Polskie firmy dostrzegają korzyści ESG, ale zrównoważony rozwój wciąż nie jest strategicznym priorytetem

Czas3 min

Według drugiej edycji raportu „Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój?” przygotowanego przez LeasingTeam Group i TalentPoint, 80 procent badanych firm przyznaje, że działania z zakresu ESG poprawiają relacje z klientami, dostawcami i partnerami. Zdecydowana większość, 76 procent, uważa, że podnoszą zaangażowanie i efektywność pracowników, a 75 procent wskazało, że przyciągają talenty lepiej dopasowane do kultury organizacyjnej. Mimo rosnącej świadomości korzyści, dla 51 procent badanych zrównoważony rozwój pozostaje ważny, ale niekoniecznie musi być firmowym priorytetem.

Odsetek firm, które nie prowadzą działań z obszaru zrównoważonego rozwoju, ale planują ich wdrożenie, wzrósł z 10 procent w 2024 roku do 21 procent w 2025 roku. To sygnał rosnącego zainteresowania tematyką ESG wśród polskich organizacji. Jednocześnie zmienia się postawa kadry zarządzającej – odsetek osób uważających, że kadra kierownicza nie wspiera postaw pracowników związanych ze zrównoważonym rozwojem spadł z 21 do 15 procent rok do roku.

Wzrósł również odsetek osób przekonanych, że kadra zarządzająca daje dobry przykład poprzez własne działania i podejmowane decyzje – z 64 procent do 69 procent w 2025 roku. To pokazuje, że zaangażowanie na najwyższym szczeblu zarządzania systematycznie rośnie i przekłada się na kulturę organizacyjną.

Strategiczne podejście do ESG w praktyce

Obecnie 56 procent firm wprowadza rozwiązania z zakresu zrównoważonego rozwoju, a w 25 przypadkach na 100 są one ujęte w osobną strategię. Cztery na dziesięć firm traktują działania w obszarze zrównoważonego rozwoju jako integralną część strategii budowania wizerunku lub ważny element komunikacji wizerunkowej.

Jak podkreśla Andżelika Majewska, współzałożycielka i wiceprezes zarządu LeasingTeam Group, „w Polsce coraz więcej firm dotyka tematu ESG, ale często są to działania punktowe, wynikające z presji regulacyjnej lub marketingowej. Tymczasem prawdziwa transformacja ESG wymaga partnerstwa między działem HR, zarządem i technologią oraz odwagi do transparentności i otwartości. Rok 2025 to czas, by ESG przestało być strategią na pokaz, a stało się prawdziwym fundamentem zrównoważonego i odpowiedzialnego biznesu”.

Największe bariery wdrożeniowe

Największą barierą we wdrażaniu działań związanych ze zrównoważonym rozwojem pozostają ograniczenia budżetowe, które wskazało 55 procent badanych, choć stanowią one mniejszy hamulec niż w poprzedniej edycji badania. Jeśli organizacje nie prowadzą działań z obszaru ESG i nie planują ich wdrożenia, to głównie ze względu na brak potrzeb lub obowiązku ich wdrażania (22 procent, utrzymanie wyniku z 2024 roku) oraz decyzję zarządu czy właścicieli (wzrost do 15 procent z 8 procent).

Regulacje jako katalizator zmian

Mimo że Unia Europejska wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących ESG, a następnie je wstrzymała, 47 procent firm uważa, że mają one umiarkowany lub niewielki wpływ na ich działania. Jednocześnie 25 procent przedsiębiorstw przyjmuje krótkoterminową perspektywę, mylnie interpretując tymczasowe złagodzenie obowiązków jako trwałe zwolnienie z ESG. Tymczasem za rok lub dwa obowiązek raportowania powróci, a firmy które nie przeznaczą tego czasu na działanie, będą miały dużo trudniejsze warunki do wdrożenia zmian oraz nadgonienia zaległości.

