- PATROŃAT MEDIALNY -spot_img

Polscy inżynierowie pracują z firmą MAN nad megawatową ładowarką dla ciężarówek

Czas2 min

W branży elektromobilności takie kooperacje są rzadkością, szczególnie gdy chodzi o prace w zakresie R&D. MAN Truck & Bus oraz ABB E-Mobility rozpoczęły wspólny projekt stacji do ładowania pojazdów ciężarowych. Megawatowe urządzenie pozwoli w ciągu kilkudziesięciu minut naładować akumulatory ciężarówki na kolejne 300-400 km jazdy. Nad przełomową technologią pracują między innymi Polacy z ABB w Krakowie.

Ładowanie w czasie odpoczynku

Trzeba mieć nieco szczęścia, żeby na polskiej drodze zobaczyć elektryczną ciężarówkę. W ubiegłym roku w Europie jeździło raptem około 500 takich pojazdów. Jednak zdaniem przedstawicieli branży motoryzacyjnej, do 2030 r. około 60 proc. pojazdów ciężkich rejestrowanych w UE będzie zeroemisyjnych.

Obecnie wciąż sporym wyzwaniem pozostaje transport długodystansowy realizowany takimi ciężarówkami. Zatankowanie TIR-a za pomocą dystrybutora z olejem napędowym zajmuje kilkanaście minut. Naładowanie pojazdu tej wielkości za pomocą szybkich ładowarek samochodowych – o wiele więcej czasu. Skąd więc te optymistyczne prognozy i wspomniane 60 procent?

Z jednej strony zmieniają się uwarunkowania prawe, a z drugiej od mniej więcej 3 lat trwa rozwój technologii ładowania megawatowego (MCS). Urządzenia, których moc w niedalekiej przyszłości może się wahać od 1 MW do nawet 3,5 MW, pozwolą naładować ciężarówkę w czasie 30-45 minut, czyli w ciągu obowiązkowej przerwy dla kierowcy.

Właśnie nad takim urządzeniem pracuje zespół inżynierów i programistów z ABB E-mobility w Krakowie. – Prace rozpoczęliśmy kilka tygodni temu. Zespół odpowiada zarówno za rozwój oprogramowania, jak i elementy osprzętu. Przygotowujemy już odpowiednią infrastrukturę, która umożliwi nam testy zgodności naszego urządzenia oraz ciężarówki naszego partnera – mówi Paweł Gawroński, R&D Project Manager w ABB E-Mobility.

Nowy standard komunikacji

Przed inżynierami sporo wyzwań. W technologii MCS priorytetem nie jest – mówiąc ogólnie – więcej energii elektrycznej w przyłączu, a sprawniejsze, bardziej wydajne jej wykorzystanie.

– Chcemy wspólnie rozwinąć koncept połączenia technologii MCS z powszechnie dostępnym standardem szybkiego ładowania CCS, co powinno rozwiązać pewne problemy związane z rozbudową sieci energetycznej, przyłączem i ograniczoną przestrzenią – twierdzi Thomas Nickels, wiceprezes MAN.

Innym wyzwaniem jest komunikacja między ładowarką a pojazdem. Megawatowe ładowanie bazuje na sieci Ethernet, która do tej pory nie była powszechnie stosowana w branży elektromobilności.

– Jednym z ciekawszych wyzwań z którym będziemy musieli się zmierzyć, jest wdrożenie nowego standardu komunikacji ISO15118-20. Prace w Krakowie już wystartowały i mam nadzieje, ze w niedługim czasie rozpoczniemy fazę testowa – mówi Paweł Gawroński.

Jak dodaje, współpraca z MAN zaplanowana jest na kolejne 3 lata. Dla obu firm będzie to intensywny czas doskonalenia swoich produktów.

ABB chce wprowadzić na rynek nową ładowarkę w 2025 r.

Źródło: ABB

- PATRONAT MEDIALNY - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Wygoda kluczem do sukcesu systemu kaucyjnego. 71,5 proc. Polaków chce więcej automatów

Dostępność automatów zwrotnych to najważniejszy czynnik, który zachęci Polaków do częstszego zwracania opakowań - wynika z raportu "Nowe...

EDP zainstaluje fotowoltaikę w 26 sklepach Leroy Merlin

EDP Energia Polska podpisała umowę z Leroy Merlin na instalację systemów fotowoltaicznych o łącznej mocy 4,6 MWp w...

PTEC partnerem projektu „Cyfrowy Bliźniak URE”. Sztuczna inteligencja w taryfowaniu ciepła

Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej zostało partnerem instytucjonalnym i eksperckim projektu "Cyfrowy Bliźniak URE", prowadzonego przez Centrum Transformacji Energetycznej...

Amazon podpisuje kolejne umowy dotyczące OZE

Amazon podpisał umowy na zakup blisko 200 MW energii odnawialnej z trzech farm w województwach opolskim, zachodniopomorskim i...

Branża napojowa przed wyzwaniem standaryzacji butelki zwrotnej. Ekspert: bez zmian system może upaść

System butelek szklanych wielokrotnego użytku w Polsce wymaga pilnego uporządkowania i ujednolicenia. Rafał Łyczek, dyrektor operacyjny w Reselekt...

Ponad 100 tys. polskich firm nieprzygotowanych na EUDR. Raport ostrzega przed utratą dostępu do rynku UE

Zaledwie dwa i pół miesiąca dzieli duże i średnie przedsiębiorstwa od wejścia w życie wymogów EUDR – unijnego...

System kaucyjny nie wystarczy. Ekspert: potrzebne są instalacje termicznego przekształcania odpadów

Wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce to istotny krok w kierunku poprawy selektywnej zbiórki odpadów, jednak samo to rozwiązanie...

System kaucyjny w Polsce w fazie rozruchu. Od stycznia 2025 wzrosną opłaty dla producentów

Od 1 października 2025 roku w Polsce obowiązuje system kaucyjny, który obecnie znajduje się w fazie przejściowej. Codziennie...