych).

Przetarg na dostawy 37 nowych, jednoprzestrzennych składów Skoda Varsovia został rozstrzygnięty w październiku 2019 roku, a ostatni z czeskich składów dotarł do Warszawy 30 grudnia ub.r. Był to największy zakup pociągów w historii warszawskiego metra, dofinansowywany ze środków unijnych z dwóch projektów. Łączna wartość kontraktu to ponad 1,3 mld złotych.

Zbiorkom jest OK

Zakupy nowej floty WTP oraz uruchomienie nowych połączeń komunikacyjnych zarówno w mieście, jak i w aglomeracji warszawskiej – mieszkańcy Piaseczna i okolic oraz części dzielnic Warszawy zyskali m.in. dwie nowe linie SKM S4 i S40 oraz codzienne połączenia do Zegrza Południowego – sprawia, że 59 proc. mieszkanek i mieszkańców Warszawy wykorzystuje transport zbiorowy w codziennych podróżach, a aż 94 proc. z nich ocenia dobrze lub bardzo dobrze funkcjonowanie komunikacji miejskiej w stolicy.

– Na tak wysokie oceny składa się oczywiście docenienie przez podróżnych coraz bardziej nowoczesnej floty WTP, ale również codzienna, ciężka praca wszystkich osób dbających o rozwój i prawidłowe funkcjonowanie komunikacji miejskiej, za co bardzo dziękuję – dodała Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego m.st. Warszawy.

Transport publiczny to nie tylko oszczędność dla domowego budżetu, dbałość o środowisko naturalne, ale także coraz większa wygoda podróżowania. W dodatku koszt biletów w transporcie publicznym w stolicy jest jednym z najniższych na świecie. Stawki w Londynie, Nowym Jorku czy Dublinie są nawet dziesięciokrotnie wyższe.

- REKLAMA-spot_img

Najnowsze

spot_img

Zainteresuje Cię

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG

Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma...

Polska prezydencja UE. Europa potrzebuje skutecznych narzędzi wspierających dekarbonizację przemysłu

27 marca 2025 r. w Brukseli odbyło się pierwsze posiedzenie Rady ds. Środowiska pod przewodnictwem polskiej prezydencji. Podczas...

Startuje nowe Czyste Powietrze – więcej wsparcia, prostsze zasady

31 marca 2025 r. o godzinie 12:00 ruszył nabór wniosków w zreformowanej wersji programu Czyste Powietrze. Program został...

Ekspertka CSRinfo o kluczowych aspektach raportowania ESG

Dr Agata Molisz, menedżerka ds. doradztwa ESG w CSRinfo, przedstawiła istotne wytyczne dotyczące raportowania ESG podczas wydarzenia „Zrównoważony...

Łódź stawia na zieloną energię – pierwszy w Polsce samorządowy projekt umów PPA

Łódź jako pierwsze miasto w Polsce, we współpracy z Fundacją RE-Source Poland Hub, rozpoczyna pionierski projekt umożliwiający samorządom...

Moda w duchu eko na Uniwersytecie Gdańskim – sukces pokazu „UGreen Fashion”

Wyjątkowy pokaz mody „UGreen Fashion”, mający charakter konkursu i promujący idee recyklingu i świadomego, zrównoważonego podejścia do mody,...

Rośnie zainteresowanie białymi rybami. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów

ONZ podaje, że ponad 37 proc. światowych zasobów ryb jest poławianych w sposób niezrównoważony, czyli zagrażający środowisku i populacjom morskim. Przeciwdziałanie...

Nowy raport: Towards sustainable energy security – Europe needs a new strategy now

Unia Europejska stoi przed koniecznością opracowania nowej strategii bezpieczeństwa energetycznego, która uwzględnia transformację energetyczną w kontekście dynamicznych zmian...