Smart home. Prawie połowa osób szukających nieruchomości ma problem z określeniem

Energia, fot. PIRO
Energia, fot. PIRO
Czas2 min

48 proc. osób poszukujących mieszkania lub domu ma ograniczoną lub zerową wiedzę na temat tego, czym jest smart home, czyli tzw. inteligentny dom – tak wynika z danych portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl, które opublikowano podczas Kongresu Deweloperskiego w Krakowie (3 października).

Ogólnopolskie badanie świadomości technologicznej przeprowadzono na grupie 2,5 tys. osób aktywnie poszukujących mieszkania lub domu. Kupujący, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez portal Nieruchomosci-online.pl, odpowiedzieli m.in. na pytanie „Na ile rozumiesz określenie smart home (inteligentny dom)?”. 

29 proc. ankietowanych oceniło swoją wiedzę w tym zakresie jako „bardzo dobrą”, 23 proc. jako „dobrą”, 28 proc. jako „średnią”, 8 proc. jako „minimalną”, a 12 proc. jako „zerową”.

„Możemy tutaj widzieć szklankę do połowy pełną, ale i do połowy pustą. Z jednej strony 52% ankietowanych twierdzi, że dobrze lub bardzo dobrze wie, co kryje się pod określeniem smart home. To niezły wynik, ale z drugiej strony wciąż mamy niemałe grono osób niedoinformowanych lub o zerowej świadomości w tej kwestii. To ważna informacja dla deweloperów, którzy w swoich inwestycjach oferują właśnie takie nowoczesne rozwiązania technologiczne wpływające na bezpieczeństwo, wygodę czy oszczędność energii. Zarówno w samych mieszkaniach i domach, jak i w częściach wspólnych” – mówił podczas Kongresu Deweloperskiego w Krakowie Rafał Bieńkowski z portalu Nieruchomosci-online.pl.

Zdaniem Bartosza Gussa, dyrektora generalnego Polskiego Związku Firm Deweloperskich, wciąż pozostaje więc przestrzeń do dalszej edukacji klientów.

„To może zaskakiwać, że aż 48% osób poszukujących nieruchomości ma zdawkową wiedzę na ten temat. To dla deweloperów sygnał, że warto inwestować nie tylko w technologie, ale także w informowanie klientów o korzyściach, jakie te technologie przynoszą” – mówi.

Z badania przeprowadzonego przez Nieruchomosci-online.pl wynika również, że najwyższą świadomość pojęcia smart home zaobserwowano wśród osób pochodzących z miast liczących powyżej 500 tys. mieszkańców. 

Autorzy badania sprawdzili też, jak inteligentne technologie oceniają osoby, które w przeszłości miały już okazję korzystać z rozwiązań smart home. W opinii ankietowanych najbardziej sprawdziły się urządzenia wpływające na wygodę i oszczędność czasu, a także urządzenia pomagające oszczędzać pieniądze w domowym budżecie.

W badaniu zapytano też osoby korzystające ze smart home, czy miały problemy z obsługą inteligentnych urządzeń. 64% osób odpowiedziało, że nie miało żadnych problemów z obsługą smart home. Niewielkie problemy miało 23% respondentów, a poważniejsze kłopoty 13% z nich. 

„Zainteresowanie smart home rośnie, co widzimy na rynku. Coraz więcej inwestycji deweloperskich wprowadza te rozwiązania, także w projektach o bardziej przystępnych cenach. Młode pokolenie, bardziej otwarte na innowacje, może być impulsem do dalszego rozwoju inteligentnych technologii, które wkrótce staną się standardem, a nie wyjątkiem” – dodaje Bartosz Guss, dyrektor generalny Polskiego Związku Firm Deweloperskich. 

Źródło informacji: Nieruchomosci-online.pl