Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przekaże w ramach programu Zielony transport publiczny niemal 70 mln zł na zakup 20 nowych autobusów wodorowych, które wyjadą na ulice Rzeszowa. Finansowanie zaplanowano ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
– Rozwój elektromobilności w sektorze transportu przynosi pozytywne zmiany dla środowiska i przede wszystkim dla mieszkańców. Realizowany przez NFOŚiGW program Zielony transport publiczny wspiera samorządy w poszerzaniu floty komunikacji miejskiej o zeroemisyjne pojazdy elektryczne, w tym wodorowe, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza i bezpośrednio przekłada się na jakość życia w miastach – powiedziała Dorota Zawadzka-Stępniak, Prezes Zarządu NFOŚiGW.
Autobusy wodorowe zasilą flotę komunikacji miejskiej w Rzeszowie
Rzeszów otrzyma blisko 70 mln zł w formie bezzwrotnego wsparcia ze środków KPO na zakup 20 autobusów wodorowych. Zastąpią one na ulicach miasta najbardziej wysłużone pojazdy. Inwestycja ograniczy emisję zanieczyszczeń powietrza: CO2, pyłów i tlenków azotu. Przyczyni się również do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne i zdrowie mieszkańców stolicy Podkarpacia.
Nowe pojazdy będą zasilane z ogniw paliwowych wodorowych. Autobusy będą posiadały minimum 55 miejsc i będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Poprawi to dostępność i komfort podróży publicznymi środkami transportu w Rzeszowie. Całkowity koszt inwestycji „Zakup autobusów wykorzystujących energię wytworzoną z wodoru w Rzeszowie” to niemal 98 mln zł. Projekt ma zostać zakończony wiosną 2026 r. Przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach programu „Zielony transport publiczny” w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) KPO. Inwestycja wpisuje się w strategię NFOŚiGW, gdzie jednym z priorytetów jest poprawa jakości powietrza.
Wskaźniki ekologiczne rzeszowskiej inwestycji:
- Zmniejszenie emisji CO2 – 871,58 Mg/rok
- Ograniczenie emisji tlenków azotu – 5,47 Mg/rok
- Ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) – 0,11975 Mg/rok
- Zmniejszenie zużycia energii końcowej – 2808 MWh/rok
Zielony transport publiczny
Trzeci nabór wniosków w ramach programu Zielony transport publiczny był skierowany do operatorów publicznego transportu zbiorowego (przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej) oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego (samorządy).
Wsparciem w ramach programu mogą być objęte przedsięwzięcia obejmujące:
- zakup nowych autobusów elektrycznych wykorzystujących do napędu energię elektryczną lub wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych
- zakup nowych trolejbusów, tj. autobusów przystosowanych do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej wyposażonych w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będą mogły pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej (np. baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe)
- modernizację lub budowę niezbędnej infrastruktury ładowania energią elektryczną lub tankowania wodoru oraz instalacji odnawialnych źródeł energii, wykorzystywanej do obsługi i prawidłowego użytkowania autobusów (punkty ładowania/ tankowania wodoru lub sieci trakcyjnej).
Źródło: NFOŚiGW