Polski rynek samochodów elektrycznych w stagnacji. Udział BEV na poziomie zaledwie 3%

Czas1 min

Polska pozostaje w ogonie Europy pod względem rozwoju elektromobilności, zajmując trzecie miejsce od końca w UE – wynika z najnowszego raportu „Polish EV Outlook 2024”. Po raz pierwszy w historii odnotowano spadek sprzedaży zarówno osobowych, jak i dostawczych pojazdów elektrycznych (BEV).

Kluczowe dane rynkowe:

  • Tylko 3% udział samochodów elektrycznych w rynku nowych pojazdów
  • 87% nabywców BEV to firmy, głównie CFM i leasingodawcy
  • Średnia cena elektrycznego samochodu osobowego: 250 tys. zł (przy średniej rynkowej 180 tys. zł)
  • 68% BEV zarejestrowano w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców
  • Najwięcej rejestracji w Warszawie (25% całej floty), następnie w Gdańsku i Poznaniu

Infrastruktura ładowania w rozwoju

Mimo trudności, rok 2024 okazał się rekordowy pod względem rozbudowy infrastruktury ładowania:

  • Zainstalowano 930 szybkich punktów DC (2x więcej niż w 2023)
  • Łączna moc punktów wzrosła o 1/3 do około 300 MW
  • Liderzy rynku szybkiego ładowania: GreenWay (35%), ORLEN Charge (13,1%), Powerdot (12,2%)

Perspektywy rozwoju

PSNM prognozuje, że do 2030 roku udział BEV może wzrosnąć do prawie 20%, a flota osiągnąć poziom 680 tys. pojazdów. Warunkiem jest jednak:

  • Kontynuacja programu „Mój elektryk”
  • Wprowadzenie zmian regulacyjnych
  • Efektywne wykorzystanie zapowiedzianych 6 mld zł wsparcia z NFOŚiGW
  • Usprawnienie procedur przyłączeniowych
  • Poprawa warunków przetargów GDDKiA

Eksperci ostrzegają, że bez tych zmian polski rynek elektromobilności może wpaść w długotrwałą stagnację, a kraj może stać się miejscem zbytu pojazdów spalinowych, których sprzedaż spadnie w innych krajach UE ze względu na nowe normy emisyjne.

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Pierwsza w Wielkopolsce realizacja ZPI dla fotowoltaiki – Łobżenica otwiera drogę do 40 MWp energii słonecznej

Rada Miejska w Łobżenicy uchwaliła 31 marca 2025 r. pierwszy w Wielkopolsce Zintegrowany Plan Inwestycyjny (ZPI) dla odnawialnych...

Branża cementowa w obliczu dekarbonizacji – roku 2034 nie da się odłożyć na później (RELACJA)

Producenci cementu w Polsce stoją przed poważnym wyzwaniem – do 2034 roku stracą bezpłatne uprawnienia do emisji CO2,...

Innowacyjne technologie neutralne emisyjnie fundamentem bezpieczeństwa energetycznego i konkurencyjności UE

Transformacja energetyczna Europy wymaga zróżnicowanego podejścia uwzględniającego specyfikę poszczególnych krajów członkowskich – to główny przekaz konferencji zorganizowanej przez...

ORLEN: Wodór może odegrać wiodącą rolę w transformacji energetycznej

Wodór ma szansę stać się siłą napędową zielonej transformacji, jednak, jak podkreślają eksperci, powinny być do tego spełnione...

Wkrótce konsumenci będą lepiej chronieni przed greenwashingiem

Nawet 80 proc. sklepów internetowych, stron internetowych i reklam zawiera informacje o wpływie produktów na środowisko – wynika z danych KE....

Ørsted publikuje plan działań dla europejskiej energetyki wiatrowej na morzu

Globalna firma Ørsted opublikowała raport "Morska energetyka wiatrowa na rozdrożu", w którym przedstawia kompleksowy plan działań mający na...

Ożywienie OZE obniżyło ceny energii

W marcu średnia cena energii na Rynku Dnia Następnego (SPOT) wyniosła 90,97 EUR/MWh, co oznacza spadek o 30,21%...

Ministerstwo Klimatu i Środowiska startuje z innowacyjną kampanią edukacyjną o bioróżnorodności

Tuż przed Światowym Dniem Chomika, przypadającym 12 kwietnia, Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomiło kampanię edukacyjną „Bioróżnorodnie połączeni", skierowaną...