11 listopada 2024 r. w Baku w Azerbejdżanie rozpoczął się doroczny szczyt klimatyczny – 29 Konferencja Stron Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu – COP 29. Polskę w negocjacjach reprezentować będzie międzyresortowa delegacja pod przewodnictwem Ministry Klimatu i Środowiska Pauliny Hennig-Kloski.
Polskiej delegacji towarzyszyć będzie misja biznesowa złożona z laureatów projektu GreenEvo – akcelerator zielonych technologii. Celem misji jest promocja polskich zielonych technologii za granicą i budowanie rozpoznawalności dla polskich przedsiębiorców.
Rola sektora prywatnego w zielonej transformacji
– Podkreślamy znaczenie współpracy z sektorem prywatnym w walce ze zmianami klimatu. Transformacja nie dzieje się samoistnie – to przedsiębiorcy i innowatorzy są siłą napędową zmian – mówi ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.
– Doceniamy wkład polskich firm w rozwój nowoczesnych technologii, które wspierają działania na rzecz klimatu – dlatego COP będzie dla nas okazją do przedstawienia światu polskich liderów green-tech, którzy są laureatami projektu MKiŚ Greenevo – akceleratora zielonych technologii – podkreśla szefowa resortu MKiŚ.
Polskie firmy zaprezentują się na rynku azerskim podczas Forum Gospodarczego
Na COP29 Ministerstwo Klimatu i Środowiska promuje przedsiębiorstwa w ramach programu dyplomacji ekonomicznej. Polskie firmy zaprezentują się na serii spotkań ministerialnych z przedstawicielami państw rozwijających się, przedstawiając technologie, które sprawdziły się w naszym kraju. Wystąpią tez w panelu wysokiego szczebla, gdzie wraz z ministrami oraz krajowym i międzynarodowym sektorem bankowym będą rozmawiać o możliwościach skalowania potencjału sektora prywatnego w realizacji celów Porozumienia Paryskiego.
Wsparcie finansowe dla krajów rozwijających się
Tegoroczny COP poświęcony będzie w znaczniej mierze mobilizacji dodatkowych środków finansowych dla państw rozwijających się, w ramach nowego celu finansowego, jaki ma obowiązywać po roku 2025.
Polska, jako dobrowolny dawca pomocy klimatycznej, wnosi wkład w projekty finansowane z budżetu Unii Europejskiej, proporcjonalnie do naszego udziału w nim. Na COP opowiadamy się za pragmatycznym podejściem do pomocy finansowej. Wysokość celu nie może być oderwana od możliwości państw-dawców. Polska uważa, że środki finansowe powinny być wykorzystywane skutecznie i generować dodatkowe źródła finansowania, a ograniczone zasoby powinny trafiać do tych, którzy ich najbardziej potrzebują. Publiczne wsparcie finansowe powinno wspierać w adekwatnym stopniu działania adaptacyjne, które są kluczowe w walce ze skutkami zmian klimatycznych.
Wzrost ambicji w zakresie redukcji emisji
W 2025 roku wszystkie strony porozumienia paryskiego powinny przedłożyć swoje plany ograniczania emisji gazów cieplarnianych – w formie „wkładów określonych na poziomie krajowym” (Nationally Determined Contributions – NDC) na okres po 2030 roku. Istotna zatem będzie dyskusja podczas COP 29 na temat ograniczania emisji w ramach Programu Prac na rzecz Mitygacji.
Unia Europejska, w tym Polska, realizuje jedne z najbardziej ambitnych polityk klimatycznych na świecie, zgodnie z celami Porozumienia Paryskiego, zmierzając do ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5°C. Jednakże aby sprostać globalnym wyzwaniom klimatycznym, konieczne jest, by najwięksi emitenci gazów cieplarnianych również podnieśli swoje ambicje. Polska opowiada się za zwiększeniem zobowiązań redukcyjnych w skali globalnej. Jedynie globalne współdziałanie przyniesie wymierne rezultaty.
Mechanizmy rynkowe i walka z greenwashingiem
Na COP29 omawiane będą także mechanizmy rynkowe zgodne z artykułem 6 Porozumienia Paryskiego, które stworzą ramy do obrotu jednostkami redukcji emisji. Mechanizmy te są szczególnie ważne w sektorach, w których redukcja emisji jest trudna z powodu naturalnych ograniczeń technologicznych, takich jak produkcja cementu. Polska opowiada się za wprowadzeniem jasnych i przejrzystych reguł generowania i transferu jednostek redukcyjnych, które zapobiegną zjawisku greenwashingu. Zależy nam na tym, by mechanizmy te były wiarygodne i wspierały rzeczywiste osiąganie celów Porozumienia Paryskiego.
Źródło: MKiŚ