Polski rynek samochodów elektrycznych w stagnacji. Udział BEV na poziomie zaledwie 3%

Samochód elektryczny, fot. Pixabay
Czas1 min

Polska pozostaje w ogonie Europy pod względem rozwoju elektromobilności, zajmując trzecie miejsce od końca w UE – wynika z najnowszego raportu „Polish EV Outlook 2024”. Po raz pierwszy w historii odnotowano spadek sprzedaży zarówno osobowych, jak i dostawczych pojazdów elektrycznych (BEV).

Kluczowe dane rynkowe:

  • Tylko 3% udział samochodów elektrycznych w rynku nowych pojazdów
  • 87% nabywców BEV to firmy, głównie CFM i leasingodawcy
  • Średnia cena elektrycznego samochodu osobowego: 250 tys. zł (przy średniej rynkowej 180 tys. zł)
  • 68% BEV zarejestrowano w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców
  • Najwięcej rejestracji w Warszawie (25% całej floty), następnie w Gdańsku i Poznaniu

Infrastruktura ładowania w rozwoju

Mimo trudności, rok 2024 okazał się rekordowy pod względem rozbudowy infrastruktury ładowania:

  • Zainstalowano 930 szybkich punktów DC (2x więcej niż w 2023)
  • Łączna moc punktów wzrosła o 1/3 do około 300 MW
  • Liderzy rynku szybkiego ładowania: GreenWay (35%), ORLEN Charge (13,1%), Powerdot (12,2%)

Perspektywy rozwoju

PSNM prognozuje, że do 2030 roku udział BEV może wzrosnąć do prawie 20%, a flota osiągnąć poziom 680 tys. pojazdów. Warunkiem jest jednak:

  • Kontynuacja programu „Mój elektryk”
  • Wprowadzenie zmian regulacyjnych
  • Efektywne wykorzystanie zapowiedzianych 6 mld zł wsparcia z NFOŚiGW
  • Usprawnienie procedur przyłączeniowych
  • Poprawa warunków przetargów GDDKiA

Eksperci ostrzegają, że bez tych zmian polski rynek elektromobilności może wpaść w długotrwałą stagnację, a kraj może stać się miejscem zbytu pojazdów spalinowych, których sprzedaż spadnie w innych krajach UE ze względu na nowe normy emisyjne.