Iga Pazio, PR & Marketing Director w LeasingTeam Group, pomysłodawczyni i autorka badania, zwraca uwagę, że „pakiet Omnibus I i dyrektywa Stop-the-Clock to nie zatrzymanie zmian, tylko pauza, którą trzeba wykorzystać na przygotowanie. ESG nie polega wyłącznie na raportowaniu – jest modelem zarządzania opartym na firmowych wartościach. Z tegorocznej edycji badania wynika, że działania polskich organizacji są mocno rozwinięte w kontekście środowiskowym, a nieco mniej w zakresie kultury organizacyjnej i ładu korporacyjnego”.

Różnice w dojrzałości według zasięgu działania

Wyniki tegorocznego badania i brak dużych zmian względem pierwszej edycji wskazują, że firmy w Polsce, które realizują zadania związane ze zrównoważonym rozwojem, nie porzucają tego kierunku. Dojrzałość organizacji jest najlepiej widoczna w firmach o zasięgu międzynarodowym lub globalnym – strategię ESG ma już 34 procent z nich. Na poziomie ogólnopolskim takim rozwiązaniem może pochwalić się 19 procent organizacji.

Zrównoważony rozwój i działania ESG nabierają kluczowego znaczenia w kontekście transformacji energetycznej i realizacji celów klimatycznych. Dla sektora energetycznego transparentne raportowanie danych środowiskowych, społecznych i związanych z ładem korporacyjnym jest nie tylko wymogiem regulacyjnym, ale również czynnikiem wpływającym na dostęp do finansowania i ocenę ryzyka inwestycyjnego. Rosnące zaangażowanie kadry zarządzającej oraz systematyczne wdrażanie rozwiązań ESG w polskich firmach pokazuje, że organizacje dostrzegają biznesowe korzyści płynące ze zrównoważonego rozwoju, wykraczające poza samą zgodność z przepisami. Firmy, które wykorzystają okres przejściowy związany z pakietem Omnibus na budowanie dojrzałych struktur zarządzania ESG, zyskają przewagę konkurencyjną w momencie powrotu pełnych obowiązków raportowych.

- REKLAMA -
- REKLAMA - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Ponad 1700 uwag do ustawy o rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Firmy krytykują rolę NFOŚiGW

W połowie sierpnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło projekt ustawy wprowadzającej rozszerzoną odpowiedzialność producentów za odzyskiwanie i recykling...

Qair zabezpiecza 55 mln euro na ekosystem zielonego wodoru w południowej Francji

Niezależna firma energetyczna Qair ogłosiła 6 października 2025 roku pozyskanie finansowania w wysokości 55 milionów euro na budowę...

Ponad 80 procent klientów stawia na możliwość naprawy elektroniki. Nowy raport o przyszłości branży

Firma FIXIT SA opublikowała raport „The Future of Repair Report. Towards Circular Electronics 2025", który po raz pierwszy...

Rok 2025 wyjątkowo trudny pod względem suszy hydrologicznej. Rośnie zagrożenie pożarami lasów

Polska boryka się z najtrudniejszą od lat sytuacją związaną z suszą hydrologiczną. Według danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki...

System kaucyjny wyzwaniem dla polskiego handlu. Koszty wdrożenia mogą przekroczyć 14 mld złotych

Według raportu Deloitte całkowity koszt wdrożenia systemu kaucyjnego w Polsce może przekroczyć 14 miliardów złotych. Ta liczba dobrze...

System kaucyjny. Kaufland wycofuje wodę w butelkach powyżej 3 litrów i przeprasza za błąd

Kaufland Polska wycofał ze sprzedaży wodę marką Ustronianka w butelce o pojemności nieznacznie powyżej 3 litrów, która pojawiła...

Juzyk: System kaucyjny to test współpracy operatorów, handlu i konsumentów

Od 1 października 2025 roku w Polsce zaczyna obowiązywać system kaucyjny na wybrane opakowania po napojach. Rozwiązanie, które...

Europejskie firmy na wczesnym etapie dojrzałości ESG mimo rosnącego wykorzystania technologii

Aż 76 procent przedsiębiorstw pozostaje na wczesnym lub średnim etapie dojrzałości w zakresie raportowania ESG – wynika z...